30. A marketing kutatás alkalmazási területei, módszeri, előnyei, hátrányai.
Marketingkutatás : olyan objektív formális eljárás, ami a marketing döntéshozatalt a gyakorlatban is alkalmazható információkkal látja el az adatok szisztematikus gyűjtése, elemzése és közlése révén. A vállalati marketing tevékenység információs bázisa, célja, hogy a mindenkori konkrét termékre vagy szolgáltatásra vonatkozóan választ adjon
• az általános piaci helyzetre (főbb jellemzőire, piaci részesedésre, konkurensekre, fogyasztókra)
• keresleti helyzetre ( szükséglet, igény, fogyasztói magatartás, keresletre ható tényezők)
• beszerzési lehetőség (forrás megtalálása, nyereséges és eredményes árukészlet kialakítása)
• kínálati helyzet ( termék, ár csomagolás, eladási feltételek
A marketing kutatás által felölelt területek :
1. A piaci helyzet általános vizsgálata
2. Termékekkel, szolgáltatásokkal kapcsolatos vizsgálatok
3. Keresletkutatás:
4. Vevőkör analízis
5. Kínálatkutatás
6. Beszerzés kutatás
7. Új cég, termék, szolgáltatás bevezetését megelőző vizsgálatok
8. Kommunikáció és reklám kutatás
A piaci helyzet általános vizsgálata nagyrészt szekunder információk gyűjtésével, elemzésével lehet válaszolni
1. Általános piaci információk (hogyan jellemezhető az összpiac, és a részpiacok)
• melyek a vállalat számára fontos piacok
• milyen jellemzői vannak
• milyen a piac felvevőképessége
• mekkora a piac potenciál
• mekkora a kereslet és kínálat összessége
• mutatkoznak-e fejlődési tendenciák
• hogyan alakult a szabályozás , önszabályozás
2. Vállalatspecifikus kutatási témakörök
• milyen piacunkon a kereslet szerkezete (kik a döntéshozók, vásárlók, felhasznál
• hogyan alakul saját fejlődésünk
• hogyan változik piaci területünk
• vannak-e a piacon rések
• milyen stratégiát alkalmaztunk eddig mi és a konkurencia
• kell-e válltani
1. Összehasonlító vizsgálatok: verseny és konkurencia, partner és lehetőség analízis.
• melyek a konkurencia jellemzői
• kik a versenytársaink
• mit tudunk marketing elképzeléseikről
• milyen a kölcsönös, egymással szembeni magatartásunk
• hogyan alakultak partnerkapcsolataink
• milyen védelmi rendszabályokat tudunk a jövőben bevetni.
• kik a vásárlóink, fogyasztóink.
Termékekkel, szolgáltatásokkal kapcsolatos vizsgálatok
• múlt és jelen forgalmi adatai
• életgörbe vizsgálatok
• terméktesztek
• márkával kapcsolatos vizsgálatok
• szerviz, garancia, a termék utóéletének gondozása
• termékötletek, új termék bevezetését tervezzük-e, szükséges-e
Keresletkutatás
1. Keresletre ható tényezők vizsgálata
• társadalmi, gazdasági, politikai környezet
• szűkebb környezet hatása
• az adott ember egyénisége
2. Vásárlási szokások vizsgálata
• honnan, kitől, milyen forrásból szerzik az emberek az információkat
• miről mi a véleményük
• hogyan reagálnak különböző akciókra
• mi motiválja az embereket
• hol, milyen gyakorisággal, mit és hogyan vásárolnak
• márkahűség
3. Ellátottság
• a kereslet-kínálat összetétele
• lakossági ellátottság, készletek
Vevőkör analízis
• fogyasztói magatartás kutatás
• fogyasztói szokások
• szokásváltozások
• vásárlói preferenciák
• averziós tényezők
• fogyasztói vélemény, image
Kínálatkutatás
• a kínálat összetételének vizsgálata ( választék, ár, szolgáltatások)
• összehasonlítás a konkurenciával: (mennyiség, minőség, választék, értékesítési technika, ár, garancia, reklám, akciók, fogyasztói kör, beszerzési lehetőségek, pénzügyi fizetési feltételek.)
• image vizsgálat (a partnerben élő kép megismerése, összehasonlítása, a jövő megtervezése)
Beszerzés kutatás
• beszerzési lehetőségek felmérése
• információs bázis kiépítése
• beszerzési lehetőségek elemzése, értékelése
Új cég, termék, szolgáltatás bevezetését megelőző vizsgálatok
• információk a piacról, a konkurensről, lehetséges partnerekről, vevőin, céljaink.
Kommunikáció és reklám kutatás
• Általános kommunikációval kapcsolatos kutatások
• Márkával kapcsolatos információk
• csomagolással
• eladásösztönzéssel
• PR. tevékenységgel kapcsolatos kérdések
- Találatok: 7383