29. A megfigyelés szerepe, fajtái alkalmazási területei. Tesztpiacok szervezése. Kísérletek, tesztek
A primer kutatás kvantitatív módszerei: megkérdezés, megfigyelés, kísérlet.
Megfigyelés a megfigyelés során természetes környezetben (általában úgy, hogy a megfigyeltek nem tudnak róla) az vizsgált személyek viselkedése vizsgálható előre eltervezett módon. A tapasztalatokat leírjuk és elemezzük.
A megfigyelés tárgya szerint lehet:
• Emberek (vásárlók, szolgáltatást igénybevevők, eladók, tárgyalópartnerek magatartásának, viselkedésének megfigyelése előre beállított helyzetekben)
• Valamely gazdasági jelenség (árak alakulása, választékvizsgálat, konkurencia reklámmunkája, PR. tevékenysége)
A megfigyelés két fajtája ismert:
1. résztvevős : a munkát végző tevőlegesen részt vesz a folyamatban, mintha maga is vevő vagy eladó lenne.
2. nem résztvevős megfigyelés : észrevétlenül, de kívülállóként kísérik nyomon a folyamatot, amit esetenként rögzítenek is.
A megfigyelés látható jelenségeket rögzít, ezért okokat nem tud feltárni, de számszerűsíteni lehet a kialakult helyzeteket.
A megfigyelést az alábbi lépések szerint kell megtervezni:
a) ki kell választani a megfigyelés témakörét
b) megfigyelési tervet kell készíteni.
c) fel kell készíteni a munkatársakat
d) meg kell határozni a megfigyelés idejét, helyét, helyszínét.
e) próbamegfigyelést kell végezni
f) a véglegesítés után el kell végezni a megfigyelést.
g) a gyűjtött információkat ellenőrizni, feldolgozni és elemezni kell.
h) ha szükséges ki kell egészíteni a megfigyelést
i) el kell készíteni a beszámolót.
Kísérlet : több vonatkozásában hasonlít a megfigyelésre, csakhogy mesterségesen létrehozott körülmények között kerül rá a sor, így a kísérletben résztvevők többnyire észre is veszik ezt, de vállalva a kísérletben való részvételt, csökkenteni lehet a megfigyelési effektust.
Kísérletek fajtái:
• A végrehajtás módja szerint: megfigyeléses kísérlet és megkérdezéses
• A körülmények szerint: természetes környezetben történő és laboratóriumi kísérlet.
• A résztvevők száma szerint: tömeges vagy egyéni
• A résztvevők tudomása szerint: tudnak vagy nem tudnak róla
• Témák szerint: piaccal, termékkel, értékesítési módokkal, árral, márkával, védjeggyel reklámmal kapcsolatos kísérletek.
Tesztek : termékek illetve szolgáltatások összehasonlítása valamilyen jellemzőjük vagy jellemzőik alapján. Fajtái lehetnek :
• Műszaki jellemzők alapján készült tesztek : pl. a Teszt Magazinban bemutatva egy új autót, mosógépet stb. a legfontosabb műszaki adatokkal együtt, több már ismert, forgalomban lévő, hasonló igényt kielégítő termék mellett. Az adatok összehasonlításával ki-ki maga dönthet, melyik termék „jobb” a számára.
• Összehasonlító terméktesztek : áttérési szándék felmérése, valószínűsítése, itt a terméket kipróbáljuk, van lehetőség mással összevetni (pl. íz, illat, állag, külalak, stb..), és dönteni a megszokott terméknél, vagy az új terméknél.
• Árteszt, tulajdonságteszt, márkateszt. : ezek a meghatározott tulajdonságokat hivatottak minősíteni és összehasonlítani.
• Tesztpiacok azaz próbapiacok, általában új termék bevezetése esetén, normál piaci körülmények között működik, egy olyan részpiacként, amely hűen reprezentálja a ténylages piacot.
A kísérletek megtervezésének lépései :
• a kísérlet célja, témája
• helye, helyszíne, feltételrendszere,
• a kísérlet alanyai, a reprezentáció
• munkatársak feladatai
• a kutatás lefolytatásának menete
• próbakísérlet
• végleges kísérlet
• ellenőrzés, kiegészítő vizsgálatok
- Találatok: 7282