28. A megkérdezés utáni munkafázisok. (Ellenőrzés, kódolás, a kérdőívek feldolgozásának módszerei. M
A megkérdezést követően a kérdőívek feldolgozása és értékelése a következő lépés.
1. A kérdőívek visszaérkezésének lezárása: szóbeli megkérdezésnél időpontjait napra megtervezzük, postai megkérdezés esetén a visszaérkezés több időt vesz igénybe, ezért a visszaküldési határidőt követő 8-10 napon belül, vagy az első visszaérkező kérdőívet követő három héten belül. Ha túl kevés a visszaérkezett válasz lehetőség van egy lélektanilag hatásos sürgető levél kiküldésére, ez esetben a lezárás időpontja az első levelet követő egy hét.
2. A kérdőívek formai, tartalmi ellenőrzése: a következőket kell ellenőrizni
• minden kérdésre válaszoltak-e a válaszolók
• olvasható-e a kézírás
• a legfontosabb alapjellemzők ki vannak-e töltve (ha nem akkor, nem használható fel)
• számszerűsíteni kell a visszaérkezett kérdőíveket
• meg kell vizsgálni, hogy elegendőek-e a feldolgozáshoz, ha nem pótlólagos megkérdezést kell végezni
• meg kell vizsgálni, hogy a megoszlás megfelel-e az alapsokaságnak, esetleg a területi megoszlásnak
• amennyiben a válasz egyértelműen vélelmezhető, a kérdőív javításra kerülhet
• a tartalmi ellenőrzésnél számszerűen és logikailag vizsgálják meg a kapott válaszokat
1. A kérdőív feldolgozásának előkészítése: kérdőívek előfeldolgozása, rendszerezése, az adott válaszok kódolása.
2. Adatfeldolgozás: kézi vagy gépi módszerrel.
3. Feldolgozási és közlési táblák készítése: a feldolgozási táblák összefüggéseket mutatnak ki a piackutatás alanyainak ismérvei és a piackutató kérdései között. A kérdőívben szereplő kérdések és az alapjellemzők (nem, kor, foglalkozás stb.) kombinációjával jönnek létre ezek a táblák. Kellékei : táblaszám, táblacím, jól értelmezhető rovatok, összefüggések számítások. Grafikai megoldásokat is alkalmazhatunk.
4. Elemzés, közlés módszerei, prognózis: ok-okozati összefüggések feltárása, és a jövőben is feltételezett hatása alapján jövőkép felvázolása. Az előrejelzési módszer két alapvető eljárásra vezethető vissza:
• extrapoláció (előreszámítás) a felismert múltbeli és jelenbeli törvényszerűségek folytatódnak
• hipotézisek felállítása
• reflexiónál (visszaszámítás) a kiindulási alap a jövő, a jelenlegi helyzetet a jövőre vonatkozó hipotézisekkel vetik egybe.
Prognosztizálási megoldások:
• marketing statisztikai eljárásokra épülő módszerek (idősorok alapján végzett előrejelzés, trendfüggvények)
• szezonhatás mérése és felhasználása az előrejelzésben
• sztochasztikus kapcsolat előrevetítése korrelációs kapcsolatok, regresszió számítások, mátrix algebrai összefüggések
• szakértői véleményezés (ötletroham, Delphi módszer);
• modellezési és rendszerelemzési módszerek.
• kölcsönhatáson alapuló módszerek.
Adatelemezéssel szembeni elvárások:
• hipotézis tesztelése
• az elemzésnek a kutatási célokra kell koncentrálnia és értelmezése pontos legyen
• a kutatás korlátjainak meghatározása
• csak tényeken alapuló megállapításain legyenek
• az elemző munkát mindig a kutatást vezető végezze.
- Találatok: 7348