25. Melyek a megkérdezéses kutatás típusai, módszerei, s ezeket mi jellemzi? Milyen szerepet játszik
Megkérdezés : a leggyakrabban használt primer kutatási forma. Alkalmazásának feltételei :
• a vizsgált téma alkalmas legyen a megkérdezésre (személyes jellegűre nem szívesen nem őszintén válaszolnak)
• Pontosan meg kell határozni a kérdezés célját
• Biztosnak kell lennünk a megkérdezettek kompetenciájában.
• Biztosított legyen a reprezentatív minta tagjainak szabályszerű kiválasztása
• Megfelelően elő kell készíteni a megkérdezést
• A megkérdezés eredményének alkalmasnak kell lennie a feldolgozásra
A megkérdezés fajtái, felhasználási lehetőségei:
a) A kommunikáció módja szerinti:
• Írásbeli: Leggyakoribbi formája a postai úton történő megkérdezés, amelynek lényege, hogy a megkérdezett a kérdezőbiztos jelenléte, segítsége, befolyása nélkül, egyedül tölti ki a postai úton, vagy személyesen megkapott kérdőíveket, és postai úton juttatja vissza. A kérdőíveket egy udvarias, magyarázó kísérőlevéllel együtt juttatjuk el a megkérdezetthez, mellékelve egy bérmentesített, megcímzett válaszborítékkal. Előnyei: nagyszámú sokaság esetén jól alkalmazható, gyorsan eljuttatható, van idő az átgondolásra, kitöltésre; a válaszadó őszintébb lehet, kérdezőbiztos nem befolyásolja. Hátrányai: alacsony visszaérkezési arány, a reprezentáció így torzulhat, tájékoztatást igénylő témaköröknél nem alkalmazható, viszonylag kevés kérdés tehető fel, sok lehet a hibásan kitöltött kérdőív. Megfelelő név és címlista szükséges hozzá.
• Szóbeli: Ez a forma a legnépszerűbb, mélyebb alaposabb és biztosítható a reprezentációnak megfelelő válaszolás. Előnyei: Gyakorlatilag 100 %-os kitöltés, félreértések tisztázása, a válaszok kontrollja a kérdezés során megtörténhet, gyors. Hátránya: a személyes kontaktus veszélyei: a kérdezőbiztos személye pozitív vagy negatív irányba befolyásolhatja a megkérdezettet; a megkérdezett nem meri bevallani tájékozatlanságát és olyasmit válaszol ami nem fedi a valóságot; a kérdezőbiztos díjazása kérdőívenként történik, ezért ellenőrzésük szükséges. Lehet egyéni vagy csoportos.
• Telefonos: Viszonylag új módszer. Előnyei: gyors, viszonylag olcsó, fontos a kérdező hangja, stílusa. Hátránya: szokatlan, idős embereknél fennáll az un. „telefon fóbia”, a reprezentativitás nem mindig biztosított, kötött időben lehet alkalmazni. így inkább intézmények, boltok esetében népszerű.
• Számítógépes: képernyőn megjelenített kérdőív, kihasználható az Internet adta korlátlan lehetőségek.
a) A megkérdezés alanya szerint
• Fogyasztói: a megkérdezés során nyerhető információk típusai: múltbeli magatartásra, jövőbeli magatartásra, ismeretszintre, társadalmi gazdasági jellemzőkre, gondolkodásmódra irányulnak
• Szakértői
• Vállalati
b) A megkérdezett témák szerint
• Egy témára összpontosító
• Omnibusz megkérdezés, több különböző témakörben folyik egyidejűleg.
c) Gyakoriság szerint:
• Egyszeri megkérdezés. A megkérdezésnél a véletlen kiválasztás valamely formáját alkalmazzuk. A más időpontban történt megkérdezés nyomán nyert információk nem hasonlíthatóak össze, mert a sokaság nem egyezik meg.
• Folyamatos, azaz panel megkérdezés. A reprezentatív módszerrel kiválasztott személyek, felkérés alapján a törzsmintát szervező és folyamatosan karbantartó foglalkoztató szervezet részére időközönként információt szolgáltatnak.
Előnyei :
a minta kiválasztásának, karbantartásának lehetősége
a válaszadásra vállalkozók hetente, havonta felkereshetők
a kérdőívek kevés hibával, nagy számban érkeznek vissza.
az információk összehasonlíthatóak, elemezhetőek
alkalmas szóbeli és írásbeli megkérdezésre is.
Hátrányai :
a tagok lemorzsolódása
meglehetősen munka és idő igényes
megfigyelési effektus: a megfigyelt családtagok egy idő után fogyasztá-sukban „tervszerűbbé” válnak.
Ismertebb panelek :
Lakossági panel
Kereskedői panel
Ipari információs panel
A kérdezőbiztos tulajdonságai:
• Jó kapcsolatteremtő képesség
• Udvariasság, intelligencia
• Határozott fellépés
• Rugalmasság, alkalmazkodó képesség
• Jó megfigyelőképesség
• Gyors reagálás
• Alaposság
• Olvasható kézírás.
Fontos kellék a megbízólevél. A megkérdezés legfontosabb kelléke a kérdőív.
- Találatok: 9093