24. A primer vizsgálatok fogalma és alkalmazási területei. Melyik módszerrel, milyen információk gy
Primer információk: Amikor a szekunder információk nem bizonyulnak elegendőnek, a vállalat megkérdezéssel, ankétokkal, fókuszcsoportokkal, interjúkkal, megfigyeléssel vagy kísérletezéssel szerzi meg a vállalat számára szükséges információkat.
Időbeliség szerint lehet:
• egyszeri specifikus
• omnibusz vizsgálat
• ismételt, panelvizsgálat
• információs panel, levelező hálózat
• folyamatos adatgyűjtés.
A primer módszerekkel beszerezhető információk:
a) Vizsgálat tartalma szerint:
• tények, objektív jellemzők
• tervek, szándékok
• indítékok
• szokások
• reakciók
• vélemények
a) A vizsgálat alanyai szerint:
• fogyasztók, vásárlók
• felhasználók, beszerzők
• kereskedők, közvetítők (eladók, ügynökök)
• szakértők
a) A vizsgálat kiterjedése szerint:
• teljes körű vizsgálat
• reprezentatív vizsgálat
A kutatás tisztázandó kérdései: Miért, Hogyan, Hol, Mikor, Kivel ?
Primer kutatási módszerek:
a) Kvalitatív kutatási módszerek (elsősorban részletesebb információk, mélyebb motivációk feltárására szolgál). Lehetséges változatai :
• Egyedi mélyinterjú (négyszemközti beszélgetés, ahol az egyik fél képzett marketingkutató, vagy pszichológus, és a belső motivációk feltárására irányul)
• Fókuszcsoport interjú (8-10 ember alkot homogén csoportot, nyugodt, békés környezetben, evés, ivás mellett folytatnak kötetlen beszélgetést)
• Létrázás (motivációs kutatás, a fogyasztó legmélyebb motivációinak feltárása fokról-fokra. Időtartama 15 és 60 perc közötti, kényes témákat ölel fel. Előnyei az egyenkénti kikérdezés, amivel nem befolyásolja válaszoló véleményét mások véleménye, és a viszonylag kötetlen témakiválasztás Hátránya a magas költség.
b) Kvantitatív kutatási módszerek (elsősorban kevésbé részletes, de nagyon széles alapokon nyugvó információk feltárására szolgál) lehetséges változatai :
• megkérdezés (egyéni beszámolókon alapul)
• megfigyelés (szituációk, jelenségek, viselkedések leírása)
• kísérlet alkalmával hatást gyakorolunk a vizsgálat tárgyára és a bekövetkezett változást mérjük.
- Találatok: 13961