23. Mit értünk szekunder kutatáson és melyek a forrásai? Ecsetelje alkalmazásának lehetőségeit és ko
Miután tételesen meghatározásra került, hogy a piackutató vizsgálathoz milyen információkra van szükség, meg kell határozni, hogy milyen forrásból lehet megszerezni a szükséges adatokat. Elsősorban a már rendelkezésre álló adatokat felkutatása, ill. begyűjtésére kerül a sor. - ezek a szekunder információk. Információnak kell tekinteni minden olyan tájékoztatást, amelynek közvetlen vagy közvetett segítségével kép nyerhető a piacról és annak jellemzőiről.
Szekunder információk fajtái, forrásai:
a) Belső információs források - könyvelési és statisztikai adatok, mérlegbeszámolók,
• vállalati értékesítés nagysága, összetétele, tendenciái
• külföldi és belföldi megrendelések nagyságrendje
• vevők száma, összetétele, változása
• beszerzések nagyságrendje, arányának változása
• műszaki fejlesztés irányai, a kapacitások lekötöttségei
• reklamációk, vevőszolgálat
b) Külső információs források:
• központi irányító szervek (hatóságok, minisztériumok) közleményei
• statisztikai kiadványok, évkönyvek időszaki kiadványok, fogyasztási statisztikák.
• korábbi kutatási jelentések ( piackutató szakirodalom, szakkönyvek)
• napi sajtó, hetilapok, szaksajtó, szakfolyóiratok.
• különböző kamarák információi, minőségellenőrzési intézmények közzétételei
• vállalti propaganda anyagok: katalógus, árjegyzék, prospektus.
Szekunder információk felhasználásának előnyei:
• időt takarítok meg vele (ezt már más megszerezte helyettem)
• munkát takarítok meg vele
• pénzt takarítok meg vele
• primer kutatásunk hipotéziseit és kérdéseit építhetjük rá
• segítséget nyújthat az adatgyűjtés megszervezéséhez (alapsokaság és minta meghatározásban)
• az összegyűjtők munkájának minőségét esetleg nem tudnánk elérni.
Szekunder információk felhasználásának hátrányai:
• az adatok összegyűjtése más kutatási célt szolgáltak, nem ültethető át teljesen
• az adatok lehet, hogy már nem időszerűek, aktuálisak
• nem a célcsoportba tartozó egyénektől gyűjtötték
• lehet, hogy nem pontosak, esetleg más metodikával, más mértékegységben készültek
• különböző céllal gyűjtött adatok összehasonlítása nehézségekbe ütközhet
Elemzési módszerek:
a) Időbeni alakulás vizsgálata
• bázis viszonyszámok, lánc viszonyszámok, értékindexek
b) Arányok vizsgálata
• megoszlási viszonyszám
• tényezőnkénti változások (ár és volumen index)
c) Adatok közötti összefüggés
• rugalmassági számítások.
A készen beszerezhető kutatások típusai: indexek, szindikált tanulmányok, omnibusz (gyűjteményes) kutatás, Marketingkutatási panelek, osztott költségű marketingkutatás.
- Találatok: 11746