20. Ismertesse a PS formáit. Hol kap nagy hangsúlyt a személyes eladás és miért ? A reklám fogalma,
Személyes eladás és meggyőzés - Personal Selling (PS) : a piacbefolyásolás kommunikatív eleme. A fogyasztó befolyásolása ebben az esetben közvetlenül, személyes kommunikáció útján valósul meg, a kommunikátor és a befogadó között közvetlen kapcsolat alakul ki. Azon folyamat során, ahogyan a termék a termelőtől a fogyasztóig eljut valamilyem módon minden esetben fellép a személyes meggyőzés esete.
A személyes eladás előnyei :
• részletes és pontos információk szerezhetők a fogyasztói igényekről
• tájékozódni lehet a partnerek piaci intézkedéseiről, üzleti reakcióikról
• műszaki-gazdasági feladatok is elláthatók
• speciális piackutatási munkák is elvégezhetők
• azonnali reakciói és válaszreakció is lehetséges
A személyes eladás hátrányai :
• nagyon magas az egységnyi eladásra jutó költség
• a rendszer kiépítése nehézkes
A személyes eladás jellemző területei és jellemzői :
a) bolti eladás, kiskereskedelem
• bolti eladó ajánlása alapján történik a vásárlás
• ha nem saját boltról van szó, akkor nehéz érdekeltté tenni az eladót
b) nagykereskedelem
• eleinte üzletkötők feladata rendelések összegyűjtése volt (Füszért rendszer)
• mára ez a kereskedelmi képviselő feladata, elsősorban a termelő irányításával
c) termelőeszközök piaca
• a személyes eladás szerepe meghatározó
• a meggyőzés elsősorban racionális, technikai és műszaki érvekkel lehetséges
• kevesebb de nagyobb mértékű üzletek köttetnek (fajlagos költségek alacsonyabbak)
• üzletkötőnek nagyobb műszaki ismeretekkel kell rendelkeznie
• ügynök feladata a pontos kapcsolattartás, információ szolgáltatás és gyűjtés
d) külkereskedelem
• hasonló a nagykereskedelem feladataihoz
A személyes eladás ott nagyobb a jelentősége, ahol fontosabb az információk azonnali közlése, az azonnali reagálás a vevő kérdéseire, vagyis a nagykereskedelem és az iparcikkek terén.
Eladószemélyzet feladatai :
• Információk beszerzése
• eladás tervezés
• vevőkapcsolat ápolása
• rendelések illetve megbízások felvétele
• felvett rendelések lebonyolításával kapcsolatos információk beszerzése (ellenőrzés)
Reklám fogalma, fontosabb jellemzői : a reklám olyan nem személyes kommunikációs tevékenység, amelynek célja a kiválasztott célcsoport befolyásolása, attitűdjeik megváltoztatása.
Reklám alapvető jellemzői :
• személytelenség (mindenkihez szól)
• tömegszerűség (nagy tömegeket ér el egyszerre)
• azonosíthatóság ( az üzenet kibocsátóját jól meg tudjuk különböztetni)
• egyirányúság (a befogadók közvetlenül nem jeleznek vissza)
A reklám funkciói :
• tájékoztatás (vevőnek meg kell ismernie a terméket, vagy annak valamilyen kibővített jellemzőjét)
• befolyásolás (fogyasztóban pozitív képet kell kialakítani a termékről)
• emlékeztetés (a reklám a rendszeres megjelenéssel a felejtés ellen küzd)
• megerősítés (a vásárlást követő bizonytalanságok enyhítése)
Reklámtervezés lépései :
1) Meg kell határozni a kommunikáció célját (megismertetni, megkedveltetni, tájékoztatni, márkapreferenciát alkotni, meggyőzni vagy vételre buzdítani akarunk-e)
2) Célközönség és jellegzetességeik meghatározása és kijelölése
3) Meg kell tervezni és megfogalmazni az üzenetet
4) Meg kell állapítania teljes promóciós költségvetést. Erre négy általános módszer van
• lehetőségek módszere (annyit teszünk, amennyi pénzünk van)
• árbevétel százaléka módszer
• versenytárssal egyenlő módszer
• cél és feladat módszer
5) Ki kell választani a kommunikációs csatornát
6) Reklámeszközök bevetési idejét meg kell határozni, fel kell osztani a költségvetést a reklámeszközök között
7) Meg kell figyelni, hogy a piac mekkora része tájékozódott a termékről, hányan próbálták ki, hányan vannak vele megelégedve.
Reklámcélok meghatározása : az AIDA+C modell bemutatja, hogy miként jut el a fogyasztó a reklám hatására a vásárlásig :
Attention : figyelemfelkeltés
Interest : figyelemfelkeltés
Desire : vágyak felkeltése
Action : cselekvés
Confirmation : megerősítés, visszaigazolás vagyis vásárlás
Vagyis a reklámozás végső célja önmagában az eladás, de ezen túlmenően egyéb célok is megjelenhetnek. Ezek közül a legfontosabbak :
• forgalom növelése
• piaci pozíció stabilizálása
• új termék bevezetése
• fogyasztók tájékoztatása
• érdeklődés fenntartása
Mondanivaló (üzenet) megfogalmazása : az üzenet kialakításakor meg kell határozni, hogy „ki”, „mit” és „hogyan” mondja. A tartalomnak és a formának összhangban kell lennie egymással. Az üzenet háromféle bázison alapulhat :
• racionális (magyarázó) alapon
• emocionális (érzelmet közvetítő) alapon
• morális alapon
Leggyakrabban alkalmazott reklámeszközök :
• sajtóhirdetés
• reklámnyomtatvány
• DM levél
• közterületi reklám, plakát, óriásplakát
• rádióreklám
• TV reklám
• POS reklámok
- Találatok: 6378