Kommunikációs folyamat:
Az alábbi ábrán bemutatott nyolc eleme van:

- Kibocsátó: az a fél aki üzenetet küld a másiknak
- Kódolás: az üzenet lefordítása a reklámeszköz nyelvére
- Üzenet: azon értelmes szimbólumok összessége, amit a küldő küldeni akar
- Dekódolás: az üzenet lefordítása a befogadó nyelvére
- Befogadó: az üzenet szándékolt fogadója
- Válasz: a befogadó reakciója az üzenetre
- Visszacsatolás: az a válaszlépés, amit a befogadó a üzenet hatására tesz
- Zaj: nem tervezett torzulás a kommunikációs folyamatban
A közönség tagjai három ok miatt nem kaphatnak meg egy üzenetet, vagy sérülten kaphatják meg:
- Szelektív figyelem (ami miatt nem minden üzenetet érzékel az ember)
- Szelektív torzítás (ami miatt a befogadó az üzenetet úgy torzítja, ahogyan hallani szeretné)
- Szelektív emlékezet (ami miatt csak a célba ért üzenetek kis része raktározódik el)
Ahhoz, hogy egy kommunikáció eredményes legyen Cartwright szerint az alábbi négy dolognak kell mindenféleképpen megtörténnie:
- Az üzenetnek el kell érnie a befolyásolni kívánt személyt
- Ha elérte az üzenet az érzékszerveit, akkor személy kognitív struktúrájává kell válnia
- Hogy a tömegbefolyásolás hatására adott cselekvés induljon el, akkor a cselekvést a személyt célmegvalósító rendszerébe kell illeszteni
- Az adott cselekvés eléréséhez adott pillanatban a személy magatartását megfelelő kognitív és motivációs rendszernek kell irányítania
A marketing kommunikáció lényege, hogy a vállalatoknak kommunikálniuk kell a leendő fogyasztóikkal, hogy megismertesse őket új termékeikkel, vagy ösztönözze őket a meglévő termékeik vásárlására.
A marketing kommunikációs mix négy fő részből áll:
- Reklámozás (promóciós elképzelések nem személyes bemutatása)
- Értékesítés ösztönzés (termék vagy szolgáltatás megvételére történő rövid távú ösztönzés)
- Propaganda, Public Relations (termék, szolgáltatás vagy vállalat népszerűsítése nem személyes módon, fontos hírek közzétételével vagy a vállalat kedvező bemutatásával, PR)
- Személyes eladás (egy vagy több vevővel folytatott társalgás közbeni szóbeli bemutatás eladási szándékkal)
Promóciós program meghatározásának szakaszai:
- Célközönség és jellegzetességeik meghatározása (beleértve azt a képet is, amit a célközönség a termékről kialakított)
- Meg kell határozni a kommunikáció célját (megismertetni, megkedveltetni, tájékoztatni, márkapreferenciát alkotni, meggyőzni vagy vételre buzdítani akarunk-e)
- Meg kell tervezni az üzenetet, a hatékony tartalmat, szerkezetet és formát
- Ki kell választani a kommunikációs csatornát, a személyeset és a nem személyeset is.
- Meg kell állapítania teljes promóciós költségvetést. Erre négy általános módszer van:
- Lehetőségek módszere (annyit teszünk, amennyi pénzünk van)
- Árbevétel százaléka módszer
- Versenytárssal egyenlő módszer
- Cél és feladat módszer
- Promóciós költségvetést fel kell osztani a fő promóciós eszközök között, amit olyan tényezők befolyásolnak, mint a toló ill. húzó stratégia, a vásárlói készenlét állapota és a termék életgörbékének helyzete.
- Meg kell figyelni, hogy a piac mekkora része tájékozódott a termékről, hányan próbálták ki, hányan vannak vele megelégedve.
- Végül minden kommunikációt koordinálni kell a következetesség, a jó időzítés és a költséghatékonyság érdekében.