Marketing csatornapolitika:
Azon döntések összessége, amik lehetővé teszik, hogy a termékek a termelőtől a fogyasztóig eljussanak valamint biztosítják és meghatározzák ennek útjait és módszereit.
Disztribúció (értékesítés):
Az a folyamat, amelynek során a termékek a termelőtől a fogyasztóig eljutnak. A résztvevők összességét és az általuk ellátott feladatok összességét disztribúciós rendszernek nevezzük.
A disztribúciós rendszer alrendszerei a következők:
- Értékesítési csatorna (akvizíciós disztribúció): célja a kereslet feltámasztása és a termékek értékesítése. E cél érdekében különböző jogi és gazdasági folyamatok zajlanak le.
Az értékesítési csatorna szereplői lehetnek: - Termelők értékesítési szervezetei
- Viszonteladók
- Áruközvetítők
- Végső fogyasztók
- Reklámügynökségek
- Bankok
- Egyéb hitelintézetek
- Fizikai elosztás csatornái (logisztikai disztribúciós rendszer) : alapvető célja és feladata a értékesítésre kerülő áru készletezése és eljuttatása a megfelelő helyre a megfelelő időben. Ennek érdekében fuvarozási, raktározási, árumozgatási, merchandiser feladatokat kell ellátni. E tevékenységek racionális szervezése a költségek csökkentését eredményezi.
A logisztikai disztribúciós rendszer elemei: - Termelővállalat
- Szállítmányozók
- Raktározási vállalatok
- Viszonteladó raktárai és üzletei
A disztribúciós rendszerben a fizikai elosztást nagymértékben befolyásolja az értékesítési csatorna kiépítettsége, vagyis a két alrendszer egymással összefügg.
A fogyasztási cikkek áramlásában az alábbi pontok különböztethetők meg:
- Termelő
- Nagykereskedő
- Kiskereskedő
- Értékesítési út
Az értékesítési rendszerben az alábbi áramlásokat kell megkülönböztetni, amik pontos módja az értékesítési út megválasztásától függ:
- Termék áramlása (egyik pontról a másikra): logisztikai feladat
- Áru tulajdonjoga (eladótól a vevőig): a tulajdonjog mozgásának elsősorban a kockázatvállalás szempontjából van nagy jelentősége
- Pénz (az áru ellenértéke): elsősorban pénzügyi jellegű feladat. A tulajdonjog megváltozását követi
- Információ: magában foglalja a rendelés lebonyolítását, annak visszaigazolását, az ajánlatkérést és ajánlatadást, az információcserét és a szisztematikusan gyűjtött piaci információk mozgását
A klasszikus út:
