Célpiacok kiválasztása:

A szegmentáció során a piac több homogén csoportra lett felosztva. Ezek közül a vállalatnak ki kell választania azokat, amelyeket érdeklődése fókuszába helyezi. Ez a folyamat a célcsoportképzés. A célpiac kiválasztásakor azt kell megvizsgálni, hogy:

  • Milyen az egyes szegmentumok mérete és jövőbeni növekedése
  • Milyen az egyes szegmentumok jövedelmezősége
  • Milyen és mennyi vetélytárssal kell szembenézni
  • Milyen források állnak rendelkezésre
  • Mik a vállalat céljai

Termékpozícionálás:

A vállalatnak a kiválasztott szegmentum fogyasztóinak gondolatában ki kell építeni valamilyen pozíciót az ő termékének. Ez a pozíció maghatározza, hogy milyen módon viszonyul a termék a versenytársak termékéhez képest, azzal szemben milyen előnyöket kínál. Mindenképpen olyan pozíciót kell találni a terméknek ami egyben versenyelőnye is. A pozícionálási feladat a következőket foglalja magába:

  • Potenciális versenyelőnyök meghatározása
  • Legjobb versenyelőny kiválasztása
  • A vállalat pozicionálási koncepciójának tudatosítása a vevő koponyájában
  • 3. vastörvény - A koponya törvénye: Jobb elsőnek lenni a koponyákban, mint a piacon!!!! vagyis a terméket a vevő koponyájába kell pozícionálni.

A versenytársakhoz képest való elhelyezkedését a terméknek a pozicionálási kereszten szokták ábrázolni:

Pozícionálási kereszt

A vállalatok háromféle magatartással (stratégiával) léphetnek fel a piacon:

  1. Koncentrált marketing: a vállalat egy bizonyos szegmentum irányába dolgozik, és csak egy szegmentumot vesz célba (elsősorban presztízstermékeknél)
  2. Differenciált marketing: a vállalat a piac több szegmentumát is kiszolgálja, különböző marketing-mixekkel.
  3. Differenciálatlan marketing: a vállalat ugyanazt a terméket kínálja több szegmentumnak egyszerre, ugyanolyan módon.

A verseny fontos eleme a versenyelőnyök megmutatása a potenciális vevőkörnek - pozícionálás - az adott termék versenytársakhoz viszonyított előnyeinek megmutatása a vevőknek és az előny tudatosítása a koponyákban.