Célpiacok kiválasztása:
A szegmentáció során a piac több homogén csoportra lett felosztva. Ezek közül a vállalatnak ki kell választania azokat, amelyeket érdeklődése fókuszába helyezi. Ez a folyamat a célcsoportképzés. A célpiac kiválasztásakor azt kell megvizsgálni, hogy:
- Milyen az egyes szegmentumok mérete és jövőbeni növekedése
- Milyen az egyes szegmentumok jövedelmezősége
- Milyen és mennyi vetélytárssal kell szembenézni
- Milyen források állnak rendelkezésre
- Mik a vállalat céljai
Termékpozícionálás:
A vállalatnak a kiválasztott szegmentum fogyasztóinak gondolatában ki kell építeni valamilyen pozíciót az ő termékének. Ez a pozíció maghatározza, hogy milyen módon viszonyul a termék a versenytársak termékéhez képest, azzal szemben milyen előnyöket kínál. Mindenképpen olyan pozíciót kell találni a terméknek ami egyben versenyelőnye is. A pozícionálási feladat a következőket foglalja magába:
- Potenciális versenyelőnyök meghatározása
- Legjobb versenyelőny kiválasztása
- A vállalat pozicionálási koncepciójának tudatosítása a vevő koponyájában
- 3. vastörvény - A koponya törvénye: Jobb elsőnek lenni a koponyákban, mint a piacon!!!! vagyis a terméket a vevő koponyájába kell pozícionálni.
A versenytársakhoz képest való elhelyezkedését a terméknek a pozicionálási kereszten szokták ábrázolni:
A vállalatok háromféle magatartással (stratégiával) léphetnek fel a piacon:
- Koncentrált marketing: a vállalat egy bizonyos szegmentum irányába dolgozik, és csak egy szegmentumot vesz célba (elsősorban presztízstermékeknél)
- Differenciált marketing: a vállalat a piac több szegmentumát is kiszolgálja, különböző marketing-mixekkel.
- Differenciálatlan marketing: a vállalat ugyanazt a terméket kínálja több szegmentumnak egyszerre, ugyanolyan módon.
A verseny fontos eleme a versenyelőnyök megmutatása a potenciális vevőkörnek - pozícionálás - az adott termék versenytársakhoz viszonyított előnyeinek megmutatása a vevőknek és az előny tudatosítása a koponyákban.