A magkompetenciák fogalma, elmélete:
- A magkompetenciák olyan szervezeti jellemzők, amelyek az évek során tapasztalatok útján mélyülnek el, alakulnak ki és alapvető hatással vannak a cég sikerességére
- A vállalatokra a jövőben nemcsak mint termékek és szolgáltatások, hanem mint magkompetenciák portfóliójára is kell tekinteni
Tehát a magkompetencia:
- A felhasználó számára kulcsfontosságú előnyt nyújt
- Az adott iparágban kevesen vagy kizárólagosan birtokolják azt (versenytárs-differenciáló képesség)
- Létező magkompetenciák új piaci szegmensekre viszonylag könnyen kiterjeszthetők.
A magkompetenciák jellemzői
1. A magkompetenciák a szaktudás specializált területei a szervezeten belül
2. Az érvényes magkompetencia
- Versenyelőnyt nyújt
- Nehezen másolható / utánozható
- Vevők által elismert értékké transzformálható
- Új piacokra kiterjeszthető
3. Az a szervezet, amely kitűnik valamelyik magkompetenciában, az faszagyerek, mert
- A kiemelkedés abban mutatkozik meg, hogy a szervezet külsőleg is elismert vezető pozíciókkal rendelkezik az adott kompetencia terén
- A valóban birtokolt kompetenciák a szervezet létező, jelenlegi kompetenciái
- Ha a szervezet nem rendelkezik ezekkel az előbb említett vezető pozíciókkal, akkor még lehet ez a kompetencia potenciális a jövőre nézve
4. A magkompetenciák építőkövei, elemi egységei a primer képességek:
- A primer képességek a szervezeten belüli diszkrét tevékenységek, készségek és diszciplínák
- A primer képességek három fő kategóriája: a piaci interfész, infrastruktúra és a technológiai képességek
- A kritikus képességek azok, amelyeknek a legközvetlenebb és legjelentősebb hatása van a versenyképességre.
5. A szervezet stratégiai magkompetenciái a jövőbe tekintő kompetenciák halmaza:
- Ezek a jelenlegi, potenciális és óhajtott kompetenciák keverékei
- Az óhajtott kompetenciák olyan kritikus képességeket igényelnek, melyek jelenleg egyáltalán nincsenek a szervezeten belül jelen
A magkompetenciák figyelmen kívül hagyásának stratégiai veszélyei napjainkban:
- A növekedés lehetőségei beszűkülnek
- A vállalat egyre apróbb üzleti egységekre, divíziókra aprózódik fel
- Túlzott függés más cégek magtermékeitől
- Ha túlzottan a végtermékre koncentrálunk, az a vállalat jövőjét veszélyezteti
- Ha nem vagyunk tisztában magkompetenciáinkkal, akkor könnyen felszámolhatjuk azokat.
Kompetenciáért való versenyzés:
- 1. szint
A későbbi magkompetenciák alkotóelemeinek kifejlesztése. - 2. szint
Készségek, technológiák ismeretek szintézise magkompetenciákká. - 3. szint
A magtermékek magplatformok körül zajló verseny. Közbülső termék a magkompetenciák és a végtermékek között. - 4. szint
A marketing szokásos működési területe.