A magkompetenciák fogalma, elmélete:

  • A magkompetenciák olyan szervezeti jellemzők, amelyek az évek során tapasztalatok útján mélyülnek el, alakulnak ki és alapvető hatással vannak a cég sikerességére
  • A vállalatokra a jövőben nemcsak mint termékek és szolgáltatások, hanem mint magkompetenciák portfóliójára is kell tekinteni

Tehát a magkompetencia:

  • A felhasználó számára kulcsfontosságú előnyt nyújt
  • Az adott iparágban kevesen vagy kizárólagosan birtokolják azt (versenytárs-differenciáló képesség)
  • Létező magkompetenciák új piaci szegmensekre viszonylag könnyen kiterjeszthetők.

A magkompetenciák jellemzői

1. A magkompetenciák a szaktudás specializált területei a szervezeten belül
2. Az érvényes magkompetencia

  • Versenyelőnyt nyújt
  • Nehezen másolható / utánozható
  • Vevők által elismert értékké transzformálható
  • Új piacokra kiterjeszthető

3. Az a szervezet, amely kitűnik valamelyik magkompetenciában, az faszagyerek, mert

  • A kiemelkedés abban mutatkozik meg, hogy a szervezet külsőleg is elismert vezető pozíciókkal rendelkezik az adott kompetencia terén
  • A valóban birtokolt kompetenciák a szervezet létező, jelenlegi kompetenciái
  • Ha a szervezet nem rendelkezik ezekkel az előbb említett vezető pozíciókkal, akkor még lehet ez a kompetencia potenciális a jövőre nézve

4. A magkompetenciák építőkövei, elemi egységei a primer képességek:

  • A primer képességek a szervezeten belüli diszkrét tevékenységek, készségek és diszciplínák
  • A primer képességek három fő kategóriája: a piaci interfész, infrastruktúra és a technológiai képességek
  • A kritikus képességek azok, amelyeknek a legközvetlenebb és legjelentősebb hatása van a versenyképességre.

5. A szervezet stratégiai magkompetenciái a jövőbe tekintő kompetenciák halmaza:

  • Ezek a jelenlegi, potenciális és óhajtott kompetenciák keverékei
  • Az óhajtott kompetenciák olyan kritikus képességeket igényelnek, melyek jelenleg egyáltalán nincsenek a szervezeten belül jelen

A magkompetenciák figyelmen kívül hagyásának stratégiai veszélyei napjainkban:

  • A növekedés lehetőségei beszűkülnek
  • A vállalat egyre apróbb üzleti egységekre, divíziókra aprózódik fel
  • Túlzott függés más cégek magtermékeitől
  • Ha túlzottan a végtermékre koncentrálunk, az a vállalat jövőjét veszélyezteti
  • Ha nem vagyunk tisztában magkompetenciáinkkal, akkor könnyen felszámolhatjuk azokat.

Kompetenciáért való versenyzés:

  • 1. szint
    A későbbi magkompetenciák alkotóelemeinek kifejlesztése.
  • 2. szint
    Készségek, technológiák ismeretek szintézise magkompetenciákká.
  • 3. szint
    A magtermékek magplatformok körül zajló verseny. Közbülső termék a magkompetenciák és a   végtermékek között.
  • 4. szint
    A marketing szokásos működési területe.