Feladatok:
- Azonosítás
- Ütemterv a magkompetenciák megszerzésére
- Építés
- Kibontakozás
- Védés
1. Azonosítás:
- Készséges és képességek fokozatos szűkítése
- (mink van, mit szeretnénk, ha lenne?)
2. Ütemterv létrehozása lehetséges fókuszpontok alapján:
3. Építés:
- A cég minőségi változást ér el a létező képességek és erősségek terén
4. Kibontakozás:
- létező kompetenciákat a cég jelenlegi vagy új piacain felhasználja a készségek, képességek minőségi változtatása nélkül cég minőségi változást ér el a létező képességek és erősségek terén
5. Védés:
- A magkompetenciák állandó védése a mindenkori cégvezetés feladata, ezért is szükséges, hogy ismerje azokat.
A megszerzett magkompetencia sokféleképpen elveszíthető:
- Felaprózódhat
- Más vállalat által is megszerezhető, szövetségek útján
- Elfelejtődhet, ha nem használják
- Alulteljesítő Üzleti Egységekkel együtt megszüntethető
- Ha sokaknak van, elértéktelenedik
Magkompetencia programok:
- A programok általánosan hasznosíthatók a növekedésben lévő és az állandósult állapotban lévő szervezetek esetében is.
Magkompetenciák azonosítása:
Két egymással komplementer módszer lehetséges a gyakorlatban az azonosításra
- A „felülről lefelé” történő megközelítés intuitívabb, ahol a magkompetenciákat bontjuk le képességekre
- Az „alulról fölfelé” történő megközelítés során összegyűjtjük a képességeket, és megkeressük az azokból felépülő magkompetenciákat
A program végrehajtása után:
Függetlenül a választott megközelítéstől, az eredmény a létező vagy potenciális magkompetenciák halmaza.
Ezután a következőkre kell irányítanunk a figyelmünket:
- Ki kell értékelnünk az azonosított, létező technológiai magkompetenciák stratégiai értékét
- A potenciális magkompetenciák közül ki kell választanunk a stratégiai jelentőségűeket
- A képességek terén mutatkozó hiányosságok elemzése, a kritikus képességek hiányosságainak mielőbbi pótlása (fontos mellékterméke a programnak!)
- El kell dönteni a magkompetencia-program folytatásának mikéntjét
Az elmélet kritikája:
- A modell elemei közötti kapcsolatok nem felelnek meg konzisztens módon a valóságnak. A szolgáltatásokban, mint végtermékekben a kompetencia sokszor áttétel nélkül, közvetlenül jelenik meg, azaz a készség maga a szolgáltatás. A végtermékek sokszor közvetlenül a készségekre épülnek, nincsen közbülső magtermék;
- A magkompetenciák nem mindig bonthatók további készségek listájává, bizonyos képességek pedig nem jelennek meg egyik kompetenciában sem. A kompetenciák nem mindig magyarázhatók egyszerűen az egyének készségeinek kombinációjaként;
- A magtermék fogalmát érdemes kiterjeszteni úgy, hogy a magtechnológiát is magába foglalja. Ezek olyan fejlett technológiák, melyek egy sor felhasználással rendelkeznek és a technológia tulajdonosa kizárólagos jogokkal rendelkezik felette. A magterméktől annyiban tér el, hogy nem gyártják;
- A hierarchikus reprezentáció nem mutatja a kompetenciák más kompetenciákhoz és a szervezethez való kapcsolódását, azt az érzetet kelti, hogy elszigetelt egységek. Ezzel ellentétben szoros kapcsolat van a kompetenciák, a szervezet és más külső tényezők között;
- Nem emeli ki a kritikus, a fontosabb elemeket, kapcsolatokat, a szervezetet diszkrét elemek halmazaként ábrázolja.