Feladatok:

  1. Azonosítás
  2. Ütemterv a magkompetenciák megszerzésére
  3. Építés
  4. Kibontakozás
  5. Védés

1. Azonosítás:

  • Készséges és képességek fokozatos szűkítése
  • (mink van, mit szeretnénk, ha lenne?)

2. Ütemterv létrehozása lehetséges fókuszpontok alapján:
3. Építés:

  • A cég minőségi változást ér el a létező képességek és erősségek terén

4. Kibontakozás:

  • létező kompetenciákat a cég jelenlegi vagy új piacain felhasználja a készségek, képességek minőségi változtatása nélkül cég minőségi változást ér el a létező képességek és erősségek terén

5. Védés:

  • A magkompetenciák állandó védése a mindenkori cégvezetés feladata, ezért is szükséges, hogy ismerje azokat.

A megszerzett magkompetencia sokféleképpen elveszíthető:

  • Felaprózódhat
  • Más vállalat által is megszerezhető, szövetségek útján
  • Elfelejtődhet, ha nem használják
  • Alulteljesítő Üzleti Egységekkel együtt megszüntethető
  • Ha sokaknak van, elértéktelenedik

Magkompetencia programok:

  • A programok általánosan hasznosíthatók a növekedésben lévő és az állandósult állapotban lévő szervezetek esetében is.

Magkompetenciák azonosítása: 
Két egymással komplementer módszer lehetséges a gyakorlatban az azonosításra

  • A „felülről lefelé” történő megközelítés intuitívabb, ahol a magkompetenciákat bontjuk le képességekre
  • Az „alulról fölfelé” történő megközelítés során összegyűjtjük a képességeket, és megkeressük az azokból felépülő magkompetenciákat

A program végrehajtása után:
Függetlenül a választott megközelítéstől, az eredmény a létező vagy potenciális magkompetenciák halmaza.

Ezután a következőkre kell irányítanunk a figyelmünket:

  • Ki kell értékelnünk az azonosított, létező technológiai magkompetenciák stratégiai értékét
  • A potenciális magkompetenciák közül ki kell választanunk a stratégiai jelentőségűeket
  • A képességek terén mutatkozó hiányosságok elemzése, a kritikus képességek hiányosságainak mielőbbi pótlása (fontos mellékterméke a programnak!)
  • El kell dönteni a magkompetencia-program folytatásának mikéntjét

Az elmélet kritikája:

  • A modell elemei közötti kapcsolatok nem felelnek meg konzisztens módon a valóságnak. A szolgáltatásokban, mint végtermékekben a kompetencia sokszor áttétel nélkül, közvetlenül jelenik meg, azaz a készség maga a szolgáltatás. A végtermékek sokszor közvetlenül a készségekre épülnek, nincsen közbülső magtermék;
  • A magkompetenciák nem mindig bonthatók további készségek listájává, bizonyos képességek pedig nem jelennek meg egyik kompetenciában sem. A kompetenciák nem mindig magyarázhatók egyszerűen az egyének készségeinek kombinációjaként;
  • A magtermék fogalmát érdemes kiterjeszteni úgy, hogy a magtechnológiát is magába foglalja. Ezek olyan fejlett technológiák, melyek egy sor felhasználással rendelkeznek és a technológia tulajdonosa kizárólagos jogokkal rendelkezik felette. A magterméktől annyiban tér el, hogy nem gyártják;
  • A hierarchikus reprezentáció nem mutatja a kompetenciák más kompetenciákhoz és a szervezethez való kapcsolódását, azt az érzetet kelti, hogy elszigetelt egységek. Ezzel ellentétben szoros kapcsolat van a kompetenciák, a szervezet és más külső tényezők között;
  • Nem emeli ki a kritikus, a fontosabb elemeket, kapcsolatokat, a szervezetet diszkrét elemek halmazaként ábrázolja.