{autotoc}
Változásmenedzsment
- Képessé válni a változások vezetésére
- A tevékenység fájdalmas, kockázatos és kemény munkát igényel
Változásmenedzsment 3 alappillére
- Változás kezelésének feladata (reaktív vagy proaktív)
- Szakmai gyakorlati terület
- Tudáshalmaz (modellek, módszerek, technikák)
Változási folyamatok
- Működési folyamatok
- Az adott elem változása nem jelent tartós minőségi változást
- Tekinthető inkább mennyiségi állapotváltozásnak
- Fejlődési folyamatok
- A vizsgált elemben lényeges minőségi változás következik be
- Egy alacsonyabb rendű állapotból egy magasabb rendű állapotba kerül
Változás: nélkülözi a tudati elemeket
Változtatás: tudatos, egy adott minőségi állapotból egy kedvezőbb minőségi állapotba történő eljutás
Változásmenedzsment értelmezései
Változásmenedzsment, mint erőforrás-fejlesztés
Három út:
- Új szervezeti egység létrehozása a vállalat keretein belül, amelyben új folyamatoka fejleszthetők
- Kiperdüléssel, független szervezetet hoznak létre és ezen belül fejlesztik ki az új folyamatokat és értékeket
- Egy eltérő szervezetet vásárolnak fel, amely csak igen kevéssé tér el az új feladat támasztotta követelményektől
Változásmenedzsment, mint az egyensúlyteremtés művészete
"A" egyensúlyi állapot: jelenlegi helyzet, változás kényszere és szükségessége
↓
Az átmenet menedzselése: jövőkép, stratégia kidolgozása, annak kommunikálása, végrehajtása, gyors győzelmek kivívása.
↓
"B" egyensúlyi állapot: a változás célállapot, amikor az egyensúly ismét helyreáll, a kitűzött jövőkép megszilárdul a vállalati kultúrában és működésben.
- A modell hibája: a status quo stabilitását jelenti, az erős egyensúly a változással szembeni ellenállást erősíti
- Egyik megjelenési formája: Erőtérelmélet (Kewin) Felolvasztás → változás → visszafagyasztás
Változásmenedzsment, mint a zavaros helyzetek kezelése
Nem behatárolható, zavaros probléma jellemzői: hosszabb, bizonytalan időhorizont, megkérdőjelezhető prioritások, több embert érint, nem világos, nincs megoldása, bizonytalan, de komolyabb következmények
- A zavaros helyzetek kezelésére a lágy módszerek és megközelítések jellemzők
- A bonyolult helyzetek kezelésére a kemény megközelítések (számszerűség, jól leírható összefüggések)
A két megközelítés együttes alkalmazása szükséges előfeltétele a sikernek!
Változásmenedzsment, mint problémamegoldás
- Eljutás a problémás állapotból a kívánt állapotba.
Háromfajta cél:- út alakítás;
- csökkentés;
- alkalmazás
- Átalakítási célok a két állapot közötti különbségek meghatározásával,
- Csökkentési célok az előző különbségek megszüntetésének módjával
- Alkalmazási célok a különbségek megszüntetésére ténylegesen ható tényezőket veszi figyelembe.
Változás mint "HOGYAN" probléma
- Hogyan tehetjük az embereket nyitottabbá, hogyan érhetnénk el, hogy nagyobb felelősséget vállaljanak és kreatívabbak legyenek?
- Hogyan álljunk át az egyik informatikai rendszerről egy másikra?
Változás, mint "MI" probléma
- Mit próbálunk megvalósítani?
- Milyen változások szükségesek?
- Milyen mutató számok jelzik a sikert?
Változás, mint "MIÉRT" probléma?
- Miért tesszük azt, amit teszünk? Miért pont úgy?
Változásmenedzsment, mint szervezett visszavonulás és megújulás
- Egy szervezet egy időben csak néhány dolgot tud sikeresen menedzselni
- Új tevékenységek beindításához néhány területről - tervszerűen és szervezetten - vissza kell vonulni
- A gondolat az életciklus - elméletéből táplálkozik
Változást támogató mechanizmusok
- Megerősítő mechanizmusok (megértik a változás fontosságát)
- Megtörténik a változás befogadása (tanulás)
Változások tipológiája
- Radikális - inkrementális
- Gyors - lassú
- Proaktív - reaktív
- E-elmélet - O-elmélet