{autotoc}

Változásmenedzsment

  • Képessé válni a változások vezetésére
  • A tevékenység fájdalmas, kockázatos és kemény munkát igényel

Változásmenedzsment 3 alappillére

  • Változás kezelésének feladata (reaktív vagy proaktív)
  • Szakmai gyakorlati terület
  • Tudáshalmaz (modellek, módszerek, technikák)

Változási folyamatok

  • Működési folyamatok
    • Az adott elem változása nem jelent tartós minőségi változást
    • Tekinthető inkább mennyiségi állapotváltozásnak
  • Fejlődési folyamatok
    • A vizsgált elemben lényeges minőségi változás következik be
    • Egy alacsonyabb rendű állapotból egy magasabb rendű állapotba kerül

Változás: nélkülözi a tudati elemeket
Változtatás: tudatos, egy adott minőségi állapotból egy kedvezőbb minőségi állapotba történő eljutás

Változásmenedzsment értelmezései

Változásmenedzsment, mint erőforrás-fejlesztés

Három út:

  • Új szervezeti egység létrehozása a vállalat keretein belül, amelyben új folyamatoka fejleszthetők
  • Kiperdüléssel, független szervezetet hoznak létre és ezen belül fejlesztik ki az új folyamatokat és értékeket
  • Egy eltérő szervezetet vásárolnak fel, amely csak igen kevéssé tér el az új feladat támasztotta követelményektől

Változásmenedzsment, mint az egyensúlyteremtés művészete

"A" egyensúlyi állapot: jelenlegi helyzet, változás kényszere és szükségessége

Az átmenet menedzselése: jövőkép, stratégia kidolgozása, annak kommunikálása, végrehajtása, gyors győzelmek kivívása.

"B" egyensúlyi állapot: a változás célállapot, amikor az egyensúly ismét helyreáll, a kitűzött jövőkép megszilárdul a vállalati kultúrában és működésben.

  • A modell hibája: a status quo stabilitását jelenti, az erős egyensúly a változással szembeni ellenállást erősíti
  • Egyik megjelenési formája: Erőtérelmélet (Kewin) Felolvasztás → változás → visszafagyasztás

Változásmenedzsment, mint a zavaros helyzetek kezelése

Nem behatárolható, zavaros probléma jellemzői: hosszabb, bizonytalan időhorizont, megkérdőjelezhető prioritások, több embert érint, nem világos, nincs megoldása, bizonytalan, de komolyabb következmények

  • A zavaros helyzetek kezelésére a lágy módszerek és megközelítések jellemzők
  • A bonyolult helyzetek kezelésére a kemény megközelítések (számszerűség, jól leírható összefüggések)

A két megközelítés együttes alkalmazása szükséges előfeltétele a sikernek!

Változásmenedzsment, mint problémamegoldás

  • Eljutás a problémás állapotból a kívánt állapotba. 
    Háromfajta cél:
    • út alakítás;
    • csökkentés;
    • alkalmazás
  • Átalakítási célok a két állapot közötti különbségek meghatározásával,
  • Csökkentési célok az előző különbségek megszüntetésének módjával
  • Alkalmazási célok a különbségek megszüntetésére ténylegesen ható tényezőket veszi figyelembe.

Változás mint "HOGYAN" probléma

  • Hogyan tehetjük az embereket nyitottabbá, hogyan érhetnénk el, hogy nagyobb felelősséget vállaljanak és  kreatívabbak legyenek?
  • Hogyan álljunk át az egyik informatikai rendszerről egy másikra?

Változás, mint "MI" probléma

  • Mit próbálunk megvalósítani?
  • Milyen változások szükségesek?
  • Milyen mutató számok jelzik a sikert?

Változás, mint "MIÉRT" probléma?

  • Miért tesszük azt, amit teszünk? Miért pont úgy?

Változásmenedzsment, mint szervezett visszavonulás és megújulás

  • Egy szervezet egy időben csak néhány dolgot tud sikeresen menedzselni
  • Új tevékenységek beindításához néhány területről - tervszerűen és szervezetten - vissza kell vonulni
  • A gondolat az életciklus - elméletéből táplálkozik

Változást támogató mechanizmusok

  • Megerősítő mechanizmusok (megértik a változás fontosságát)
  • Megtörténik a változás befogadása (tanulás)

Változások tipológiája

  • Radikális - inkrementális
  • Gyors - lassú
  • Proaktív - reaktív
  • E-elmélet - O-elmélet