Időbázisú rendszerek kialakulása:

  • Az időtényező kritikus sikertényezővé vált
  • A II. világháború utáni japán vállalatok története tanulságai. 
    Szakaszai:
    • Alacsony bér, mint sikertényező
      Eu-Japánt lebombázva, embereknek nem volt hová hazamenni →hosszú munkaidő, szállást-ételt kaptak a cégtől→alacsony bér elég volt→komoly versenyelőny (2.vh. utáni 10 év)
    • Gazdaságos sorozatnagyság 
      (fedezeti pont, csak olyat gyártottak, ami nyereséget termelt)
    • Koncentrált gyártás 
      (Pareto logika – leggyakrabban használt csapágyakat gyártották, nagy mennyiség→hatékony gyártás (fix költségek jobban eloszlanak)
    • Rugalmas gyártási rendszerek (jelenkor).
      JIT termelésszervezési elv, TQM, Döntések szerelési-, gyártási,- műhelyszintre történő delegálása, szoros kapcsolat a beszállítókkal
    • Időbázisú rendszerek kialakulása
      • termelési rendszer átalakítása
        • tételnagyság a lehető legkisebb
        • középpontban a termék
      • értékesítés átalakítása
      • időbázisú innováció (nem várnak a nagy ötletekre, az aprókat másnap bevezetik)
      • időbázisú támadó stratégiák (szállítási határidő, információszerzés gyorsasága fontos, az nyer, aki hamarabb tudja és cselekszik)

Tervezési rendszer szerepváltozása:

  • a hangsúly a részrendszerről (stratégiai tervezés) a vállalat egészére, a teljes vezetési rendszerre tevődik át.

Új problémák (stratégiamenedzsment gyenge pontjai) merülnek fel:

  • információ asszimetria: felső vezetőhöz nem jut el a divízióktól az információ idő hiányában
  • célegység felborul: össz- részegységek optimuma <rendszeroptimum
  • stratégiai és operatív költségvetés szétválasztása: operatív terv eredményességétől függ a stratégia megvalósulása. Menedzsment érdeke az operatív költségvetés, ha arra esélyt kap, maga alá gyűri a stratégiai költségvetést
  • vállalati érdekháló: mindenki helyezkedik, „az üléspont határozza meg az álláspontot”
  • tudatos törekvés szerepe: intuíción alapuló stratégiaformálás (környezethez való alkalmazkodás). Napjaink terméke: szándéknyilatkozat