Időbázisú rendszerek kialakulása:
- Az időtényező kritikus sikertényezővé vált
- A II. világháború utáni japán vállalatok története tanulságai.
Szakaszai:
- Alacsony bér, mint sikertényező
Eu-Japánt lebombázva, embereknek nem volt hová hazamenni →hosszú munkaidő, szállást-ételt kaptak a cégtől→alacsony bér elég volt→komoly versenyelőny (2.vh. utáni 10 év) - Gazdaságos sorozatnagyság
(fedezeti pont, csak olyat gyártottak, ami nyereséget termelt) - Koncentrált gyártás
(Pareto logika – leggyakrabban használt csapágyakat gyártották, nagy mennyiség→hatékony gyártás (fix költségek jobban eloszlanak) - Rugalmas gyártási rendszerek (jelenkor).
JIT termelésszervezési elv, TQM, Döntések szerelési-, gyártási,- műhelyszintre történő delegálása, szoros kapcsolat a beszállítókkal - Időbázisú rendszerek kialakulása
- termelési rendszer átalakítása
- tételnagyság a lehető legkisebb
- középpontban a termék
- értékesítés átalakítása
- időbázisú innováció (nem várnak a nagy ötletekre, az aprókat másnap bevezetik)
- időbázisú támadó stratégiák (szállítási határidő, információszerzés gyorsasága fontos, az nyer, aki hamarabb tudja és cselekszik)
- termelési rendszer átalakítása
- Alacsony bér, mint sikertényező
Tervezési rendszer szerepváltozása:
- a hangsúly a részrendszerről (stratégiai tervezés) a vállalat egészére, a teljes vezetési rendszerre tevődik át.
Új problémák (stratégiamenedzsment gyenge pontjai) merülnek fel:
- információ asszimetria: felső vezetőhöz nem jut el a divízióktól az információ idő hiányában
- célegység felborul: össz- részegységek optimuma <rendszeroptimum
- stratégiai és operatív költségvetés szétválasztása: operatív terv eredményességétől függ a stratégia megvalósulása. Menedzsment érdeke az operatív költségvetés, ha arra esélyt kap, maga alá gyűri a stratégiai költségvetést
- vállalati érdekháló: mindenki helyezkedik, „az üléspont határozza meg az álláspontot”
- tudatos törekvés szerepe: intuíción alapuló stratégiaformálás (környezethez való alkalmazkodás). Napjaink terméke: szándéknyilatkozat