Előzmények:
- stratégiai szövetségek száma az USA- ban robbanásszerűen nőtt.
- ROI (return on investment) értéke, megtérülési mutató
- az elmúlt időszakban a stratégiai szövetségek sikeresebbnek bizonyultak, mint az új vállalkozások.
Gazdasági kihívások
- fokozódó globalizáció és regionalizáció (Glokel: gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan!)
- újraformálódó Európa
- új szereplők megjelenése a piacon (jönnek a Távol-keletiek)
- a piaci verseny éleződése
- szállítói és vásárlói alkuerő változása (kínálati piac, átrendeződés)
- technológiák bonyolultsága nő (más az igényszint)
- közvetlen beruházásokkal szemben nőnek az aggályok (kockázatok csökkentése)
Stratégiai szövetség keresésének mozgatója: vállalatok között szinergiák keresése, azonosítása és kihasználása.
Stratégiai szövetség:
- Olyan együttműködési megállapodás két vagy több vállalat között, amely arra irányul, hogy: (tartós együttműködés)
- olyan közös stratégiát alakítsanak ki a szövetség által érintett tevékenységi területre, amely a résztvevő számára előnyös (mindenki nyerjen ezen)
- birtokolt erősségeiket megosszák
- összeadják és közösen használják a szövetség forrásait a közös haszon elérésére. (kölcsönösség)
- egyszeri üzleti kapcsolat --> szövetségek --> vállalatok teljes fúziója
Együttműködési formák tulajdonosi szempontból:
- nincs tulajdonosi kapcsolat
- bizonyos erőforrásokat közösen kezelnek
- bizonyos erőforrásokat közösen birtokolnak
- kereszttulajdonlás a felek között (belerángatják egymást a buliba)
- szövetség vegyes vállalati formában ( új cég, mindketten beletesznek)
- az egyik teljesen felvásárolja a másokat, szervezetileg teljesen egyesülnek (akvizíció)
Időhorizont szerinti együttműködési formák:
- Rövid távú, tranzakcionális
Hosszú távú, stratégiai
Állandó kapcsolat
Szövetségi formák:
- keretszerződés (kapacitás lekötő szerződés)
- nyitott szerződés (együttműködünk)
- konzorcium (leggyakoribb, probléma megoldására létrehoznak partnereket)
- korlátozott kereszttulajdonlás
- vegyes vállalati forma
Egy szövetség akkor tekinthető stratégiainak, ha
- erőforrások közös irányítás alatt vannak
- az együttműködés időhorizontja hosszú távú és szabályozott
Szövetségkötés vezérelvei
- egyenlők partnersége (nem alá, hanem mellérendelt)
- erősség az erősséggel
- a torta nőjön ne a szelet ( ketten együtt nagyobb szegmenst fognak le)
- ne rontsunk ajtóstól a házba
Szövetségek létrehozásának üzleti hajtóerői
- kockázat megosztás (közös tőke)
- méretgazdaságosság (csapágy)
- piachoz való hozzáférés (lehet hogy partneren keresztül érjük el)
- technológiához való hozzáférés (csúcstechnológia)
- földrajzi hozzáférés (nyersanyagok)
- finanszírozási korlátok (neked van pénzem, nekem van munkaerőm)
- menedzsment képességei (módszerek ismerete)
A követő típusú vállalatok esetében a stratégiai szövetség létesítése az egyetlen esély a piacvezetőkkel szembeni hátrányok legalább részleges kiegyensúlyozására.
Szövetségkötés buktatói, csapdái
- korlátozott döntési szabadság
- követelőző gyerek esete
- bizalom hiánya
- elégtelen kommunikáció
- másodrendű munkatársakat adni a szövetségbe
- kevés időt fordítani a partner választásra
- félreértést kizáróan meg kell egyezni a célkitűzésekben
- paternalizmus hibája (valaki eljátssza a szülőt, valaki a gyereket)
Szövetségkötés sikertényezői:
- realista megvalósíthatósági tanulmány készítése (vizsgáljuk meg a szürke hétköznapokat)
- számítani kell az üzleti kockázatokra, csökkenteni kell (kockázatbecslés)
- a költségvetés forrásokkal és prioritásokkal való összekapcsolása (budget)
- megfontolt partner választás
- kiváló stratégia alkotás és forrás tervezés
- befektetési lehetőségek és a személyi érdekeltségek összekapcsolása a szövetség teljesítményével
- egyértelműen definiálni kell a partnerek szerepét
Szövetségek költségelméleti megközelítése
Az elmélet lényege:
- A vállalat gazdasági tevékenységét tranzakciók sorozataként fogja fel, és az ezzel kapcsolatos költségeket minimalizálni akarja. Két szférát különböztetünk meg:
- a piac (nyílt és korlátlan verseny színtere)
- hierarchia (tökéletes összefonódás)
- A stratégiai szövetség közbenső együttműködési formát jelent a piac és a hierarchia között.
Szövetségek verseny-szempontú megközelítése
- a konkurencia viszonyok oldaláról közelíti meg a szövetséget
- ellenőrizni és korlátozni kívánja a versenyt
Következmény: stratégiai szövetségbe tömörült vállalat csoportok világméretű harca.
Szövetségek szervezetelméleti megközelítésének pillérei:
- szervezetközi koordináció
- szervezeti tanulás új lehetősége