A tervezés a környezeti mozgáshoz való alkalmazkodás aktív és passzív eszköze.
Fogalmak:
- Stratégiai tervezés:
- a vezetési rendszer szerves része
- eszköz a stratégiai döntések meghozatalára és végrehajtására
- Stratégiai célok:
- meghatározó fontosságúak
- átfogóak, általánosak
- Célállapot:
- realizálja a célt
- egy célhoz több célállapot tartozik
- kvantifikálásra kell törekedni
- Kritikus erőforrások:
- stratégiai alapok
- vezetői felkészültség
- technológiai know-how
- Adaptivitás: a környezeti lehetőségekhez és fenyegetésekhez való alkalmazkodás.
- megnyilvánulásai:
- pozíció javítása
- új vállalkozás indítása
- defenzív reagálás
- megnyilvánulásai:
-
- Adaptáció: Hová megyünk?
- Adaptációs nyomás: kényszer az új lehetőségek felkutatására
- Integráció:összhang teremtése a környezeti lehetőségek és fenyegetések, valamint a vállalat erős és gyenge pontjai között
- Integráció: Hogyan jutunk el oda?
- Az adaptáció és az integráció között szoros összefüggés van.
Stratégiai tervezés szintjei:
- vállalati szint
- divízionális szint
- divízión belüli funkcionális részlegek szintje
Stratégia tervezési folyamat fázisai:
- Célok kitűzése: célok, missziók, politikák; környezetvizsgálat; kritériumok
- 1. lépés: a vállalat vezetője megfogalmazza elgondolásait
- 2. lépés: a divíziók vezetői meghatározzák működésük körvonalait
- 3. lépés: a vállalat vezetője – a divíziók javaslatai alapján – körvonalazza a vállalat portfólióját
- Stratégiakészítés vállalati szinten: divízió megszüntetése eladása; új divízió alapítása; feltáró jellegű kutatás irányítása
- 4. lépés: a stratégiák körvonalazása
- 5. lépés: a célok divízión belüli vitája
- 6. lépés: a divíziók stratégiai alternatívákat fogalmaznak meg az egyes üzletelemekre vonatkozóan
- 7. lépés: a divízió vezetője dönt az egyes üzletelemek stratégiájáról
- 8.lépés: a vállalt vezetője – a vállalati portfólió tükrében – dönt az erőforrások előzetes elosztásáról
- Stratégia készítés divíziók szintjén: nyereséget javító stratégiák; meglévő területen új vállalkozás; összműködést javító stratégia; támogató jellegű üzleti stratégia
- 9. lépés: a vállalat vezetője utasítást ad az akcióprogramoknak, operatív tervek kidolgozására
- 10. lépés: a divízió vezetője utasítja a funkcionális vezetőket az operatív tervek kidolgozására
- 11. lépés: a funkcionális vezetők elkészítik terveiket és benyújtják a divízió vezetőjének
- 12. lépés: a divízió vezetője koordinálás után jóváhagyja a funkcionális operatív terveket, majd összeállítja a divízió operatív tervét
- 13. lépés: a vállalat vezetője jóváhagyja a vállalati portfólió megvalósítását célzó vállalati operatív tervet
- Teljesítmények figyelése (monitoring), ellenőrzési rendszer: vállalati célok teljesítésének figyelése; stratégiák megvalósításának követése
- 14. lépés: a vállalat vezetője meghatározza a megfigyelőrendszerrel kapcsolatos követelményeit, tűrési sávokat
- 15. lépés: a divízió vezetője kijelöli a stratégia megvalósítását követő feladatokat
- 16. lépés: a funkcionális vezetők nyomon követik az operatív tervek teljesülését (szűrő elv)
- 17. lépés: a divízió vezetője irányítja a stratégiai feladatok teljesítésének folyamatát (szűrő elv)
- 18. lépés: a vállalti vezető figyelemmel kíséri a tervek teljesítését a divízióktól származó jelek és környezet változásai alapján
- Ösztönzők kialakulásának ciklusa:
- 19. lépés: a felső vezetés egyénileg megfogalmazott célokat határoz meg a divíziók vezetői számára
- 20. lépés: a divízió vezetője egyénileg meghatározott célokat fogalmaz meg a funkcionális vezetők és programvezetők számára
- 21. lépés: az alsószintű vezetők értékelik céljaik teljesítését a divízió vezetője számára
- 22. lépés: a divízió vezetője értékeli a részére kitűzött egyéni célok teljesülését és jelentést készít a vállalti vezetőknek
- 23. lépés: a vállalt vezetője ösztönzőket határoz meg az irányítás különböző szintjein lévő vezetők számára