- Előíró iskolák:
A stratégia csak tudatos szellemi tevékenység eredményeként jöhet létre.
- Design iskola
- Tervezői iskola
- Pozícionálási iskola
- Leíró iskolák:
A stratégiák különböző erők összjátékaként inkább kialakulnak, mintsem kialakítják azokat.
- Vállalkozói iskola
- Tanulási iskola
- Kulturális iskola
- Konfigurációs iskola
- Megismerési iskola
- Hatalmi iskola
- Környezeti iskola
Előíró iskolák:
- Design iskola:
Stratégiaalkotás=koncepcióalkotási folyamat.
Alapelvei:
- A stratégia egyedi, mindig az adott helyzethez kell igazítani
- A stratégia kiterjed a „mit” és „miképpen” kérdések megválaszolására is
- A stratégiának explicitnek és egyszerűnek kell lennie
- A stratégia kialakítása és végrehajtása időben elkülönül egymástól
Alapmodell:
- Tervezői iskola:
Stratégiaalkotás = részletesen szabályozott folyamat
Alapelvei:
- Szigorúan szabályozott folyamat
- Az egyes elkülönülő lépésekhez különböző technikák felhasználását írják elő
Kritikája:
- Menetrend alapján teljes részletességgel nem lehet stratégiát kialakítani
- A forma elnyomja a lényeget
- A vezetés hatalmának csökkentésére szolgáló technika
- Nem tudja kezelni a vezetés „lágy”eszközeit
- Pozicionálási iskola:
Stratégiaalkotás = analitikus folyamat
Alapelvei:
- A stratégiát a tartalom oldaláról közelítik meg, nem az előállítás módja az érdekes
- A cég pozicionálása elemzési folyamat
- Elsősorban a „mit” megfogalmazására kell koncentrálni
Leíró iskolák:
- Vállalkozói iskola:
Stratégiaalkotás = vízióalkotási folyamat
Alapelvei:
- A stratégia a vezető (leader) jövőképe
- A szervezet a jövőképhez igazodik
- A stratégia pozíció jellegű
- Elengedhetetlen a vezető személyes elkötelezettsége a vízió mellett
- A folyamat három elemre épül: tudatosság, tapasztalat, intuíció
- Megismerési iskola:
Stratégiaalkotás = megismerési folyamat
Alapelvei:
- A stratégia a környezetből érkező hatások feltérképezésére és kezelésére irányul
- A környezetből érkező információkat a megismerő óhatatlanul dekódolja (sivatagban cipővel kereskedő ügynök esete)
- Azt az iskolát követő vezetők gyakran megérzéseik alapján döntenek
- Tanulási iskola:
Stratégiaalkotás = tanulási folyamat
Alapelvei:
- A környezet változása előre jelezhetetlen, ezért a stratégiát nem lehet előre jelezni
- A stratégia kollektív tanulási folyamat eredménye
Mivé | |||
Miből | Szavakba nem öntött tudás | Explicit tudás | |
Szavakba nem öntött tudás | Szocializálás | Externalizálás | |
Explicit tudás | Internalizálás | Kombinálás |
- Hatalmi iskola:
Stratégiaalkotás = alkufolyamat
Alapelvei:
- A stratégiaalkotás a hatalom és a politika függvénye
- Az érdekcsoportok közötti játszmák formálják a stratégiát (rábeszélés, alku, zsarolás, szövetkezés, konfrontáció, stb.)
- Érdekcsoportok lehetnek:
Külsők:
- Tulajdonosok
- Vevők, ügyfelek
- Szállítók, szakmai szövetségek
- Kormányzat, önkormányzat
- Hitelezők
- Lakosság
- A földrajzi környezetben élők
- A sajtó (aki a nyilvánosságot képviseli), stb
Belsők:
- Csúcsvezetők
- Törzskar
- Középvezetők
- Az alkalmazottak
- Munkások
- Szakértők, stb.
- Kulturális iskola:
Stratégiaalkotás = kollektív megismerési és tanulási folyamat
Alapelvei:
- A környezeti jeleket az egész közösség dekódolja
- Jelentős befolyást fejt ki a szervezeti kultúra
- Környezeti iskola:
Stratégiaalkotás = kiválasztási folyamat
Alapelvei:
- A környezet van a stratégiaalkotás középpontjában
- A vezető dolga, hogy elősegítse az alkalmazkodást
- A pozíciók addig maradnak meg, amíg a források elegendőek, amíg a helyzet nem túl ellenséges
- Tagadja a környezeti változásokra való tudatos felkészülés lehetőségét
- (a stratégia nem más, mint utólag megmagyarázott szerencse)
- Konfigurációs iskola:
Stratégiaalkotás = transzformációs folyamat
Alapelvei:
- A szervezetek fejlődése oldaláról közelítenek a stratégiaalkotáshoz
- A szervezetek a szituációkhoz alkalmazkodó formákat öltenek fel
- A szervezet fejlesztése az elsődleges és utána kell meghatározni az adott konfigurációhoz illő stratégiaalkotási módot
Vállalati stratégia | |||||
Stratégiaalkotási iskolák |
|
Milyen folyamat keretében? | Milyen konkrét formában jelenhet meg? | ||
Tervezői | kialakul | erősen formalizált (stratégiai tervezés) | stratégiai terv | ||
Design | laza, kevéssé formalizált, részben spontán folyamat | jövőkép/misszó, stratégiai akciók | |||
Pozicionálási | jövőkép | ||||
Vállalkozói | részben kialakítják, részben kialakul | részben laza, kevéssé formalizált, részben spontán folyamat | jövőkép/misszó | ||
Megismerési Tanulási Hatalmi |
Kultúrális Környezeti Konfigurációs |
kialakul | spontán folyamat | viselkedési minták |