Stratégia értelmezése:

Célok és a célok eléréséhez szükséges eszközök meghatározása

  • Formális stratégia
    • Tudatosan alakított
    • Írásban rögzített
    • Érintettek körében ismert
  • Informális stratégia
    • Gyakorlatban sokszor létező fogalom
    • Írásban nem rögzítik
    • Nem kerül nyilvánosságra

A stratégia jellemzői:

  • Néhány fő alapelv és akció köré épül
  • Jövőre vonatkozik, így mindig számol a bizonytalansággal és a környezet változásaival
  • Részstratégiákból épül fel, a menedzsment feladata ezek hierarchikus rendezése és az esetleges konfliktusok feloldása

Stratégia megközelítései:

  • Vállalkozói: 
    • Új lehetőségek az előtérben, gondolkodás központja + lehetőségek, probléma másodlagos
    • Nem befolyásolják a megszokások/formalizált szabályzatok, hatalma/lehetősége van az elképzelések megvalósítására
    • Szembenéz a bizonytalansággal, elfogadja a nagy lépések politikáját
    • Központi cél a növekedés
  • Adaptív:
    • Nincs egyértelműen megfogalmazott cél
    • Új lehetőségeket nem kutatnak, a válaszadás, a reagálás a jellemző
    • Nagy hangsúlyt helyeznek a visszacsatolásra, a kis lépések politikája irányadó
    • A döntéshozók rugalmasan alkalmazkodnak a környezethez, a döntések gyakran egymástól függetlenek
  • Tervezői:
    • A stratégia készítés folyamata szakszerű, módszertanilag megalapozott
    • Integrálja a stratégiát és a stratégiával kapcsolatos döntéseket,
    • Maga a tervezési folyamat és nem a terv a legfőbb eredmény

Vállalati stratégiák típusai:

  • Versenyhelyzet szerinti stratégiatípusok:
    • Költségelőny stratégia
    • Megkülönböztető vagy differenciáló stratégia
    • Érintettek körében ismert
  • Vállalati működési kör alakítása szerinti:
    • Egyetlen termékre, szolgáltatásra koncentrál
    • Vertikális integrációt preferál
    • Diverzifikációra törekszik
  • Működési kör változásának iránya/dinamikája szerinti:
    • Növekedési stratégia
    • Stabilitás stratégia
    • Csökkentés
  • Környezethez való alkalmazkodás szerinti:
    • Védő
    • Kutató
    • Elemző
    • Reagáló

Stratégiai tervezés egyik legfontosabb feladata:

  • Cél kijelölése

Adaptivitás:

  • A környezeti lehetőségekhez és fenyegetésekhez való alkalmazkodás

Leggyakoribb megnyilvánulási formái:

  • Piaci pozíció javítása
  • Új üzletágak definiálása és indítása
  • Üzletágak felszámolása

Integráció:

  • A vállalat céljainak leghatékonyabb elérése a külső és belső feltételek integrálásával.

Az adaptáció lényegében a „Hová tartunk? Hová megyünk?” kérdésre adja meg a választ, míg az integratív törekvések a „Hogyan?” kérdés feleletét adják.

A stratégia a jövőképhez vezető lehetséges utakat határozza meg.

Misszió / Küldetés

Magamévá tett, elfogadott értékek, melyek szerint a stratégiát megvalósítom. Normákat betartva bármi áron keressük a stratégia változatokat.

  • A vállalati stratégia és értékrendszer magját képező vezérelv kialakítása, amely mozgósító erejű a vezetők és beosztottak számára
  • Az első számú vezető elkötelezettsége a küldetés iránt, amivel demonstrálja a szervezet hatalmi koalíciói számára a misszió betöltésének szándékát
  • Az egyéni értékek és vállalati értékek közötti kapcsolat felismerése és az értékrendek közelítésének, kívánatos egybeesésének előmozdítása.

Misszió típusok:

  • Politikai töltésű (érdekcsoportok elvárásainak való megfelelés)
  • Vállalati cselekvés vezérelveit meghatározó missziók (működés, filozófia, vállalati értékek)
  • Vállalat társadalmi szerepét, felelősségét kiemelő missziók (milyen fontos értéket nyújt a vállalat a társadalomnak).

Vízió / vállalati jövőkép

  • A vállalat előrevetített és kívánt jövőbeni állapota.
  • Fogalma később alakult ki, mint a küldetésé, de a misszióval szemben érzelmi töltés nem kapcsolódik hozzá.
  • A jövőkép tettek nélkül csak álom, tettek jövőkép nélkül csak időtöltés.

Vízió típusok:

 

  • Alapvető képességekre összpontosító víziók (minőség)
  • A vállalat tevékenységét és pozícióját definiáló víziók (piaci részesedés)
  • Jelszavas víziók (Honda: Mi leszünk a 2. Ford, Canon: Győzd le a Xeroxot)
  • Látomásokra épülő víziók

Jövőkép kulcstényezői:

  • elképzelhető,
  • kívánatos,
  • megvalósítható,
  • fókuszált,
  • rugalmas,
  • kommunikálható