A vásárlók becsapása történhet az árun, az áru minőségén és az áru árán keresztül is. A kereskedő felelősséget vállal azért, hogy az általa forgalmazott termék mind a technikai előírásoknak, műszaki követelményeknek és a jogszabályi követelményeknek megfelelnek.
A kereskedőt szavatossági és jótállási kötelezettség terheli.
A minőségi panaszokat többféle módon lehet kezelni
- Vannak azonnal orvosolható minőségi hibák (pl. lukas a tejeszacskó – csere)
- Vannak olyan hibák, amik csak később, a használat során derülnek ki. Jogszabályok írják elő, hogy a vásárlót milyen jogok illetik meg, és ezek milyen időtartamra érvényesek
A fogyasztói érdekvédelem fontos eleme a minőségvédelem. Ezt segítik elő a szabványok, illetve a megfelelő magyar nyelvű tájékoztatás megléte a termékeken, továbbá az eredet igazolás.A szavatosság sérülése esetén alkalmazott eszközök: az áru javíttatása, árengedmény, a hibás áru kicserélése, ha egyik sem kivitelezhető a vételár visszaadása. Ha egyik sem célravezető, akkor következnek az eljárási szabályok
- Jegyzőkönyv felvétele
- A termék bevizsgáltatása valamilyen minőségellenőrző szervezettel vagy laborral
- Be lehet jelenteni a Fogyasztóvédelmi Felügyelőségnek
- Bejelenthető a fogyasztóvédelmi civil hálózatnak
- Igénybe lehet venni a kamarák mellett működő döntőbizottságok segítségét (a feleket megpróbálják egymással megegyezésre juttatni)