A vásárlókat különböző szempontok szerint lehet csoportosítani
- Nemük szerint (férfi vagy női vásárló)
- Koruk szerint (gyermek, fiatal, középkorú, idős)
- Magatartásuk szerint (határozott és határozatlan vásárló)
Vásárlók csoportosítása nemük szerint
Női vásárló jellemzői
- Általában jobban ismeri az árakat és az árukat
- Tudatosabban vásárol
- Érdeklődő, szereti tudni, hogy mit vásárol, miért ad ki pénzt
- Általában mérlegel, hogy az igénye, a kiválasztott áru és annak ára összhangban van-e
- A divatcikkekkel könnyebben befolyásolható
- Bizonytalanabbak, ha számukra idegen területen mozognak (műszaki vagy barkács boltban stb.)
Az eladó feladata női vásárló és minden típusú vásárlóval szemben
- A vevő köszöntése
- Szándékainak megismerése
- Szükség esetén tájékoztatás természetesen udvariasan, segítőkészen
Férfi vásárló jellemzői
- Az áruk közül azokat ismeri jól, amelyek érdeklik. Ilyen esetben nagyon céltudatosan és határozottan mozog az üzletben
- Bizonytalanabb lesz, ha számára idegen területen mozog (babaruha, általában az élelmiszer stb.)
- Nagyvonalúbban kezeli a pénzt
- Számára ismeretlen boltban nehezebben igazodik el, több segítséget igényel
Az eladó feladata férfi vásárló esetén
- jobban oda kell figyelni a férfi vásárlóra, különösen, ha konkrét megbízatást teljesít (pl. feleség papírral küldi, nincs amit keres, hitelesen kell tájékoztatni arról, hogy mivel pótolható a hiányzó áru)
Vásárlók csoportosítása magatartásuk (tudatosság) szerint
A határozott, tudatos vásárló jellemzői
- Pontosan tudja, hogy milyen árut, milyen minőségen és milyen áron kíván vásárolni
- Tudja, hogy az áru a boltban hol található
- Segítséget a legritkább esetben igényel
Az eladó feladata határozott vásárló esetén
- A vásárló üdvözlése (mint minden más vevőnél is)
- A vásárló magatartásának a felmérése
- A vásárló útjára engedése (hiszen konkrét céllal van az üzletben a kéretlen segítség csak zavarná)
- Hagyni kell vásárolni, és csak akkor segíteni, ha az kéri
- A határozott vásárlóval viszonylag kevés dolga van az eladónak
A határozatlan vásárló jellemzői
- Mindenben határozatlan
- Nem tudja, hogy akar-e vásárolni vagy nem
- Nem tudja, mit, milyen minőségben és áron szeretne
Az eladó feladata határozatlan vásárló esetén
- A vásárló szándékának megismerése
- Türelmes kérdezgetés, magyarázás, tájékoztatás
- A vásárló segítése a teljes vásárlás során, mindvégig nagyon türelmesen
A válogatós vevő
- Nem határozott, de adott esetben nagyon is céltudatos
- Imád vásárolni, az árukat nézegetni, próbálgatni, fogdosni
- Mindent tudni akar az áruról
A külföldi vásárló
Az esetek nagy részében a probléma, hogy ő nem tud magyarul, az eladó pedig nem ért az ő nyelvén. A nyelvi akadályok áthidalhatóak
- Arcjátékkal
- Mutogatással
- Papír, ceruza, számológép segítségével
Az eladó feladata valamennyi esetben
- Nagyfokú türelem
- Segítőkészség
- Nyugalom
- Stb.
A vásárlók csoportosítás koruk szerint
Az idős vásárló jellemzői
- Koruknál fogva nehezebben mozognak, rosszabbul látnak és hallanak
- Az árukat illetően meglehetősen konzervatívak, ragaszkodnak a megszokott termékekhez
- Nehéz új terméket megismertetni, esetleg kipróbáltatni velük
- Nehéz a vásárlási szokásaiktól eltéríteni őket
Az eladó feladata idős vásárló esetén (az alapvető feladatokon túl)
- Nagyfokú segítőkészség és segítségnyújtás
- Nagyfokú türelmet és tapintatot igényelnek
- Véletlenül sem szabad megsérteni őket, hiszen önbecsülésük nem lesz kevesebb attól, hogy idősek
- Az idős vásárló kiszolgálása több időt vesz igénybe
Gyerekvásárló
Kb. 8-10 éves kortól már önálló vásárlásra is alkalmas, meghatározott pénzösszeggel és listával elküldve az közeli üzletbe.
A kb. 8 évnél fiatalabbakra jellemző
- Nem ismeri az árukat, a tulajdonságaikat
- Nem ismeri az áruk árát
- Nem ismeri a pénz értékét
- Nem ismeri az áru, az ár és a pénz közötti összefüggéseket
A gyermek ugyanolyan vásárló, mint a felnőttek, ugyanolyan jogok illetik meg, mint bármelyik vásárlót. Nem szabad elfelejteni, hogy a gyerekekből lesznek néhány év múlva a „valódi” vásárlók.
Az eladó feladata gyermekvásárló esetén
- Türelem, segítőkészség, nagy odafigyelés
- Hangsúlyozottan nem szabad becsapni a gyerekvásárlót (mint ahogy mást sem)
- Nem szabad negatívan megkülönböztetni (hátraküldeni a sorban stb.)
- Ha konkrét listával megy (anyuka felírja), akkor az eladó ne változtassa meg, ne ajánljon helyette másikat
- Célszerű a gyerek listájára felírni, ha valamelyik áru nincs, továbbá a listára írni az árakat is, úgy visszaadni a vásárlás végén a blokkal együtt. Időigényes a gyermekkel így eljárni, de a szülőkkel való esetleges konfliktus elkerülése így biztos lesz, és a gyerek is szívesen fog boltba járni, ha látja, hogy figyelnek rá.