A különböző szintű vezetők számos motivációs lehetőséggel élhetnek. A menedzsmenten és a körülményeken múlik, hogy egyes szituációkban melyiket alkalmazzák.
Pozitív motiváció
A pozitív motiváció erősíti a kívánt viselkedést. Ennek formái az elismerő tekintettől a feladat sikeres elvégzéséért adott szóbeli dicséreten át egészen a nagyobb felelősség felajánlásáig terjednek. A pozitív ösztönzés lehet anyagi és erkölcsi jellegű.
Az anyagi ösztönzés a munkabér és annak legkülönbözőbb kiegészítő formái a prémium, jutalom.
Az erkölcsi ösztönzők közül kiemeljük a következőket:
- kevés odafigyelést igénylő rutinmunka biztosította könnyű életforma
- jó viszony a munkatársakkal, jó munkahelyi légkör
- a dolgozó jó érzése, hogy egy értékes válalkozásban vesz részt
- a minőségi munka öröme
- kilátás a szakmai tudás új elemeinek elsajátítására
- kilátás előreléptetésre
- szabad döntés a munkavégzésről
- a hatalom birtoklása
A pozitív ösztönzők alkalmazásának lényeges feltétele, hogy a vezető jól ismerje a beosztottat. Ha ugyanis nem ismeri őket, nem tudja kiválasztani azokat a motivációs eszközöket, amelyekkel az elérendő cél irányába legjobban befolyásolhatja a beosztottakat.
A negatív motivációk
A negatív motivációk valamely nemkívánatos viselkedés következtében alkalmazott kellemetlen konzekvenciák. Céljuk rábírni az ember arra, hogy a jövőben mindent megtegyen e kellemetlen következmény elkerülésére. Módja lehet baráti kritika, bizalmas dorgálás, figyelmeztetés, feddés, megrovás, vagy akár áthelyezés alacsonyabb munkakörbe.
Szükség esetén kívánatos, hogy a menedzser mielőbb alkalmazza a negatív motivációt, mert ellenkező esetben:
- demoralizálja a többi beosztottat
- más hasonló esetekben nehéz hatékonyan fellépni
- irritálja a menedzsertársakat
- alááshatja a tekintélyt
- kárt okoz a vállalkozásnak
A menezdserek egy része ennek ellenére sem szívesen veszi igénybe a negatív motiváció eszközeit.
A dolgozók helyes ösztönzése
Minden vezető célja és feladat, hogy beosztottai motiválva legyenek a vállalkozás tevékenységével összecsengő munkavégzésre. Ez összetett nehéz feladat, nem is mindig sikerül megoldani. A gazdálkodó szervezeteknél a következő tényezők utalnak arra, ha a dolgozók nincsenek kellően motiválva:
- csökken az árbevétel
- az üzleti partnerek gyakran panaszkodnak
- sok hiányzás
- a személyi állomány gyakran cserélődik
- elzárkóznak a változásoktól
- ellentétek dúlnak a beosztottak és menedzserek között
A dolgozók ösztönzési módszereinek tökéletesítésekor az alábbiakat vélszerű figyelembe venni:
- a munkatásak érezzék, hogy a menedzsment törődik velük, figyeli és elősegíti szakmai fejlődésüket Az új dolgozókat be kell mutatni a munkatársaknak
- a gazdasági tevékenységet csak tartós érdeklődéssel lehet jól végezni. A menedzsment dolga, hogy ezt az érdeklődést fenntartsa
- a menedzsernek fel kell hívnia a dolgozók figyelmét arra, hogy az általuk végzett munka hiányosságai, hibái hogyan hatnak a szervezet munkájára egészére
- az azonosulás érdekében a menedzsment minden dolgozóval közölje elvárásait, mert a dolgozók csak akkor tudnak alkalmazkodni a követelményekhez, ha ismerik azokat
- a menedzsment hatáskör-átruházással bővítheti a dolgozók önbizalmát
- a menedzsment használjon ki minden lehetőséget az elismerés kifejezésére
- fizetésemelésnél az automatikus előreléptetés nem hat ösztönzőleg, természetesnek veszik.
- a menedzsment kapcsolja össze az erkölcsi ösztönzőket az anyagi ösztönzőkkel.