Az 1960-as években megjelent a kontingenciairányzat, melynek megközelítése szerint a vezetésnek nincs egyetlen legjobb útja, illetve a vezetés különböző módszerei eltérő körülmények között különbözőképpen hatékonyak. Azt azonban leszögezhetjük, hogy az igazán jó menedzsernek képesnek kell lenni arra, hogy különböző körülmények között különbözőképpen, de minden szempontból a legoptimálisabban viselkedjen.
Ehhez vezetői készségek szükségesek:
- jó emlékezőképesség - hosszabb idő elteltével is emlékszik a lényeges részletekre
- jó időgazdálkodás - képes felmérni, hogy egy-egy feladat elvégzése mennyi időt vesz igénybe
- szervezőkészség - hatékonyan tudja megszervezni a saját és beosztottai munkáját
- tárgyalókészség - alapvető tulajdonság
- felelősségvállalási készség - tudja, hogy az által végzett és a mások által végeztetett munkáért felelős
- innovációs készség - nyitott a változásokra, és mérlegelni tudja, hogy melyik változás szükséges a fejlődéshez
- példamutatás - csak az követelheti a beosztottaitól, amit saját magától is elvár, ezt a példát kell mutatnia
- megértés - minden tisztességes emberi magatartással szemben megértőnek kell lennie
- korrektség - nem lehet úgy tekintélyt tartani, illetve irányítani, ha a beosztottak kétkedve fogadják bejelentéseit
- kiegyensúlyozott magatartás - igyekszik a bosszúságát, de az örömét is mederben tartani