{autotoc}
Ha több ember rendszeresen, szabályozott módon dolgozik együtt valamilyen jelentős feladat közös megoldásán, akkor szervezetet alkotnak.
A szervezet az emberek meghatározott céllal létrejött csoportja, amelyben az egyének a cél érdekében folyamatosan tevékenykednek. Erre szakosodott vezetők irányításával.
A hatékony szervezet jellemzői:
- a szervezeti formák a szervezeti célokhoz funkciókhoz, körülményekhez igazodnak
- a szervezet rugalmas, tud alkalmazkodni a változó körülményekhez
- a szervezet céljai egyértelműek és ezzel a dolgozók is egyetértenek
- zavartalan a kommunikáció és magas fokú a bizalom
- a szervezeti és az egyéni célok összhangban vannak.
A vezető feladat a szervezet kialakítása és a szervezetfejlesztés, amelyet elsősorban a szervezési funkciójában végez.
A csoportok
A csoportok alakítása és működése
A csoport olyan pszichológiai egység, amely az alábbi jellemzőkkel bír:
- kettőnél több személyből áll
- akiknek van közös céljuk
- közöttük viszonylag stabil kapcsolatok jöttek létre, amelyekben az egységek függenek egymástól
- a tagok egymással kommunikálnak, interakcióban vannak
Az egyén szempontjából a csoporttagság fontos kritériuma, hogy tagjának észlelje magát.
A csoport felosztása
A csoportokat létszámuk, illetve megalakulásának körülményeit tekintve különböztetjük meg.
A csoport létszáma szerint kis csoportok, illetve nagy csoportok léteznek.
Kis csoportnak a legalább három és legfeljebb tizenöt fős csoportokat nevezzük. A kétfős szerveződésnek a legfontosabb jellemzője, hogy nincs az eltérő véleményeket eldönteni segítő harmadik fél. Ugyanakkor e csoportnak az óvatos véleményalkotás, a nyílt konfliktus kerülése jellemzi.
A nagyobb csoportok létrehozása azért nem célszer, mert egyfelől túlságosan megnő a csoport működéséhez szükséges interakciók száma, másrészt néhány csoporttag valószínűleg elvész a csoportban, véleménye nem jelenik meg, nem jut szóhoz. A csoport méretének növekedésével általában csökken a tevékeny részvétel lehetősége és a csoport-összetartozás értése.
A csoportméret magválasztására nehéz általános receptet ajánlani. A leggyakrabban ajánlott csoportméret az öt-hét fő, itt már jelentkeznek a csoporttól várható előnyök és még viszonylag kicsik a nagyobb létszám okozta hátrányok. A kilencfős csoportok teljesítőképességét is még jónak tartják.
A csoportméret tervezésénél célszerű figyelembe venni azt is, hogy a csoport feladata problémamegoldás vagy feladat-végehajtás.
A szolgáltató szektoron beül a gazdálkodó szervezetekre ma döntően a kis csoportok a jellemzőek.
A csoport megalakulásának körülményei szerint formális és informális csoport létezik.
A formális csoport mindig valamilyen szempont alapján mesterségesen kialakított csoportra utal, míg az informális csoportba a tagok valamilyen önkéntes érzelmi motiváció alapján kerülnek be. A formális csoportok jelenléte a gazdálkodó szervezetekben természetes, de az informális csoportoknak is helyük van.
Ugyanis:
- társas vagy kötődési igényeket elégítenek ki
- segítik az énkép kialakítását, amennyiben a legtöbb ember számára könnyebb önmagát máshoz való viszonyban meghatározni
- a saját célok végrehajtásához segítséget, támogatást nyújtanak
A csoporthoz tartozás motivációi
A csoporthoz tartozást több tényező is motiválhatja.
Ezek a következők:
- a csoport kielégíthet bizonyos emberi szükségleteket
- egyes csoportok segíthetnek elérni bizonyos célokat
- a csoport bizonyos tudást, információt adhat át
- a csoporttagság hozzásegíthet a pozitív szociális identitáshoz.
A csoport fejlődésének fázisai
A csoport fejlődése során az alábbi fázisokon megy keresztül
Alakulás – ebben a fázisban a résztvevők főként megfigyelik egymást, és megkezdődik az „énbemutatások” sorozata
Viharzás – ebben a szakaszban egyre élesebbé válnak az egyéni különbségek, a viselkedéssel, értékekkel kapcsolatos nézeteltérések. A csoporttagok között megindul a versengés a csoportban elfoglalt helyekért, szerepekért. Ezt a fázist a viták, az egyéni értékeket túlhangsúlyozó viselkedés és a nagyszámú kommunikációs aktus jellemzi.
Normaalakulás – ebben fázisban a normák, szabályok és szerepek kialakulása révén az előző időszak konfliktusai megoldódnak. Ekkor már látszik, kik az informális vezetők, milyen alcsoportok, kapcsolatok vannak a tagok között. Világosan kitűnik, melyek azok a viselkedések, amelyeket mindenki elfogad, és melyek azok, amelyeket elutasít.
Működés – ebben a szakaszban a csoport képes együttműködni, tud feladatokat megoldani, kialakul az összetartó erő, a kohézió, amely segít elkülöníteni a csoportot más csoportoktól.
A csoportok jellemzői
A kialakult csoport egyik legfontosabb jellemzője a csoportnormák. A normák írott vagy íratlan szabályok, amelyeket a csoport alakít ki.
A normák többféle módon is kialakulhatnak, például:
- a vezető határozza meg, mintegy kinyilatkoztatja
- a csoport előtörténete, hagyományok határozzák meg
- a tagok elfogadják a korábbi csoportjaikban megtanult normákat
Szerepek
A tagok különböző szerepet visznek. A csoportban az egyének más-más minőségben vesznek részt. A különböző személyek által elfogadott státuszt nevezzük szerepnek.
Ez lehet:
- feladatorientált szerep – amelyeket a csoport előtt álló feladat jelöl ki az egyén számára
- kapcsolatorientált szerep – melyeket a személyek vagy önként vállalják, vagy a csoport osztja ki rájuk.
A szerepvállalás nagyon gyakori. A szociális szerepek legtöbb konfliktust hordozó változatta éppen a vezetői szerep. A vezető olyan személy, aki képes hatást gyakorolni egyes emberekre, meghatározni normákat, szabályokat, képes dönteni, modellt nyújtani és bátorítani másokat.
Minden közös munka megköveteli a munkában részt vevők összefogását. Minden közös tevékenységnél vezetőre, vezetőre van szükség, mert enélkül az egyének és a csoportok cselekvései nem rendeződnek harmonikus összhangba.
A kohézió
A csoportot jellemző harmadik tényező a kohézió, a csoport összetartó ereje. Az erős kohézióval rendelkező csoport tagjai kedvelik egymást, fontos számukra, hogy a csoport elérje céljait, a csoport összetartozás érzése jellemzi.
A belső összetartozást következő tényezők befolyásolják:
- a tagok a csoportba tartozásért tett erőfeszítései
- a külső fenyegetettség
- a csoport nagysága
A csoporttagság megalakulásával értelemszerűen megjelenik a más csoportoktól való elkülönülés. A mindennapi gyakorlatban a csoportok is kapcsolatba kerülnek egymással.
A szervezetek eltérő érdekeket, értékeket, normákat hordozó csoportokból állnak. A gazdálkodó szervezetek sikerei, és bukásai legtöbbször szoros kapcsolatban állnak azzal, hogy milyenek a szervezeti egységek, a dolgozók munkakapcsolatai, hogy az egyéni, a csoport-, illetve a szervezeti célok mennyire hozhatók összhangba.
A társasági törvény szervezetekre vonatkozó előírásai
A vállalkozások tevékenysége szervezett keretek között megy végbe.
A vállalkozások szervezete általában két jól elkülöníthető egységből tevődik össze: a tulajdonosi és végrehajtói vagy munkaszervezeti egységből. A tulajdonos minden vállalkozásnak meghatározó szereplője. Ő rendelkezik a tőkével és a tőke köré csoportosuló erőforrásokkal, ő határozza meg az alapvető célokat, tőle függ a vállalkozások fejlesztése, átalakítása netán megszűnése.
A vállalkozások egy részében a tulajdonosok csak a tőkével rendelkeznek, de a vállalkozás működtetésében nem vesznek részt. Más esetekben a tulajdonosok egyben vállalkozók is.
A vállalkozó tulajdonos maga működteti tőkéjét, vállalkozását egyedül vagy tulajdonostársaival együtt vezeti. A tulajdonosi szervezet a társasági törvényben meghatározott szabályok szerint a kft.-nél a taggyűlés a részvénytársaságoknál a közgyűlés.
A vállalkozások speciális státuszú alkalmazottai a vezetők. Összességében ugyanazokat a tőkeműködtető feladatokat látják el. Mint a vállalkozó tulajdonos. A menedzsment a tulajdonosok tőkéjét működteti és a tulajdonosok vállalkozási feladatait veszik át. A menedzsmentnek ez a kétarcúsága, tehát hogy alkalmazott is és a tulajdonostól átruházott funkciókat is ellát, a menedzsment egyes tagjainak nagyon eltérő döntési hatáskört kölcsönözhet.
A vállalkozások harmadik szereplője az alkalmazott. Az alkalmazott helyzete szerepe egyértelmű. Munkaviszonyban áll a céggel, jövedelmét munkája révén éri el.
A vállalkozások szervezeti formái
A vállalkozás szervezeti modelljének megrajzolását a szervezet legkisebb alkotórészeiből és működése jellemző eseményeiből kiindulva közelítjük meg.
A vállalkozások szervezetén belül végtelen számú művelet között különböző kapcsolat mutatható ki. Az egymáshoz tartozó műveletek munkaszakaszokat alkotnak, a munkaszakaszok a közöttük lévő tartalmi kapcsolatok alapján munkafolyamatokká válnak. A műveletek munkafolyamatok szerinti csoportosításával a szervezet működés áttekinthetőbbé válik.
Működéséhez a következő munkafolyamatok egységes rendszere szükséges:
- A vezetés, amely az egész vállalkozás tevékenységét átfogja, gondoskodik a munkafolyamatok megszervezéséről, biztosítja azok összhangját
- Az informálódás,a közgazdasági szabályozórendszerről, a működés feltételről, az előző időszak munkájáról
- A tervezés, azaz a vállalkozáspolitika, a működési stratégia kialakítása
- A személyi és tárgyi feltételek biztosítása
- Az áruforgalom, amely a beszerzést, a raktározást, és az értékesítést foglalja magába
- Elszámolás, amely az eredmények rögzítését, az eszközökkel való elszámolást jelenti
- Informálás a vállalkozás tevékenysége során keletkező információk rendszerbe foglalását és közlését tartalmazza
A munkolyamatok kombinációja jelenti a szervezet struktúráját. A legjellemzőbb szervezeti formák a következők:
- lineáris (vonalas) szervezeti forma
- funkcionális szervezeti forma
- törzskari szervezeti forma
- divizionális szervezeti forma
- mátrix szervezeti forma
A lineáris szervezeti forma
Egyszerű jól áttekinthető egyértelmű, alá- és fölérendeltségi viszonyok jellemzik. Minden beosztottnak egy főnöke van, tőle kaphat utasítását, illetve neki tartozik beszámolási kötelezettséggel. A menedzsment rangsora egyértelműen tisztázott.
A lineáris szervezeti formának vannak hátrányai is:
- a felettes egységeket jelentősen igénybe veheti a koordinációs feladatok ellátását
- nagy mélységű tagozódás esetén hosszú és körülményes utasítási és információs utak alakulnak ki
- személyes függőség jöhet létre a felettesek és beosztottak között
A feladatok mennyiségének változása esetén a szervezet szélességében és mélységében is tovább tagolható.
A lineáris szervezet általában a kevésbé összetett vállalkozások esetében alkalmazható.
A funkciónális szervezeti forma
A funkcionális szervezeti felépítésben az elsődleges munkamegosztási funkciók szerint történik. A stratégiai és operatív döntési jogkörök a csúcsmenedzsmentben összpontosulnak. A csúcsmenedzsmentben kialakul egy alapvető szakmai munkamegosztás, és a hangsúly a hatalom gyakorlásáról a szakmai hozzáértés fokozására tevődik át. A munkát végrehajtó alsóbb szintű menedzsment az utasításokat több vezetőtől is kaphatják.
A szervezet lényegében fennáll a lineáris szervezet, amely a függelmi kapcsolatokat jeleníti meg, ugyanakkor a szakmai kapcsolatnak megfelelően a funkcionális kapcsolatok is kiépülnek.
A funkcionális szervezeti forma hátrányai a következők:
- a kompetencia és a felelősség elhatárolása problematikus
- a hibákért való felelősséget nehezebb megállapítani
- a szakmai alapon létrejövő konfliktusok személyeskedéssé válhatnak
A törzskari szervezeti forma
A törzskari szervezeti forma kialakításának célja a vezető túlterheltségének csökkentése, a szakma színvonalának növelése. Fő jellemzője, hogy a szervezet kiegészül egy törzsegységgel, amely a különböző szakterületek szakértőit foglalja magába.
A törzskari szervezeti formát gyakran alkalmazzák napjainkban elterjedt szervezeti formákban, mely a hatékonyabb vezetési tevékenység érdekében a funkcionális szervezeti forma előnyeire épül.
A divizionális szervezeti forma
A divizionális szervezeteknél az elsődleges munkamegosztás tárgyi elvű, azaz a szervezetek termékek vagy vevők vagy földrajzi értelemben vett piaci régiók szerint tagolják, illetve alakítanak ki szervezeti egységet. Ebben a szervezeti formában működnek az országos hálózattal rendelkező szállodai vállalkozások. A vállalkozási szintű feladatok és célok érvényesítése érdekében az irányítási, koordinációs és ellenőrzési tevékenységet központi egységek látják el.
A mátrix szervezeti forma
A mátrix szervezet is egy lehetséges szervezeti forma, amelyben a funkcionális és tárgyi elvű munkamegosztás egyszerre jelenik meg. A funkcionális vezetők szakterületek irányítása során továbbra is a vállalat valamennyi tevékenységét átfogják, a tárgyi elvű munkamegosztás alapján kialakított szervezeti egységek vezetői pedig saját területükkel kapcsolatos kérdésekkel foglalkoznak.
A mátrix szervezeti forma előnye, hogy rugalmas egy programért egy ember felelős, az embereket képes motiválni, valamint fejlesztésorientált. Hátránya viszont, hogy a döntéshozatal lassú, a vezetésen belül a program- és funkcióigazgatók között konfliktusok lehetnek, illetve a felelősségek elmosódhatnak.
A tevékenység belső szabályozottsága
A tevékenység belső szabályozottsága a hatáskörök megosztását és szabályozását a vállalkozásvezetés és az alárendelt szintek között a döntési és utasítási jogkörök kialakításást, a felelősség meghatározását jelenti. A belső szabályozottság szempontjából megkülönböztetünk egyvonalas és többvonalas szervezetet.
Az egyvonalas szervezetek esetében az alárendelt szervezetek csak egy felsőbb egységtől kapnak utasítást. Ilyen a lineáris és lényegében a divizionális szervezet is. A hatáskörmegosztását a szolgálati útnak megfelelően alakítják ki. A felső szintű vezető hatalmi eszközökkel koordinál, irányító tevékenysége sokféle probléma miatt rendkívül összetetté válhat. A vezetés a döntési jogkört centralizáltan gyakorolja.
A többvonalas szervezetekben az alárendelt egységeket több felsőbb szervezeti egység is utasíthatja. Ide sorolható a funkcionális és a mátrix szervezet. Ezekben fontos a koordináció, a hatáskörök szabályozása, mivel egy beosztottat egyidejűleg többen is irányíthatnak.
A szervezet működését és vezetését befolyásoló külső tényezők
- piac
- a tudományos-technikai környezet
- a szervezetköri kapcsolatrendszer
A piac
A gazdálkodó szervezetek legfontosabb külső környezeti tényezője a piac. Ha a vállalkozás olyan piaci környezetben tevékenykedik, amelyben a beszerzési és értékesítési lehetőségek gyorsan változnak az organikus jellegű szervezet kialakítására van szükség, ahol előtérbe kerül az ember a mint szervezet legfontosabb erőforrása, a maga cselekvési hajlamával, innovációs készségével.
A stabil piaci környezetben működő vállalkozások tartósan ugyanazon termékeket vásárolják és értékesítik a piaci partnerek és feltételek tartósan változatlanok, a következmények jól áttekinthetők, viszonylag stabil tervek készíthetők, a struktúrák jól szabályozhatók.
Ilyen feltételek mellet a mechanikus szervezettípus alkalmazható eredményesen, ahol:
- a feladatok specializáltak, leírásuk pontos
- a szabályok, és eljárások szigorúan formalizáltak
- a hierarchia a tagok és irányítók között merev
- a döntéshozatal erőteljesen centralizált
- a vezetők szorosan irányítják és ellenőrzik az alárendelt magatartást.
A piac korlátozó hatása is fontos jellemzője a piaci környezetnek.
A tudományos-technikai környezet
Külső környezeti tényező a vállalkozás tudományos-technikai környezete, azaz a tudományos eredmények megjelenése a gyakorlati munkában. A gazdálkodó szervezetek számára nélkülözhetetlen a fejlődés eredményeivel való lépéstartás, a legújabb tudományos ismeretek
felhasználása.
Az alacsonyabb technikai fejlettségű szervezetek nagyobb mértékben támaszkodnak a tapasztalatokon alapuló vezetői megítélésre, kevésbé formalizált rendszert alkalmaznak, irányításuk kevésbé automatizált.
A szervezetközi kapcsolatrendszer
Külső tényező a vállalkozás szervezetközi kapcsolatrendszere. A szervezetek közvetlen kapcsolatban állnak a környezetben lévő politikai, kormányzati, érdekvédelmi szervezetekkel. E szervezetközi kapcsolatrendszer fontos az erőforrások megszerzése és a vállalkozás elfogadottsága szempontjából. Ugyancsak a szervezetközi kapcsolatrendszerhez tartozik a bankokkal, a szállítókkal, a kooperációs partnerekkel fennálló viszony.
A szervezet működését és vezetését befolyásoló belső tényezők
- a tevékenységi kör megváltozása
- a szervezet feladatainak tartóssága
- a termékek műszaki bonyolultsága
- az új feladatok
- a szervezet tagjai vagy az azokaz meghatározó jellemzők
- a vállalkozás adottságai
- a technológia
- a vállalkozás eredete
- a telepítettség
A tevékenységi kör megváltozása
Ha a szervezet tevékenységi köre változik, piacok szerinti kiterjedsége, sokfélesége nő, a divizionális szervezeti forma alkalmazása hatékony. Alacsony diverzifikáltság esetén általában funkcionális szervezet a megfelelő.
A szervezet feladatainak tartóssága
A tartósan végzendő feladatok stabil szervezet kialakítását teszik lehetővé és szükségessé, ezáltal a szervezeti egységek specializálódnak. Az ideiglenesen végzedő feladatok ellátására általában ideiglenes rendeltetésű szervezeti egységeket hoznak létre.
A termékek műszaki bonyolultsága
Ha az előállított vagy forgalmazott termékek műszaki bonyolultsága változik, ez befolyásolja a fejlesztési, termelési, áruforgalmi folyamatokat, fokozott körülményeket támaszt a szervezettel szemben.
Az új feladatok
Ha új feladatok jelennek meg, változik a szervezet, ugyanis minél kevesebb ismeret áll rendelkezésre a feladat végrehajtási módjára, az alkalmazható eljárásokra vonatkozóan, annél kevesebb szükség van írásbeli szabályozásra.
A szervezet tagjai vagy az azokat meghatározó jellemzők
Ha a szervezet tagjai vagy az azokat meghatározó jellemzők változnak, az az egész szervezetre hatással van. Ilyen jellemzők a vezetők és beosztottak szakmai felkészültsége, autoritása, konfliktustűrő és -feloldó képessége,, kommunkikáció hajlama és képessége, együttműködési készsége, szerepflexibilitása, illetve a menedzserek vezetői ismeretei, tapasztalatai, az általános vezetési szervezeti elvek, valamint a meglévő motivációs és érdekstruktúra.
A vállalkozás adottságai
A szervezeti struktúrát a vállalkozás adottságai is, így annak mérete meghatározzák. A szervezetvizsgálatok során a nagyságot leggyakrabban a foglalkoztattok létszámával mérik, de kiegészítő információ lehet a lekötött eszköz vagy az árbevétel mértéke is. Minél magyobb egy szevezet, annál nagyobb mértékű a specializáció, s egy-egy szervezeti egység, illetve dolgozók a vállalat feladatainak egyre kisebb részével foglalkozik.
A technológia
A technológia a feladatok megoldása során alkalmazott eszközök, eljárások és ismeretek összessége. Az egyén szintjén a technológia hatása a következőkben érhető tetten:
- minél rutinizáltabb a végrehajtandó feladat, annál kevésbé vonják be a dolgozókat a döntéshozatalba
- a feladatok bonyolultsága a dolgozók önállóságának fokozódásához vezet
- minél bizonytalanabb a technológiai folyamat outputja, annál több az informális kapcsolat és kisebb az írásbeli szabályozottság mértéke
A vállalkozás eredete
A vállalkozás eredetén, múltján a vállalkozás létrejöttének körülményeit, jellemzőit, az azóta eltelt időt és ezen időszak alatt bekövetkezett lényeges eseményeket a termékek és szolgáltatások választékában, a technológiában és tulajdonformában beállott változásokat értjük.
A telepítettség
A telepítettség a telepítési helyzet a telephelyek számával, a telephelyek földrejzi elhelyezkedésével, azok földrajzi távolságával, a város és a falú közötti különbségekkel, infrastruktúrális ellátottsággal jellemezhető. A földrajzi széttagoltság decentralizált döntéshozatal alkalmazását váltja ki Minél szétszórtabban találhatók egy szervezet működési helyei, annál nehezebb központilag figyelemmel kírésni az események alakulását.
A fenti befolyásoló tényezők nem mechanikusan eredményezik a szervezeti struktúra kialakulását, vagy megváltoztatását. A szervezetek választhatnak, dönthetnek abban, hogy milyen módon alkalmzkodjanak a külső és belső feltételekhez vagy azok változásaihoz.
A befolyásoló tényezők és a szervezeti struktúra közé beiktatódik egy célkitűzési tevékenység, amit stratégiának nevezünk.
A fentiekből következően minden olyan eseben, amikor a szervezet külső vagy belső környezete jelentősebben megváltozik, szükség lehet a szervezeti struktúra áttekintésére és szükség szerinti megváltoztatására.