{autotoc}
Az igazgatás a vezetés folyamatának megszervezése, illetve maga a vezetés. Az igazgatási munkát befolyásoló három legfontosabb tényező:
- a vezetési stílus
- a szervezeti kultúra
- a vezetők társadalmi szerepvállalása
A vezetési stílus
Vezetési stíluson az emberek vezetésének módját értjük. Az emberek vezetésének két szélsőséges módja van:
- a vezető rákényszeríti akaratát másokra, uralja a csoport tevékenységét
- a vezető passzívan alkalmzkodik az őt körülvevő emberekhez, önmaga nem kezdeményez, tulajdonképpen tanácsadó szerepe van
A menedzser a stílusát e két szélsőséges forma között alakíthatja ki, úgy hogy ő is és beosztottjai is kellemesen érezzék magukat, minden feladat végrehajtható legyen, és ne lépje túl a cégtulajdonosok által megszabott határokat.
A vezetői stílus klasszikus modelljének a lewini féle modellt tekintik.Lewin három vezetési stílust különböztet meg:
-
Autokratikus
-
Demokratikus
-
Laissez faire (liberális)
Az autokrata vezető a vezetési folyamat minden fázisában uralja a csoporttevékenységet, rákényszeríti akaratát másokra. Az autokratikusan vezetett csoportnál a legtöbb az agresszivitás, a cívódás. A munkában állandóan egymást hibáztatják.
A demokratikus vezetési stílus a csoporttagok sokrétű együttműködésére épít, fokozza érdekeltségüket a feladatok elvégezésében, teljesítményalapú értékelést biztosít. A legjobb eredmény a demokratikus módon vezetett csoporttól várható.
A laissez faire stílusú vezető tulajdonképpen tanácsadó, aki kérésre segít, önmaga nem kezdeményez, passzívan van jelen a csoportban. A csoport munkáját a hanyag, nemtörődöm feladatvégzés jellemzi, laza munkaerkölccsel.
A teljesítmény szempontjából a laissez faire stílusú vezetésnél még az autokrata is jobb, bár egy szervezet teljesítménye jórészt a beosztottak felkészültségén, törekvésein, akaratán múlik.
A vezetési stílust meghatározó jellemzők együtt, tiszta formában igen ritkán fordulnak elő, tiszta típusok általában nem léteznek.
A vezetési stílusokat szokták más megközelítésben is vizsgálni, mégpedig attól függően, hogy a vezető mennyire feladat- illetve kapcsolatorientált.
A feladatorientált vezető elsősorban a minél magasabb eredmény elérésére törekszik és csak ezek után veszi figyelembe az emberi kapcsolatokat.
A kapcsolatorientált vezetőt elsősorban a munkatársaival kialakított jó emberi kapcsolatokra való törekvés jellemzi és ebből kiindulva várja a jó eredményt.Az önérvényesítő vezetőt a következők jellemzik:
- azt akarja, hogy a dolgokat az ő elképzelései alapján végezzék
- inkább utasít, mint meghallgat
- nem érdeklik más emberek érzései és véeleménye
- a kihívásokra agresszíven reagál
- "hajtja" a dolgokat
- ellenőrzi a beosztottakat
A passzív vezető jellemzői az alábbiak:
- csak annyit tesz, amennyit megkövetelnek
- ellenáll a változásoknak
- ha nem ellenőrzik kötelezettségeit elhanyagolja
- a tűrhetetlen viszonyokért másokat okol
- taktikázik
A motiváló vezető az alábbi tulajdonságokkal bír:
- a célokat illetően megállapodásokra törekszik és teljesítményeket vár el
- a teljesítményt a kitűzött célokhoz méri
- segíti csapatának tagjait a gyenge teljesítmény okainak megszüntetésében
- higgadtan néz szembe a konfliktusokkal
- egyezteti és figyelemmel kíséri a cselekvéshez szükséges lépéseket
- embereit bevonja minden olyan döntésbe, amely érinti őket
- világosan meghatározza kinek mi a feladata
- amikor szükséges döntéseket hoz
A törődő vezető jellegzetességei a kövezkezők:
- törődik az emberekkel
- azt akarja, hogy szeressék
- kerüli a nyílt konfliktusokat, elsimít, rábeszél
- csak az számít, hogy az emberek "boldogok" legyenek
- az elért eredményeket a magasztalásig dicséri
- szemet huny a fegyelmezetlenség és a gyenge teljesítmény felett
- az irányítást bizottságdival próbálja megoldani
- segítőkész
A hivatalnok típusú vezető jellemvonásai a következők:
- mindent úgy tesz, ahogyan az a "nagykönyvben" meg van írva
- a fennálló rendszert szolgálja
- inkább lelkiismeretes, mint kreatívan újító
A szervezeti kultúra jelentősége
Minden szervezet különbözik egymástól, mivel a szervezeteket élő emberek alkotják, akik saját hagyományokkal, történetekkel, képességekkel rendelkeznek.
A szervezeti kultúra a szervezet örökölt elképzeléseinek, hiedelmeinek, értékeinek, tudásának összessége, amely kiegészül a csoport tagjai által továbbvitt tradíciókkal.
A kultúrának vannak kívülről nem látható elemei, ezek mellett azonban a kultúra rendelkezik olyan elemekkel is, amelyek kívülről láthatók és tapinthatók.
A normákat, szabályokat, rituálékat könnyen lehet azonosítani. Mindenki számára láthatók, megfigyelhetők.
Kevésbé láthatók külső szemlélő számára a mítoszok, a szervezeti hősök. Ezek utalnak szervezeten belüli alapvető és rejtett értékekre.
A tapinthatatlan, nem látható elemek a szervezeti értékek, a filozófia és az ideológia. A dolgozók nézeteiket ennek alapján alakítják ki, döntik el, mi a jó, mi a rossz, mi az ésszerű és mi az ésszerűtlen.
A szakirodalomban leggyakrabban emlegetett modellek:
- a klubkultúra-modell
- a szerepkultúra-modell
- a feladatkultúra-model
Klubkultúra-modell
Az ilyen kultúrát legszemléletesebben egy pókhálóval jellemezhetjük, amelyben legbelül a középpontban áll a vezető vagy foglal helyet a vezetés.
Ezt a középpontot övezik az érdekek, a kapcsolatok, a befolyások koncentrikus körei. Minál közelebb van valaki a "pók"-hoz, annál nagyobb a befolyás.
A klubkultúra kialakulását segíti:
- az új üzleti vállalkozás indítása
- új üzleti szituációk kialakulása
Szerepkultúra-modell
A szerepkultúrában a szervezet nem egyéneket, hanem foglalkozásokat akar alkalmazni. E megközelítés szerint a szervezet szerepek, munkakörök halmaza, amelyekben a szervezeti munkát szükségképpen logikus és szabályozott módon kell összekpacsolni, a munkakörökat munkakörökkel, a felelősségeket felelősséggel kell benne összekötni.
Ahogyan változnka a prioritások, a szervezet újra elosztja a szerepeket és a felelősségeket, majd ezekhez hozzárendeli az új embereket.
Az ilyen szervezeti kultúrában mindenki tudja, hol van, hol fog állni. Ez egy kiszámítható, kényelmes és biztonságos kultúra.
Feladatkultúra-modell
E szervezetikultúra-felfogás szerint a szervezet az erőforrásokat és a kiváló emberek csoportait hozzárendeli egy adott feladathoz, problémához. Ilyen módon minden feladathoz megvan a feladat követelte személyiség.
A kultúra meghitt és barátságos, kevésbé hierarchikus.
A három bemutatott kultúrával "tisztán" egyetlen szervezet sem rendelkezik, a háromféle kultúra kisebb-nagyobb mértékben keveredik.
A szervezetre jellemző kultúrát az alábbi tényezők határozzák meg:
- a szervezet mérete
- a munka megszervezésének folyamata
- a környezet
A szervezeti kultúra szoros összhangban van a szervezeti klímával, a munkahelyi légkörrel. A klíma a szervezet jellemzője, a szervezet sajátos, egyéni arculata. A klíma ott jó, ahol azt a munkatársak úgy értékelik, érzékelik. A szervezeti klímaával való törődés azoknak a vezetőknek fontos, akiknek az erőforrások nem állnak korlátlanul rendelkezésre, illetve amikor az intézményi célok nem tisztázottak.
A vezetők társadalmi szerepvállalása
A vállalkozások vezetői környezetük két hagyományosan hangsúlyozott tényezőjével, a piaccal és az állammal nap mint nap kapcsolatba kerülnek. Az utóbbi években azonban egy olyan külsőkapcsolatokra épülő rendszer kialakítása is egyre szükségesebbé válik, amely ugyan kívül esik a vállalkozások szűken értelmezett gazdasági funkciórendszerén, de áttételesen meghatározza a vállalkozásokról kialakított véleményt.