Értékesítési csatornák
A borértékesítés csatornái
- Piaci szempontból a borászat megosztott iparág:
- a gyártók közül nincs meghatározó nagyságrendű piacvezető
- több ezer termelő próbál egymással versenyezni
- a viszonylag nagyobbak döntéseikkel korlátozott térben és időben már befolyásolni képesek
- A piaci helyzetet, nem pusztán alkalmazkodni kénytelenek ahhoz kedvezőbb piaci pozícióból tárgyalhatnak a kereskedőkkel.
- Az értékesítési csatorna kiválasztása a stratégia egyik legfontosabb része, mely az egész tevékenység gazdaságosságát, biztonságát alapvetően meghatározza.
- Ráadásul a hibás döntés korrigálása rendkívül nehéz és drága, ezért jól meg kell gondolni, hogy a lehetséges négy megoldás közül melyik a legoptimálisabb.
- A magyarországi borforgalmazás, a borhoz hozzájutni ma Magyarországon:
- Könnyű-szinte mindenütt található valamilyen bor
- Nehéz -de ha valamit konkrétan keresünk, vagy valamilyen minőségi borvásárlási elképzelésünket szeretnénk kielégíteni, már nehézségekkel kerülünk szembe.
A borértékesítés csatornái
Ma a borforgalmazás:
- a nagytömegű áruk értékesítésére koncentrál
- mégis csak ritkán lehet standard választékot találni az üzletekben, vagy legalábbis nagyon szűk az a választék, ami ilyennek tekinthető.
- A régi ABC jellegű-nem nagyobb hálózatokba tartózó-szupermarketek borkínálata:
- jellegtelen és nem esztétikus.
- A hálózatokhoz tartozó üzletek, szupermarketek kínálata:
- már legalább standardizált, de többnyire itt sem nagyon gusztusos az árubemutatás.
- A nagy hipermarketek (Cora, Tesco, Auchan):
- árubemutatása már vonzó, de a magyar bor itt már külföldi versenytársaival együtt jelenik meg, és olykor háttérbe is szorul.
- A borszaküzletek hálózata:
- egyelőre elég szűk, és érthetően csak a nagyvárosokra és a városközpontokra koncentrál.
- A jelenlegi értékesítési rendszerből hiányzik az, ami a hozzájutás KÉNYELMÉT jelenti.
- Vagyis nem lehet könnyen, kényelmesen megvásárolni azt a bort, amit szeretnénk.
A borértékesítés csatornái
- Önfogyasztás
- Helyi fogyasztás
- Kisméretű vegyes élelmiszerboltok
- Közepes méretű élelmiszerboltok
- Hiper-és szupermarketek
- Benzinkutak boltjai
- A borszaküzletek (vinotékák)
- Személyes eladás és a direkt marketing
- E-kereskedés (E-business, vagy elektronikus értékesítés)
- Vendéglátóhelyek (HORECA)
- Boros pincék
A borértékesítés csatornái
Önfogyasztás
- A megtermelt bort, a termelő és annak kiterjedt rokonsága fogyasztja el.
- A kereskedelmi fogyasztási csatornába nem jut a bor.
- Nagy szerepe volt a korábbi évtizedekben, jelentősége napjainkban sem szűnt meg.
Helyi fogyasztás
- A megtermelt bort az adott borvidéken közvetlenül a borászati üzemből adják el, kiiktatva minden, vagy majdnem minden kereskedelmi elosztót.
- Ez a forma minden borvidéken létező és jelentős.
A borértékesítés csatornái:
Kisméretű vegyes élelmiszerboltok
- A korábbi évtizedekben igen kedvelt vásárlási helyet jelentett, jól meghatározott stabil vásárlói körrel.
- A vevőkör és a bolt kapcsolata igen erős volt.
- Mára az ilyen boltok száma csökkent, többen közülük a piaci versenyt nem bírják.
- A bor elosztásban játszott szerepük is gyengül.
- Egyik típusuknál —a 24 órás boltoknál —azonban a piaci pozíciójuk erősödését tapasztaljuk.
Közepes méretű élelmiszerboltok
- Ez a forma megfelel a korábbi ABC-nek.
- Ezek egy része átalakult, tulajdoni formát váltott, vagy a szövetkezi bolt jellegét megerősítette.
- A piaci versenyben néhányan közülük bezártak mások fennmaradtak.
- Egy-két új tagja is van a csoportnak,
- Újonnan a 90-es évek legelején alakult magyar egyéni vállalkozók nőtték ki magukat ebben a kategóriában.
- Pl.: Coop, CBA
A hiper-és szupermarketek
- A leglátványosabb változás ezen a téren látható.
- A bevásárlóközpontok, a hipermarketek, a szupermarketek fejlődése alapvetően megváltoztatta a magyar borpiacot és az elosztási csatornák arányát.
- A piac egészére meg határozó árpolitika jellemzi őket.
- Pl.: AUCHAN, TESCO, Penny market, METRO, CORA, Kaisers, Plus, Interspar, Match
- A középosztály vásárlásai óriási tempóban tolódnak át a nagy hipermarketekre.
- Ezek az egységek tökéletesen megfelelnek a kényelmes vásárlás követelményeinek:
- egy helyen nagy választék,
- nyáron hűvös, télen meleg,
- nézelődni lehet,
- jól megközelíthető gépkocsival, van parkoló,
- nincs nagy tömeg,
- kellemes időtöltés is, akár családi program lehet a bevásárlás,
- sok impulzust lehet kapni,
- mindig van valamilyen akciós, stb.
- A nagy mennyiségben előállítható, standardizált kínálat értékesítésének ideális helyszíne,
- ahol a nagyobb (nem csak 1-2 palackos) tételben vásárlásnak is megfelelnek a körülmények.
Benzinkutak boltjai
- Korábban nem létező borelosztási hely, hiszen a benzinkutak mellett nem volt élelmiszer és italvásárlási lehetőség.
- Mára szinte minden nagy multinacionális olaj ipari vállalat megnyitotta megnyitotta benzinkútjait
- jól ellátott italkészlettel, ezen belül jelentős borválasztékkal rendelkezik.
- Ebben az elosztási formában az import borok és pezsgők is megjelennek korlátozott mennyiségben.
- Pl.: MOL (magyar), ARAL, AGIP, OMV TOTAL, SHELL, BP, TEXACO, AVANTI, Q8, CANADA PETROL, ESSO.
- A különbözőcégek között jelentős különbség sem a borkínálatban, sem az árakban nincsen.
Borszaküzletek (vinotékák)
- Korábban nem létezőelosztási forma volt.
- Láncolat nem létezik, helyi tulajdonosok működtetik.
- Piaci részesedésük kicsi, ugyanakkor a legdrágább borokat tartják válogatott kínálatban.
- A legkiválóbb magyar borok 800—3000 Ft között mozognak,
- Az import borok ára 1200—6000 Ft. Az import borok korlátozott mennyiségben jelennek meg ezekben a boltokban.
- Ezek igényesen kialakított üzletek:
- a hagyományos belvárosi bevásárlóközpontokba, a sétálóutcákba
- a forgalmas útvonalakra települtek.
- Ez nem szerencsés telephely-választás.
- Az igényes borfogyasztó nem gyalog jár.
- Gépkocsival ezeken a helyeken pedig nem lehet megállni, nagyobb tétel vásárlása esetén meg különösen problematikus a cipelés.
- Vagyis nem kényelmes a borok megvásárlása ezekben az üzletekben.
- Szerencsésebb lenne, ha az ilyen szaküzletek:
- a bevásárlóközpontokba (plázákba, centerekbe) vagy a hipermarketek kis üzletsorába települnének.
- Itt lényegesen nagyobb piacpotenciálra számíthatnának, mert ekkor már eleget tennének a hozzáférés kényelmi követelményének.
Személyes eladás és a direkt marketing
- Pár éve -főleg az osztrák borforgalmazók kezdeményezése nyomán -terjedőben van a minőségi, drága borok DM eszközökkel valóértékesítése.
- A forgalmazók levélreklám útján vagy telefonon veszik fel a kapcsolatot a potenciálisnak vélt célközönséggel, és kínálják a portékát.
- Többnyire megoldják azt a problémát is, hogy a bor bizalmi cikk, tehát látatlanban, idegenként nem könnyen vág bele az ember a vásárlásba.
- Ezért legalább látni, sőt ha lehet, megkóstolni kell a bort.
- Ezért személyes találkozásokat szerveznek, és akár a lakáson, akár a munkahelyen látogatják meg az ügyfelet az előzetesen egyeztetett időpontban.
- Egy-egy borvidék, de akár az egész borszakma érdeke lehetne egy jó ügynöki hálózat megszervezése. Ez igazán a legkényelmesebb, és a legigényesebb borbeszerzési csatorna lehetne.
E-kereskedés (E-business, vagy elektronikus értékesítés)
- A XXI. században a virtuális kereskedelem napjaink gyakorlatává válik.
- de korlát, hogy a bor személyes termék, az internet meg személytelenné teszi azt.
- Probléma a látatlanban valóvásárlás
- de a kialakult a viszonylag standard igények kielégítésének remek formája lehet az Interneten valómegrendelés.
- Az Internet a nyitvatartási időkérdését is megoldja,
- olyan helyekre juttatja el a kínálati információt, ami a termelőnek eszébe se jutna.
- meg kell szervezni a termékhez valóhozzájutás logisztikai feladatait
- Ingyenes házhoz szállítás bizonyos összeghatár felett (12-20.000 Ft felett)
- A pincészeteknek saját honlapokon:
- kell kínálniuk termékeiket, fogyasztási információkkal
- kapcsolódási pontokat kell elhelyezni a magyar bor, vagy a borvidék, bor utak honlapján is.
- A minőségi borok vásárlói célcsoportja pedig egyre intenzívebb elektronikus vásárló.
- Részarányát tekintve kicsi,
- Ausztráliában is csak 2—3%-ot tesz ki.
Vendéglátóhelyek (HORECA)
- Jelentőségük folyamatosan, de lassan nő.
- Sokat fejlődött az elmúlt években az éttermek borkínálata.
- Az éttermek differenciálódásával, az éttermi szolgáltatások fejlődésével a borfogyasztás megemelkedett az éttermekben.
- Nem elsősorban mennyiségben (valószínűsíthetően úgyis), hanem inkább értékben.
- Sommelier/italpincér
- Az éttermek minden szinten kínálnak borválasztékot a saját kategóriájuknak megfelelően.
- A szállodák: a közép és a kis kategóriák fejlődésével szélesebb és színesebb lett a szállodákban kínált borok skálája.
- ma a következőéttermi kategóriák találhatók a borfogyasztás szempontjából:
- gyors éttermi láncok,
- grill éttermek,
- kávéház éttermek,
- söröző-éttermek,
- angol-szász kocsma-éttermek, (pub)
- etnikai éttermek (leginkább kínai, olasz, mexikói, indiai, görög),
- pizzéria éttermek,
- tipikus magyar ételeket kínáló éttermek,
- csárdák,
- luxus vagy elegáns éttermek,
- országút menti csárdák
- szállodai éttermek.
Boros pincék
- a borral valószemélyes találkozás helyszínei a boros pincék.
- A nevesebb borvidékek településeinek utcáin ma már világszerte megszokott kép a turistabuszok sokasága, a vendégek színes forgataga.
- A borospincékbe csalogatják az érdeklődőket, lehetőséget adnak a kóstolásra, s máris jöhet a vásárlás.
- Akár a borutak keretében szervezett módon, akár bármilyen más úton odakerülő vendégek örömmel vásárolnak a helyszínen is egy- két palackot.
- Vannak olyan vidékek, ahol a bornak több mint fele ilyen módon értékesül.
- Előnyei:
- Ez az egyetlen olyan eladási mód, amikor a termelő közvetlen kapcsolatba kerülhet a fogyasztóval, személyes szolgáltatást nyújthat.
- Ennek egyrészt gazdasági haszna van, hiszen a nyereséget nem kell megosztani senkivel.
- Másrészt a közvetlen piaci információszerzésre is lehetőség nyílik.
- A termékdifferenciálásnak is itt a legnagyobb a lehetősége, sőt a hozzáadott értéknövelése a termelőkreativitása alapján számos formában megvalósítható.
- Az árak is szabadon megválaszthatóak, akár ugyanannak a terméknek az esetében is.
- Végül nincs fizetési kockázat, hiszen a vevő a helyszínen készpénzben fizet.
- Hátrányai:
- e módszer csak azokon a területeken alkalmazható, ahol számottevő az idegenforgalom.
- Széleskörű összefogásra van szükség a termelők és az önkormányzat részéről, azaz a közösségi marketing hatékony működtetése az alapfeltétel, aminek igen magas a költsége.
- Állandó lekötöttséget is igényel.
- Biztosítani kell a kultúrált környezetet a kóstolóhoz, a tisztaságot és a rendkívül szigorúhigiéniai feltételeket, valamint a jövedéki törvény előírásait is be kell tartani.
- Nagy forgalom esetén is gyakran csak igen mérsékelt eredmény mutatkozik, hiszen az eladás a lehető legkisebb telekből áll.
- Magával hozza ugyanis az infrastruktúra fejlesztését, s munkaalkalmak teremtését is.
- Hiszen a bor által az egész turisztikai vertikum eladható, ami éttermeket, panziókat, szórakozási lehetőségeket igényel, s munkahelyeket teremt.
- Így e folyamat részesévé válik a vidékfejlesztésnek, ami a vidéken élőlakosság helyben maradását segítheti, s mely az Unió egyik legfontosabb célja is egyben.
- Viszont nem használják ki ezt a lehetőséget arra, hogy
- mind a hazai, mind a külföldi turistáknak átnyújtsanak egy kis kártyát a más városokban, vagy az elektronikus kereskedelemben megtalálható beszerzési lehetőségekről.
- Ma a pincelátogató turisták zöme úgy távozik a pincéből, hogy
- ezek a borok a kereskedelemben úgy sem szerezhetők be.
- Már csak a kommunikációs tevékenység javításával is lehetne növelni a minőségi borok értékesítési lehetőségeit.