Értékesítési csatornák

 

A borértékesítés csatornái

  • Piaci szempontból a borászat megosztott iparág:
    • a gyártók közül nincs meghatározó nagyságrendű piacvezető
    • több ezer termelő próbál egymással versenyezni
    • a viszonylag nagyobbak döntéseikkel korlátozott térben és időben már befolyásolni képesek
  • A piaci helyzetet, nem pusztán alkalmazkodni kénytelenek ahhoz kedvezőbb piaci pozícióból tárgyalhatnak a kereskedőkkel.
  • Az értékesítési csatorna kiválasztása a stratégia egyik legfontosabb része, mely az egész tevékenység gazdaságosságát, biztonságát alapvetően meghatározza.
  • Ráadásul a hibás döntés korrigálása rendkívül nehéz és drága, ezért jól meg kell gondolni, hogy a lehetséges négy megoldás közül melyik a legoptimálisabb.
  • A magyarországi borforgalmazás, a borhoz hozzájutni ma Magyarországon:
    • Könnyű-szinte mindenütt található valamilyen bor
    • Nehéz -de ha valamit konkrétan keresünk, vagy valamilyen minőségi borvásárlási elképzelésünket szeretnénk kielégíteni, már nehézségekkel kerülünk szembe.

 

A borértékesítés csatornái

Ma a borforgalmazás:

  • a nagytömegű áruk értékesítésére koncentrál
  • mégis csak ritkán lehet standard választékot találni az üzletekben, vagy legalábbis nagyon szűk az a választék, ami ilyennek tekinthető.
  • A régi ABC jellegű-nem nagyobb hálózatokba tartózó-szupermarketek borkínálata:
    • jellegtelen és nem esztétikus.
  • A hálózatokhoz tartozó üzletek, szupermarketek kínálata:
    • már legalább standardizált, de többnyire itt sem nagyon gusztusos az árubemutatás.
  • A nagy hipermarketek (Cora, Tesco, Auchan):
    • árubemutatása már vonzó, de a magyar bor itt már külföldi versenytársaival együtt jelenik meg, és olykor háttérbe is szorul.
  • A borszaküzletek hálózata:
    • egyelőre elég szűk, és érthetően csak a nagyvárosokra és a városközpontokra koncentrál.
  • A jelenlegi értékesítési rendszerből hiányzik az, ami a hozzájutás KÉNYELMÉT jelenti.
  • Vagyis nem lehet könnyen, kényelmesen megvásárolni azt a bort, amit szeretnénk.

 

A borértékesítés csatornái

  • Önfogyasztás
  • Helyi fogyasztás
  • Kisméretű vegyes élelmiszerboltok
  • Közepes méretű élelmiszerboltok
  • Hiper-és szupermarketek
  • Benzinkutak boltjai
  • A borszaküzletek (vinotékák)
  • Személyes eladás és a direkt marketing
  • E-kereskedés (E-business, vagy elektronikus értékesítés)
  • Vendéglátóhelyek (HORECA)
  • Boros pincék

 

A borértékesítés csatornái

Önfogyasztás

  • A megtermelt bort, a termelő és annak kiterjedt rokonsága fogyasztja el.
  • A kereskedelmi fogyasztási csatornába nem jut a bor.
  • Nagy szerepe volt a korábbi évtizedekben, jelentősége napjainkban sem szűnt meg.

Helyi fogyasztás

  • A megtermelt bort az adott borvidéken közvetlenül a borászati üzemből adják el, kiiktatva minden, vagy majdnem minden kereskedelmi elosztót.
  • Ez a forma minden borvidéken létező és jelentős.

A borértékesítés csatornái:

Kisméretű vegyes élelmiszerboltok

  • A korábbi évtizedekben igen kedvelt vásárlási helyet jelentett, jól meghatározott stabil vásárlói körrel.
  • A vevőkör és a bolt kapcsolata igen erős volt.
  • Mára az ilyen boltok száma csökkent, többen közülük a piaci versenyt nem bírják.
  • A bor elosztásban játszott szerepük is gyengül.
  • Egyik típusuknál —a 24 órás boltoknál —azonban a piaci pozíciójuk erősödését tapasztaljuk.

Közepes méretű élelmiszerboltok

  • Ez a forma megfelel a korábbi ABC-nek.
  • Ezek egy része átalakult, tulajdoni formát váltott, vagy a szövetkezi bolt jellegét megerősítette.
  • A piaci versenyben néhányan közülük bezártak mások fennmaradtak.
  • Egy-két új tagja is van a csoportnak,
  • Újonnan a 90-es évek legelején alakult magyar egyéni vállalkozók nőtték ki magukat ebben a kategóriában.
    • Pl.: Coop, CBA

A hiper-és szupermarketek

  • A leglátványosabb változás ezen a téren látható.
  • A bevásárlóközpontok, a hipermarketek, a szupermarketek fejlődése alapvetően megváltoztatta a magyar borpiacot és az elosztási csatornák arányát.
  • A piac egészére meg határozó árpolitika jellemzi őket.
  • Pl.: AUCHAN, TESCO, Penny market, METRO, CORA, Kaisers, Plus, Interspar, Match
  • A középosztály vásárlásai óriási tempóban tolódnak át a nagy hipermarketekre.
    • Ezek az egységek tökéletesen megfelelnek a kényelmes vásárlás követelményeinek:
    • egy helyen nagy választék,
    • nyáron hűvös, télen meleg,
    • nézelődni lehet,
    • jól megközelíthető gépkocsival, van parkoló,
    • nincs nagy tömeg,
    • kellemes időtöltés is, akár családi program lehet a bevásárlás,
    • sok impulzust lehet kapni,
      • mindig van valamilyen akciós, stb.
      • A nagy mennyiségben előállítható, standardizált kínálat értékesítésének ideális helyszíne,
      • ahol a nagyobb (nem csak 1-2 palackos) tételben vásárlásnak is megfelelnek a körülmények.

Benzinkutak boltjai

  • Korábban nem létező borelosztási hely, hiszen a benzinkutak mellett nem volt élelmiszer és italvásárlási lehetőség.
  • Mára szinte minden nagy multinacionális olaj ipari vállalat megnyitotta megnyitotta benzinkútjait
  • jól ellátott italkészlettel, ezen belül jelentős borválasztékkal rendelkezik.
  • Ebben az elosztási formában az import borok és pezsgők is megjelennek korlátozott mennyiségben.
  • Pl.: MOL (magyar), ARAL, AGIP, OMV TOTAL, SHELL, BP, TEXACO, AVANTI, Q8, CANADA PETROL, ESSO.
  • A különbözőcégek között jelentős különbség sem a borkínálatban, sem az árakban nincsen.

 

Borszaküzletek (vinotékák)

  • Korábban nem létezőelosztási forma volt.
  • Láncolat nem létezik, helyi tulajdonosok működtetik.
  • Piaci részesedésük kicsi, ugyanakkor a legdrágább borokat tartják válogatott kínálatban.
  • A legkiválóbb magyar borok 800—3000 Ft között mozognak,
  • Az import borok ára 1200—6000 Ft. Az import borok korlátozott mennyiségben jelennek meg ezekben a boltokban.
  • Ezek igényesen kialakított üzletek:
    • a hagyományos belvárosi bevásárlóközpontokba, a sétálóutcákba
    • a forgalmas útvonalakra települtek.
    • Ez nem szerencsés telephely-választás.
  • Az igényes borfogyasztó nem gyalog jár.
  • Gépkocsival ezeken a helyeken pedig nem lehet megállni, nagyobb tétel vásárlása esetén meg különösen problematikus a cipelés.
  • Vagyis nem kényelmes a borok megvásárlása ezekben az üzletekben.
  • Szerencsésebb lenne, ha az ilyen szaküzletek:
    • a bevásárlóközpontokba (plázákba, centerekbe) vagy a hipermarketek kis üzletsorába települnének.
    • Itt lényegesen nagyobb piacpotenciálra számíthatnának, mert ekkor már eleget tennének a hozzáférés kényelmi követelményének.

 

Személyes eladás és a direkt marketing

  • Pár éve -főleg az osztrák borforgalmazók kezdeményezése nyomán -terjedőben van a minőségi, drága borok DM eszközökkel valóértékesítése.
  • A forgalmazók levélreklám útján vagy telefonon veszik fel a kapcsolatot a potenciálisnak vélt célközönséggel, és kínálják a portékát.
    • Többnyire megoldják azt a problémát is, hogy a bor bizalmi cikk, tehát látatlanban, idegenként nem könnyen vág bele az ember a vásárlásba.
    • Ezért legalább látni, sőt ha lehet, megkóstolni kell a bort.
    • Ezért személyes találkozásokat szerveznek, és akár a lakáson, akár a munkahelyen látogatják meg az ügyfelet az előzetesen egyeztetett időpontban.
  • Egy-egy borvidék, de akár az egész borszakma érdeke lehetne egy jó ügynöki hálózat megszervezése. Ez igazán a legkényelmesebb, és a legigényesebb borbeszerzési csatorna lehetne.

 

E-kereskedés (E-business, vagy elektronikus értékesítés)

  • A XXI. században a virtuális kereskedelem napjaink gyakorlatává válik.
    • de korlát, hogy a bor személyes termék, az internet meg személytelenné teszi azt.
    • Probléma a látatlanban valóvásárlás
    • de a kialakult a viszonylag standard igények kielégítésének remek formája lehet az Interneten valómegrendelés.
  • Az Internet a nyitvatartási időkérdését is megoldja,
  • olyan helyekre juttatja el a kínálati információt, ami a termelőnek eszébe se jutna.
  • meg kell szervezni a termékhez valóhozzájutás logisztikai feladatait
    • Ingyenes házhoz szállítás bizonyos összeghatár felett (12-20.000 Ft felett)
  • A pincészeteknek saját honlapokon:
    • kell kínálniuk termékeiket, fogyasztási információkkal
  • kapcsolódási pontokat kell elhelyezni a magyar bor, vagy a borvidék, bor utak honlapján is.
  • A minőségi borok vásárlói célcsoportja pedig egyre intenzívebb elektronikus vásárló.
  • Részarányát tekintve kicsi,
    • Ausztráliában is csak 2—3%-ot tesz ki.

 

Vendéglátóhelyek (HORECA)

  • Jelentőségük folyamatosan, de lassan nő.
  • Sokat fejlődött az elmúlt években az éttermek borkínálata.
    • Az éttermek differenciálódásával, az éttermi szolgáltatások fejlődésével a borfogyasztás megemelkedett az éttermekben.
    • Nem elsősorban mennyiségben (valószínűsíthetően úgyis), hanem inkább értékben.
    • Sommelier/italpincér
    • Az éttermek minden szinten kínálnak borválasztékot a saját kategóriájuknak megfelelően.
  • A szállodák: a közép és a kis kategóriák fejlődésével szélesebb és színesebb lett a szállodákban kínált borok skálája.
  • ma a következőéttermi kategóriák találhatók a borfogyasztás szempontjából:
    • gyors éttermi láncok,
    • grill éttermek,
    • kávéház éttermek,
    • söröző-éttermek,
    • angol-szász kocsma-éttermek, (pub)
    • etnikai éttermek (leginkább kínai, olasz, mexikói, indiai, görög),
    • pizzéria éttermek,
    • tipikus magyar ételeket kínáló éttermek,
    • csárdák,
    • luxus vagy elegáns éttermek,
    • országút menti csárdák
    • szállodai éttermek.

 

Boros pincék

  • a borral valószemélyes találkozás helyszínei a boros pincék.
  • A nevesebb borvidékek településeinek utcáin ma már világszerte  megszokott kép a turistabuszok sokasága, a vendégek színes  forgataga.
  • A borospincékbe csalogatják az érdeklődőket, lehetőséget adnak a  kóstolásra, s máris jöhet a vásárlás.
  • Akár a borutak keretében szervezett módon, akár bármilyen más  úton odakerülő vendégek örömmel vásárolnak a helyszínen is egy- két palackot.
  • Vannak olyan vidékek, ahol a bornak több mint fele ilyen módon  értékesül.
  • Előnyei:
    • Ez az egyetlen olyan eladási mód, amikor a termelő közvetlen kapcsolatba kerülhet a fogyasztóval, személyes szolgáltatást nyújthat.
    • Ennek egyrészt gazdasági haszna van, hiszen a nyereséget nem kell megosztani senkivel.
    • Másrészt a közvetlen piaci információszerzésre is lehetőség nyílik.
    • A termékdifferenciálásnak is itt a legnagyobb a lehetősége, sőt a hozzáadott értéknövelése a termelőkreativitása alapján számos formában megvalósítható.
    • Az árak is szabadon megválaszthatóak, akár ugyanannak a terméknek az esetében is.
    • Végül nincs fizetési kockázat, hiszen a vevő a helyszínen készpénzben  fizet.
  • Hátrányai:
    • e módszer csak azokon a területeken alkalmazható, ahol számottevő az idegenforgalom.
    • Széleskörű összefogásra van szükség a termelők és az önkormányzat részéről, azaz a közösségi marketing hatékony működtetése az alapfeltétel, aminek igen magas a költsége.
    • Állandó lekötöttséget is igényel.
    • Biztosítani kell a kultúrált környezetet a kóstolóhoz, a tisztaságot és a rendkívül szigorúhigiéniai feltételeket, valamint a jövedéki törvény előírásait is be kell tartani.
    • Nagy forgalom esetén is gyakran csak igen mérsékelt eredmény mutatkozik, hiszen az eladás a lehető legkisebb telekből áll.
  • Magával hozza ugyanis az infrastruktúra fejlesztését, s  munkaalkalmak teremtését is.
  • Hiszen a bor által az egész turisztikai vertikum eladható, ami  éttermeket, panziókat, szórakozási lehetőségeket igényel, s  munkahelyeket teremt.
  • Így e folyamat részesévé válik a vidékfejlesztésnek, ami a vidéken  élőlakosság helyben maradását segítheti, s mely az Unió egyik legfontosabb célja is egyben.
  • Viszont nem használják ki ezt a lehetőséget arra, hogy
    • mind a hazai, mind a külföldi turistáknak átnyújtsanak egy kis  kártyát a más városokban, vagy az elektronikus  kereskedelemben megtalálható beszerzési lehetőségekről.
  • Ma a pincelátogató turisták zöme úgy távozik a pincéből, hogy
    • ezek a borok a kereskedelemben úgy sem szerezhetők be.
    • Már csak a kommunikációs tevékenység javításával is lehetne növelni a minőségi borok értékesítési lehetőségeit.