Csomagolás, arculat

 

A termék csomagolása

A csomagolás alapvető funkciója:

  • a termék védelme:
    • a mechanikai igénybevétellel szemben (pl. törés, görgetés, buktatás),
    • a mikrobiológiai szennyeződésektől (pl. megfelelő elzárás nélkül a palackban lévő termék rövid időn belül fogyaszthatatlan lenne),
    • ember okozta sérülésektől (pl. lopás).
  • környezet tisztaságának védelme

A csomagolásnak jelentős marketing funkciója is van:

  • „a néma eladó”.
  • A vevő a szemével vásárol.
  • A megfelelő információkkal ellátott, igényes csomagolás a termék kelendőségét fokozza.

 

A termék csomagolása

A fogyasztói csomagoláson szereplő információk több célt szolgálnak

  • lehetővé teszi a termék és az előállító egyértelmű azonosítását
  • objektív tájékoztatást nyújt a termékről
  • felvilágosítja a vevőt a csomagolással kapcsolatos kezelési módokról, környezetvédelmi teendőkről
  • fokozza a vásárlási kedvet.

Információk

  • tárolási idő
  • érlelési idő
  • katalógusban feltüntetett információ

 

Italok fogyasztási hőmérséklete

 

  • pezsgő
    • 5-8 °C (ez azt jelenti 4 °C-ra kell lehűteni, hogy a környezeti hőmérséklettel érintkezve megfelelő legyen)
  • száraz fehér és rosébor
    • 8–12 °C
  • félédes, édes fehér bor, késői szüretelésű, desszert bor
    • 12 –14 °C
  • könnyű vörös bor
    • 14 –16 °C
  • testes vörös bor
    • 16 -18 °C
  • régi évjárat, barriquevörös
    • 18-20 °C
  • speciális esetekben
    • 20-22 °C

 

A csomagolás esztétikája

A termékek jellemzői, a márka arculata, a célcsoport igényei alapján különböző formanyelvű lehet a csomagolás:

  • Az első benyomás alapján kapcsolatot teremt a fogyasztóval.
  • Palack:
    • Anyaga, színe
    • Formája: A kerekebb formájú üvegeknek más az üzenete, mint a karcsú, vékonynak.
    • Mérete
  • Zárószerkezet:
    • Kapszula, viaszpecsét
    • Dugó
    • Kupak
  • Címke:
    • Feliratozása is jelentős marketing eszköz.
    • Anyaga, felülete, színe

 

A termék csomagolása –papír, nyomda

  • Csomagolás, papír felülete:
    • Sok papírgyártó rendelkezik direkt borcímkére kifejlesztett portfolióval.
    • Matt, fényes, bordázott, textúrált.
    • a fényes felületek:
      • tisztának, újnak, drágábbnak hatnak, a tökéletesség érzetét keltik,
      • de sérülésük esetén mindez visszájára fordulhat és értékvesztést okoz.
    • a matt és koptatott felületek:
      • rusztikus papírok hozzájárulnak a természetes, nosztalgikus hangulat kifejezéséhez.
  • A nyomdai eljárások:
    • nagykörültekintést igényel az arany, vagy más fémszín használata
    • Ezek végső megjelenését nagyon nehéz a tervezés szakaszában bemutatni.
    • a megrendelő csak a nyomdai munkák után szembesülhet a végeredménnyel.
    • leggyakrabban azokon a címkéken figyelhető meg ahol ezzel az eljárással a többi design-elem silányságát próbálják ellensúlyozni.
    • Veszélyes dolog a csillogás, ha nem kellő odafigyeléssel, kezeljük, nagyon könnyen az ellenkezőhatást érhetjük el vele.

 

A termék csomagolása -színek

  • Felhívják az áru vásárlójának figyelmét a termék különbözőszínei.
  • Az egyes színek más-más képzettársításokat keltenek a fogyasztóban.
    • Sárga: felszabadító, megkönnyítő, kisugárzó, mozgásra ösztönző, fény, nap, meleg, intuíció, kapcsolatfelvétel arany.
    • Vörös: aktív, izgató, élénk, forró, szenvedélyes, akaraterő, tűz, szerelem, élet, vér, háború, veszély.
    • Kék: elmélyülő, konstruktív, távolság, ég, levegő, bölcsesség, nyugalom, víz.
    • Zöld: természetszerű, ösztönös, gondozó, biztonságba helyező, figyelmeztető, óvó, termékenység, remény.
    • Fehér: élet, világosság, kisugárzó, fénnyel teli, születés, tisztaság, végtelenség.
    • Fekete: koncentrikus, statikus, sötét, ünnepélyes, gyász, szomorúság, reménytelenség, üresség.
  • Az exportra kerülőtermékek esetén figyelembe kell venni az adott ország színasszociációját, mely eltérő lehet a saját szokásoktól
  • Más-más kultúrákban az egyes színek eltérő jelentéstartalmat hordozhatnak.
  • A színek hatását felerősíthetik a megfelelő színkontrasztok is.
  • A csomagoláson használt színekre jellemző:
    • a világos, élénk színek vonzzák a tekintetet
    • a felirat elolvasását könnyíti a sötét-világos kontraszt
  • Sötét-világos
  • Világos-sötét

 

Csomagolás

Üveg

  • szín:
    • fehér
    • zöld
  • űrtartalom:
    • 0,1 l --hotel, repülőméret
    • 0,3 l –különleges méret
    • 0,5 l  --különleges méret
    • 0,75 l  – leggyakoribb kiszerelés
  • Forma:
    • Hagyományos
    • Hosszú, vékony

Üveg, műanyag

  • Üveg:
    • 1--2-- 5 l
  • Műanyag
    • 1--2--3--5 l
    • „Kannás bor”
    • Rövid ideig tartható el

Doboz -Tetrapack

 

Címke

Tipográfia

  • Szinte egyedülállóan a borcímke az  a csomagolástípus ahol tisztán tipográfiai elemekkel is jól  kommunikálhatunk.
  • A címke szinte csak betűkből és  tipográfiai elemekből (keretek,  vonalak stb.) épülnek fel.
  • A jól megválasztott betűtípusok  hangulatot, stílust, pozícionálást  közvetítenek
  • egyszerű és mégis összetett,  érzékletes módon
  • a modern tipográfia problematikája –mindig nagy vihart kavar.
  • De egy valamit el kell fogadnunk:  létezik az a célcsoport, generáció,  melynek vizuális igényei, elérhetőségi kódjai teljesen mások,  mint a megszokottak.
  • A 18-25 éves korosztályról  beszélünk. Ha úgy döntünk, hogy  megcélozzuk őket mint fogyasztókat vállalnunk kell, hogy az  ő nyelvükön kommunikálunk velük.

Illusztráció

  • Jó illusztrációt készíteni nem  könnyű feladat.
  • Ez egy különálló művészeti ág.
  • A magyar címkék között bőven  találunk pozitív és negatív erre  példát.
  • művészi szintű illusztráció nem olcsó:
    • Tájkép
    • Településrészlet
    • Családi címer
  • sokan áthidaló megoldásként pl. fotó, fénymásolat,  használnak
  • Ezek minősége változó

 

Borász(at)ok –Márka nevek

Év bortermelője

  • 1991 Tiffán Ede -Villány
  • 1992 Báthori Tibor †-Etyek
  • 1993 Vesztergombi Ferenc -Szekszárd
  • 1994 Gere Attila -Villány
  • 1995 Thummerer Vilmos -Eger
  • 1996 Polgár Zoltán -Villány
  • 1997 Bock József -Villány
  • 1998 Gál Tibor †-Eger
  • 1999 Kamocsai Ákos –Ászár-Neszmély
  • 2000 Figula Mihály †–Balatonfüred-Csopak
  • 2001 Szepsi István -Tokaj
  • 2002 Malya Ernő–Etyek-Budai
  • 2003 Árvay János -Tokaj
  • 2004 Takler Ferenc -Szekszárd
  • 2005 Vincze Béla –Eger
  • 2006 Garamvári Vencel –Balatonboglár
  • 2007 Frittmann János -Kunsági

 

Borvidék

Év pincészete

  • 2002 Szőlőskert Rt. (Nagyréde) -Mátraalja
  • 2003 Tokaj-OremusKft. (Tolcsva) -Tokaj-Hegyalja
  • 2004 Hilltop Neszmély Rt. (Neszmély) -Ászár-Neszmély
  • 2005 Disznókő Szőlőbirtok és Pincészet Rt. (Mezőzombor) -Tokaj-Hegyalja
  • 2006 Garamvári Szőlőbirtok –Balatonboglár
  • 2007 Bock Pincészet -Villány

A dugó

 

Parafa

  • 400 éve használt eljárás
  • A parafa dugókkal szemben  támasztott követelmények:
    • Szivárgásmentes zárás
    • A bor jellemzőin ne változtasson
    • Segítse a borok érését, fejlődését (palackbuké)
  • Parafa = minőség
    • Természetes
      • Feldolgozóipar:
      • Kis-és középvállalkozások
    • Gazdaságosság
    • Hosszútávú befektetés
    • 50 év alatt válik termővé
    • 100-150 évig  termékeny
  • Minőségi probléma
    • Idegen anyag
    • Dugóíz
    • Szigorú minőségellőrzés
  • K+F
  • Marketing
    • Reklámfelület
  • Versenytárs: műanyag

Műanyag

  • Stabil, állandó minőség
  • Nincs dugóíz
  • Színezhető
  • újrahasznosítható
  • palackok állítva tárolhatók
  • K+F,
  • drága
  • Mesterséges
  • Lassan nyeri vissza eredeti alakját
  • Rugalmasságukat idővel  elvesztik
  • Hosszú idejű tárolásra alkalmas
  • Szupermarketekben értékesített boroknál egyre gyakoribb
  • 1% piaci részesedés
  • Pl.: Svájc, Nagy--Britannia, Németo., USA

Kupak, üvegdugó

  • Üvegdugó
  • Légmentesen  zár
  • Minimális érintkezés a műanyaggal
  • dekoratív megjelenés
  • költséges
  • lassabban palackozható
  • hosszú távú tárolás kérdéses
  • korona és csavarzáras üveg
  • megőrzi a bor frissességét, gyümölcsösségét
  • visszazárható
  • már üveget igényel
  • hosszú távú tárolás kérdéses
  • Sommelier-k nem lelkesednek érte
  • kevésbé esztétikus
  • Pl.: Svájc, No.,  Ausztrália, Új-Zéland, Chile, Argentína, USA, Fro..

 

A pohár

Pohártípusok, borospoharak:

 

 

 

A pohár jellemzői

  • Anyaga üveg, ami nem lép reakcióba a borral fénytörése jó..
  • A pohár falvastagsága vékony(ezért nem lehet csiszolt),
  • kis  tömege miatt nem változtat a bor  hőmérsékletén jelentősen
  • színe torzításmentes színtelen, tisztaság és a szín megítéléséhez
  • szára hosszú, ceruzavastagsága, könnyen megfogható
  • kéz távol legyen a kehely szájától, ne zavarja a szaglást
  • talpa kerek, megfelelően nagy, hogy stabilan megálljon és könnyen megfogható legyen.

 

A pohár jellemzői

  • a pohár alsó íves részében a bor színét jól tudjuk megítélni
  • az ital könnyen megforgatható benne
  • az illatokat pedig a szűkös száj koncentrálja
  • a poharat a száránál vagy a talpánál fogjuk meg
  • a poharak kelyhét ( a kézzel melegítendők kivételével pl: konyak) nem fogjuk meg!
  • Oka: hőmérséklet megváltozik, a pohár falán az ujjlenyomat zavarja a tisztaság megítélését

 

Reprezentatív eszközök

  • reklámfelületek
  • ajándéktárgyak
  • kapszulavágó
  • dugóhúzó
  • borhőmérő
  • cseppőr
  • Dekantáló kancsó
  • Hébér
  • Üvegtartó kosár
  • üveghűtő
  • borhűtő
  • díszdugó
  • vákuum zár