Csomagolás, arculat
A termék csomagolása
A csomagolás alapvető funkciója:
- a termék védelme:
- a mechanikai igénybevétellel szemben (pl. törés, görgetés, buktatás),
- a mikrobiológiai szennyeződésektől (pl. megfelelő elzárás nélkül a palackban lévő termék rövid időn belül fogyaszthatatlan lenne),
- ember okozta sérülésektől (pl. lopás).
- környezet tisztaságának védelme
A csomagolásnak jelentős marketing funkciója is van:
- „a néma eladó”.
- A vevő a szemével vásárol.
- A megfelelő információkkal ellátott, igényes csomagolás a termék kelendőségét fokozza.
A termék csomagolása
A fogyasztói csomagoláson szereplő információk több célt szolgálnak
- lehetővé teszi a termék és az előállító egyértelmű azonosítását
- objektív tájékoztatást nyújt a termékről
- felvilágosítja a vevőt a csomagolással kapcsolatos kezelési módokról, környezetvédelmi teendőkről
- fokozza a vásárlási kedvet.
Információk
- tárolási idő
- érlelési idő
- katalógusban feltüntetett információ
Italok fogyasztási hőmérséklete
- pezsgő
- 5-8 °C (ez azt jelenti 4 °C-ra kell lehűteni, hogy a környezeti hőmérséklettel érintkezve megfelelő legyen)
- száraz fehér és rosébor
- 8–12 °C
- félédes, édes fehér bor, késői szüretelésű, desszert bor
- 12 –14 °C
- könnyű vörös bor
- 14 –16 °C
- testes vörös bor
- 16 -18 °C
- régi évjárat, barriquevörös
- 18-20 °C
- speciális esetekben
- 20-22 °C
A csomagolás esztétikája
A termékek jellemzői, a márka arculata, a célcsoport igényei alapján különböző formanyelvű lehet a csomagolás:
- Az első benyomás alapján kapcsolatot teremt a fogyasztóval.
- Palack:
- Anyaga, színe
- Formája: A kerekebb formájú üvegeknek más az üzenete, mint a karcsú, vékonynak.
- Mérete
- Zárószerkezet:
- Kapszula, viaszpecsét
- Dugó
- Kupak
- Címke:
- Feliratozása is jelentős marketing eszköz.
- Anyaga, felülete, színe
A termék csomagolása –papír, nyomda
- Csomagolás, papír felülete:
- Sok papírgyártó rendelkezik direkt borcímkére kifejlesztett portfolióval.
- Matt, fényes, bordázott, textúrált.
- a fényes felületek:
- tisztának, újnak, drágábbnak hatnak, a tökéletesség érzetét keltik,
- de sérülésük esetén mindez visszájára fordulhat és értékvesztést okoz.
- a matt és koptatott felületek:
- rusztikus papírok hozzájárulnak a természetes, nosztalgikus hangulat kifejezéséhez.
- A nyomdai eljárások:
- nagykörültekintést igényel az arany, vagy más fémszín használata
- Ezek végső megjelenését nagyon nehéz a tervezés szakaszában bemutatni.
- a megrendelő csak a nyomdai munkák után szembesülhet a végeredménnyel.
- leggyakrabban azokon a címkéken figyelhető meg ahol ezzel az eljárással a többi design-elem silányságát próbálják ellensúlyozni.
- Veszélyes dolog a csillogás, ha nem kellő odafigyeléssel, kezeljük, nagyon könnyen az ellenkezőhatást érhetjük el vele.
A termék csomagolása -színek
- Felhívják az áru vásárlójának figyelmét a termék különbözőszínei.
- Az egyes színek más-más képzettársításokat keltenek a fogyasztóban.
- Sárga: felszabadító, megkönnyítő, kisugárzó, mozgásra ösztönző, fény, nap, meleg, intuíció, kapcsolatfelvétel arany.
- Vörös: aktív, izgató, élénk, forró, szenvedélyes, akaraterő, tűz, szerelem, élet, vér, háború, veszély.
- Kék: elmélyülő, konstruktív, távolság, ég, levegő, bölcsesség, nyugalom, víz.
- Zöld: természetszerű, ösztönös, gondozó, biztonságba helyező, figyelmeztető, óvó, termékenység, remény.
- Fehér: élet, világosság, kisugárzó, fénnyel teli, születés, tisztaság, végtelenség.
- Fekete: koncentrikus, statikus, sötét, ünnepélyes, gyász, szomorúság, reménytelenség, üresség.
- Az exportra kerülőtermékek esetén figyelembe kell venni az adott ország színasszociációját, mely eltérő lehet a saját szokásoktól
- Más-más kultúrákban az egyes színek eltérő jelentéstartalmat hordozhatnak.
- A színek hatását felerősíthetik a megfelelő színkontrasztok is.
- A csomagoláson használt színekre jellemző:
- a világos, élénk színek vonzzák a tekintetet
- a felirat elolvasását könnyíti a sötét-világos kontraszt
- Sötét-világos
- Világos-sötét
Csomagolás
Üveg
- szín:
- fehér
- zöld
- űrtartalom:
- 0,1 l --hotel, repülőméret
- 0,3 l –különleges méret
- 0,5 l --különleges méret
- 0,75 l – leggyakoribb kiszerelés
- Forma:
- Hagyományos
- Hosszú, vékony
Üveg, műanyag
- Üveg:
- 1--2-- 5 l
- Műanyag
- 1--2--3--5 l
- „Kannás bor”
- Rövid ideig tartható el
Doboz -Tetrapack
Címke
Tipográfia
- Szinte egyedülállóan a borcímke az a csomagolástípus ahol tisztán tipográfiai elemekkel is jól kommunikálhatunk.
- A címke szinte csak betűkből és tipográfiai elemekből (keretek, vonalak stb.) épülnek fel.
- A jól megválasztott betűtípusok hangulatot, stílust, pozícionálást közvetítenek
- egyszerű és mégis összetett, érzékletes módon
- a modern tipográfia problematikája –mindig nagy vihart kavar.
- De egy valamit el kell fogadnunk: létezik az a célcsoport, generáció, melynek vizuális igényei, elérhetőségi kódjai teljesen mások, mint a megszokottak.
- A 18-25 éves korosztályról beszélünk. Ha úgy döntünk, hogy megcélozzuk őket mint fogyasztókat vállalnunk kell, hogy az ő nyelvükön kommunikálunk velük.
Illusztráció
- Jó illusztrációt készíteni nem könnyű feladat.
- Ez egy különálló művészeti ág.
- A magyar címkék között bőven találunk pozitív és negatív erre példát.
- művészi szintű illusztráció nem olcsó:
- Tájkép
- Településrészlet
- Családi címer
- sokan áthidaló megoldásként pl. fotó, fénymásolat, használnak
- Ezek minősége változó
Borász(at)ok –Márka nevek
Év bortermelője
- 1991 Tiffán Ede -Villány
- 1992 Báthori Tibor †-Etyek
- 1993 Vesztergombi Ferenc -Szekszárd
- 1994 Gere Attila -Villány
- 1995 Thummerer Vilmos -Eger
- 1996 Polgár Zoltán -Villány
- 1997 Bock József -Villány
- 1998 Gál Tibor †-Eger
- 1999 Kamocsai Ákos –Ászár-Neszmély
- 2000 Figula Mihály †–Balatonfüred-Csopak
- 2001 Szepsi István -Tokaj
- 2002 Malya Ernő–Etyek-Budai
- 2003 Árvay János -Tokaj
- 2004 Takler Ferenc -Szekszárd
- 2005 Vincze Béla –Eger
- 2006 Garamvári Vencel –Balatonboglár
- 2007 Frittmann János -Kunsági
Borvidék
Év pincészete
- 2002 Szőlőskert Rt. (Nagyréde) -Mátraalja
- 2003 Tokaj-OremusKft. (Tolcsva) -Tokaj-Hegyalja
- 2004 Hilltop Neszmély Rt. (Neszmély) -Ászár-Neszmély
- 2005 Disznókő Szőlőbirtok és Pincészet Rt. (Mezőzombor) -Tokaj-Hegyalja
- 2006 Garamvári Szőlőbirtok –Balatonboglár
- 2007 Bock Pincészet -Villány
A dugó
Parafa
- 400 éve használt eljárás
- A parafa dugókkal szemben támasztott követelmények:
- Szivárgásmentes zárás
- A bor jellemzőin ne változtasson
- Segítse a borok érését, fejlődését (palackbuké)
- Parafa = minőség
- Természetes
- Feldolgozóipar:
- Kis-és középvállalkozások
- Gazdaságosság
- Hosszútávú befektetés
- 50 év alatt válik termővé
- 100-150 évig termékeny
- Minőségi probléma
- Idegen anyag
- Dugóíz
- Szigorú minőségellőrzés
- K+F
- Marketing
- Reklámfelület
- Versenytárs: műanyag
Műanyag
- Stabil, állandó minőség
- Nincs dugóíz
- Színezhető
- újrahasznosítható
- palackok állítva tárolhatók
- K+F,
- drága
- Mesterséges
- Lassan nyeri vissza eredeti alakját
- Rugalmasságukat idővel elvesztik
- Hosszú idejű tárolásra alkalmas
- Szupermarketekben értékesített boroknál egyre gyakoribb
- 1% piaci részesedés
- Pl.: Svájc, Nagy--Britannia, Németo., USA
Kupak, üvegdugó
- Üvegdugó
- Légmentesen zár
- Minimális érintkezés a műanyaggal
- dekoratív megjelenés
- költséges
- lassabban palackozható
- hosszú távú tárolás kérdéses
- korona és csavarzáras üveg
- megőrzi a bor frissességét, gyümölcsösségét
- visszazárható
- már üveget igényel
- hosszú távú tárolás kérdéses
- Sommelier-k nem lelkesednek érte
- kevésbé esztétikus
- Pl.: Svájc, No., Ausztrália, Új-Zéland, Chile, Argentína, USA, Fro..
A pohár
Pohártípusok, borospoharak:
A pohár jellemzői
- Anyaga üveg, ami nem lép reakcióba a borral fénytörése jó..
- A pohár falvastagsága vékony(ezért nem lehet csiszolt),
- kis tömege miatt nem változtat a bor hőmérsékletén jelentősen
- színe torzításmentes színtelen, tisztaság és a szín megítéléséhez
- szára hosszú, ceruzavastagsága, könnyen megfogható
- kéz távol legyen a kehely szájától, ne zavarja a szaglást
- talpa kerek, megfelelően nagy, hogy stabilan megálljon és könnyen megfogható legyen.
A pohár jellemzői
- a pohár alsó íves részében a bor színét jól tudjuk megítélni
- az ital könnyen megforgatható benne
- az illatokat pedig a szűkös száj koncentrálja
- a poharat a száránál vagy a talpánál fogjuk meg
- a poharak kelyhét ( a kézzel melegítendők kivételével pl: konyak) nem fogjuk meg!
- Oka: hőmérséklet megváltozik, a pohár falán az ujjlenyomat zavarja a tisztaság megítélését
Reprezentatív eszközök
- reklámfelületek
- ajándéktárgyak
- kapszulavágó
- dugóhúzó
- borhőmérő
- cseppőr
- Dekantáló kancsó
- Hébér
- Üvegtartó kosár
- üveghűtő
- borhűtő
- díszdugó
- vákuum zár