A borpiac
A borpiac
- A borpiac sokat fejlődött. Jellemző napjainkban:
- gyorsan változó,
- gondosan strukturált piac
- Ez a piaci fejlődés a marketingmunka jelentőségét is növelte,
- hiszen a mai borpiacon magasabb színvonalú marketing tudásra van szükség, mint korábban.
Borpiac csoportosítása a borellátás szerint:
Termelői borpiac:
- Alapvetően a hazai bortermelésből származik a piacon lévő borok többsége.
- pl. Ausztrália, Franciaország, Olaszország, Magyarország stb.
Import borpiac:
- A piacon lévő borok szinte kizárólag importból, azaz bortermelőállamokból származnak
- Pl.: Anglia, Skandináv államok, Lengyelország stb.
Vegyes borpiac:
- Saját termelés is létezik, de legalább olyan mértékben jelen vannak az import borok is.
- Pl.: Egyesült Államok, Németország
A borpiacok szabályozás típusa szerint:
- Liberalizált piacok:
- A legtöbb borpiac ide sorolható.
- A borpiacok sokkal inkább liberalizáltak és kevésbé szabályozottak, mint maga a bortermelés.
- Pl.: Magyarország
- Borpiaci monopóliumok:
- Az államok export-import vállalatot, vagy licencet hoznak létre, hogy így ellenőrizzék a borpiacokat.
- Pl.: Skandináv államok, Egyesült Államok több állama is.
A borpiac szegmentjei
A nemzetközi borpiac rendkívül szegmentált, azaz több kategóriára tagozódó,
- elsősorban az árkategóriák szerint jönnek létre:
- Korábban három--négy kategóriát lehetett megkülönböztetni,
- ma már 7-9 kategóriáról szólnak az elemzések piacoktól függően.
- A szegmentálódás az egyik legfontosabb piaci folyamat, a borok megfelelő helyre kerülnek.
- Egy--egy szegmenthez bizonyos mennyiségű bor tartozik..
- Az angolszász piacokon különböző módon kategorizálják a piaci szegmenteket
- országonként kissé eltérő módon nevezik el őket.
A borpiac szegmentjei
- Hyperprémium ——(USA, UK, AUS), vagy Ikon ——(AUS)
Presztízs kategória, csak a legkiváltságosabb borok kerülhetnek ide, az árak felső határa a csillagos ég - Superpremium—— (USA, UK, AUS)
Még magasabb kategória, nagyon erős márkákkal, nagyon ismert borvidékekről, és annak dűlőiről, ha lehet még stabilabb, karakterrel, mindig felismerhető jegyekkel - Premium ——(USA, AU, UK)
Ide már előkelő borok kerülnek, magasabb ár, ismertség, magas minőség, alkalmi fogyasztás, magas technológiai és piaci minőség jellemzi a borokat. - Medium——Közép kategória (USA, AUS, UK)
A legtelítettebb szegment, itt a legnagyobb a harc
A borok ár--és értékversenyben vannak egymással ezért legtöbbször a márka, a származáshely-megjelölést és a fajta jelölést is egyszerre használják. - Economy——Gazdaságos (USA)
Ide tartoznak a legjobb ár--érték arányú borok, azaz viszonylag olcsón jó minőséget kínálnak, többnyire mindennapi fogyasztásra, erős márkával, de már fajtajelöléssel. - Cheap——Olcsó(USA, AU), , vagy Bottom——Alsókategória (UK), vagy Jug——Folyóbor (AUS)
de a legolcsóbb folyó, palackos, bag-in box stb borok tartoznak, ahol nagy az árverseny, erős a márka, nincs termőhely jelölés..
A borpiac fejlődése
- Homogén borpiac
Szegmentálódás:
- a piac nem ismeri el a nagy árkülönbséget és nem differenciál.
- A márkák és a származáshely elnevezések nem játszanak fontos szerepet.
Piaci növekedés:
- nincs növekedés sem mennyiségben, sem értékben.
Fogyasztók:
- árérzékeny fogyasztók.
Fogyasztás:
- a bort ételként fogyasztják.
Jellemző termék:
- olcsó borok, tömegtermék
Ez a piaci forma volt jellemző Magyarországon az 1960-as, az1970-es években, valamint a 80-as évek elején.
Ez a piaci forma ma már csak néhány kelet--európai országra jellemző..
- Piramis borpiac
Szegmentálódás:
- igen erős differenciálásnak indul és kialakul az alapvetően három piaci szegmentre osztott piac.
Piaci növekedés:
- értékben növekedés tapasztalható, mennyiségi stagnálás mellett.
Fogyasztók:
- a fogyasztók az egyes szegmenthez kapcsolódnak.
Fogyasztás:
- a fogyasztás az eltérő szegmentekben eltérő jellegű..
Jellemző termék:
- fehér palackos borok piaci formája.
Magyarországon ma ez a piac a jellemző, jóllehet a piramis formának megfelelő differenciálódás még nem fejeződött be.
A fejlett nyugat--európai és észak--amerikai borpiacon ez a piaci forma már túlhaladott.
Magyarországon a piaci differenciálódás a következőképpen jellemezhető..
- Tojás alakzat borpiac alakzat
Szegmentálódás:
- erős szegmentálódás, a középső kategóriában a legerősebb a verseny.
- Új márkák, új származáshely elnevezések születtek,
- több figyelmet fordítottak a fajták piaci jelentőségére és erősödött a nemzetközi integráció is.
- felduzzadt a középső piaci szegment
- A legalsó kategória elvékonyodott, ami azt jelenti, hogy a túltermelés a felsőbb kategóriákba csúszott át a médium szegmentet és a prémium kategória alsó részét is veszélyezteti.
Piaci növekedés:
- mennyiségi stagnálás, vagy kisebb növekedés mellett a piac értékben növekszik.
Fogyasztók:
- a fogyasztók is erősen differenciálódnak, egy--egy fogyasztó egy--egy szegmenthez tartozik.
Fogyasztás:
- Egy fogyasztó egy fogyasztási formát takar, és egy szegmenthez tartozik
Jellemző termék:
- Palackos vörösborok.
- A tojásforma tetején a prémium fajtákkal (Chardonnay, CabernetSauvignon, SauvignonBlanc, Merlot)
Az Európai Unió és az USA borpiacán a 80-as években kialakult és általánossá vált a piaci tagozódás.
Ennek létrejötte elsősorban arra vezethető vissza, hogy a piramis alakzat legalján lévő termelők , a túltermelés leginkább sújtotta résztvevői technológiai fejlesztésekbe és új marketingstratégiákba kezdtek.
Ennek következtében javult a termék minősége és nőtt a marketingmunka hatékonysága.
- Homokóra borpiac Nemzetközi pezsgőpiac:
Szegmentálódás:
- erős piaci szegmentálódás következett be, a piac szerkezete átalakul
Piaci növekedés:
- a piac mennyiségben és értékben is stagnál, a fogyasztók ugyanannyit fogyasztanak és költenek a borpiacon, csak éppen másképpen teszik ezt.
Fogyasztók:
- nem a fogyasztók, hanem a fogyasztás differenciálódik
Fogyasztás:
- egy fogyasztóhoz több fogyasztási mód is tartozik. a fogyasztás a piaci szegmentekhez és nem a fogyasztókhoz kapcsolódik.
Jellemző termék:
- pezsgők piaca.
- Ez a piaci forma ma még csak a nemzetközi pezsgőpiacon alakult ki, de a borral foglalkozó szakemberek a vörösborok piacán várnak legközelebb hasonló piaci fejlődést.
A középső(médium) kategória vált a túltermelés színterévé igen komoly ,árverseny alakult ki.
Ebben az árversenyben azok a termelők győztek, akik olcsóban tudták megtermelni áruikat.
A többiek nem bírták a gazdasági és a piaci versenyt
Csúcs: leghíresebb, legjobb francia pezsgők,
Alsószint: olasz pezsgők (spumante), spanyol (cava), a kaliforniai, dél--afrikai, ausztrál pezsgők
A piac kettészakadt.
A magyar borpiac jellemzői
- Hazánkban jelenleg három fontos szegmense van a fogyasztóknak:
- igényes fogyasztó,
- átlagos minőséget kereső
- olcsó bort fogyasztó.
- A fogyasztás mennyisége stabil, de a szerkezetének elmozdulása megtörtént, pl. az édes borok irányából kissé a szárazabbak felé.
- a fogyasztási kultúra nagyon sokrétűvé vált.
- A borpiac egyre strukturáltabb.
- Az elosztásban jelen vannak
- a nagy alapterületű üzletek,
- a gasztronómia,
- a speciális szaküzletek
- a borturizmus szerepe is növekvő.
- Jellemző a „piramis” piaci forma.
- a borpiac alapja széles, a középmezőny lassan növekszik, a csúcs pedig behatárolt.
- ..az import nem jelentős:
- nem éri el a 40 000 hl-t
- fő célja a választékbővítés.
- A piacokra az erős kínálati helyzet és a konkurencia a jellemző.
- Az export mennyisége és az exportárak is csökkenőtendenciát mutatnak.
- Az ÁFA mértéke igen magas,
- Problémák:
- a megfelelő piaci szervezetek hiánya a termelőknek, a kereskedőknek és a fogyasztóknak egyaránt.
- Az EU csatlakozás után várható az export borok lassú, de folyamatos növekedése, főleg a középső szegmentben erőteljesebben, az alsó és a felső szegmentben, kisebb mennyiségben
A magyar borok SWOT-elemzése a hazai piacon
Erősségek
- ismertség
- húzónevek, mint erős márkák
- Jelentős hagyományok
Gyengeségek
- termelési szerkezet heterogenitása
- termékszerkezet heterogenitása
- minőségi és asztali kategória közötti átmenet nem markáns
- minőségi problémák
- nagyon eltérő évjáratok
- sok és eltérő erejű borvidék
- egysíkú, kevert fajtaszerkezet
- kis piaci mennyiség termékenként
Lehetőségek
- egységes szabályozás
- eredetvédelem
- területi klasszifikáció
- szigorú ellenőrzés
- növekvőkereslet
- közösségi promóció és marketing
- javuló borkultúra
- speciális és presztízstermékek, mint húzótermékek
Veszélyek
- területcsökkenés
- csúcsborok túlértékelése
- ár/érték rossz pozicionálása
- láncok beszerzési politikája
- külföldi borok megjelenése a saját szegmentben
A magyar borok SWOT-elemzésea nemzetközi piacokon
Erősségek
- ismertség a hagyományos piacokon
- kedvezőár
- Tokaj, bikavér
Gyengeségek
- termelési szerkezet heterogenitása
- termékszerkezet heterogenitása
- nagyon eltérő évjáratok
- minőségi problémák
- korlátozott mennyiség
- nem ismertek az új piacokon
Lehetőségek
- egységes szabályozás
- eredetvédelem
- területi klasszifikáció
- szigorú ellenőrzés
- közösségi promóció és marketing
- megfelelő elosztó megtalálása
- speciális presztízs termékek, mint húzótermékek
Veszélyek
- ár/érték rossz pozicionálása
- erős konkurencia a saját szegmentben
- lassú fejlődés