A piac szereplői közötti versenyharc megköveteli a piac megismerését. A piac igényeinek, elvárásainak feltárására vonatkozó tevékenységet piackutatásnak nevezzük.
A piackutatás vonatkozhat
- A kínálati piac kutatására
- Ezen belül vizsgálni kell a versenytársak piaci helyzetét (befolyásolni tudják-e a piacot, kicsik-e vagy nagyok stb.)
- Vizsgálati szempont a versenytársak kínálata (mivel vannak jelen a piacon)
- Vizsgálni kell a versenytársak árait
- Különféle vásárok, bemutatók
- Nyilvános cégbeszámolók
- Internet sok információt biztosít
- A keresleti piac kutatása
- A vásárlók igényeinek megismerését célozza
- Saját piackutatás vagy piackutató cég igénybevétele
- Írásban (kérdőív, véleménykérő lap) vagy szóban (a szóbeli megkérdezés hatékonyabb)
- Bolton belüli vagy bolton kívüli, ami szintén lehet szóban vagy írásban, lehet termékbemutató (kóstolás és véleményezés). A bolton belüli piackutatásnál ügyelni kell arra, hogy ne akadályozza a bolt napi munkáját. Ebből a szempontból előnyösebb a bolton kívüli piackutatás.
- Az elsődleges (közvetlen) információszerzés, és a másodlagos, amikor mások által feldolgozott adatokat használunk (KSH évkönyvei, önkormányzati ülések jegyzőkönyve pl. hol várható fejlesztés)
- Beszerzési források felkutatása (a kereskedő számára fontos a beszerzési hely)
- Vásárok
- Internet
- Különböző kiadványok
- A piackutatás eszköze lehet a személyes információgyűjtés is. Végezhető a tevékenység megkezdése előtt és közben is (körülnézni konkrét üzletekben – legális információszerzés)