A banküzem veszélyes, kockázatos üzem, a pü-i intézmények fokozottan ki vannak téve a bukás veszélyének.
Okai:
- lényegesen magasabb tőkeáttétellel dolgoznak
- asszimmetrikusan informáltak.
Ezzel a veszéllyel a szabályzó és monetáris hatóságoknak kiemelten kell foglalkozniuk a modern gazdaságokban.
A banki tevékenység fokozott kockázatának átláthatóvá tétele, ésszerű keretek között tartása érdekében alakult ki a felügyeleti tevékenység.
A felügyeleti tevékenység mai korszerű felfogása arra épül. Hogy a banktevékenység kockázatos, a bankműveletek a legkülönfélébb kockázatokkal járnak. Ezért a felügyeleti tevékenység alkotórészei:
- a megfelelő biztonsági szabályok kialakítása.
- ellenőrzés, ésintézkedés
A szabályozás fő területei:
- a piacra lépés szabályozása
- a biztonságos működést célzó prudenciális szabályok
- a piacról való kivezetés szabályainak kialakítása
A hatékony bankfelügyelet alapelvei: (7 fő kérdésre terjednek ki)
- engedélyezési kérdések
- prudenciáliss szabályozás legfontosabb minimum-követelményei
- hitelnyújtással, hitelkezeléssel, befektetésekkel összefüggő minden politika, eljárás, gyakorlat
- hitelintézeti adatok vizsgálata
- a felügyeleti tev-hez szükséges információk
- a felügyelet eszközei
- a határokon átnyúló szolgáltatások
A felügyeleti tevékenység modelljei
Két fő modell:
- Jogérvényesítő felügyelet
- Kockázat-központú felügyelet
Jogérvényesítő felügyelet:
- nagyobb teret kap a jogérvényesítő felügyeleti tevékenység
- csak akkor foglalkozik egy adott intézménnyel, ha az vmilyen szabályt megsért
- a hitelintézetek adatszolgáltatására épülő felügyeleti intézkedések jellemzik
Kockázat-központú felügyelet:
- a közgazdasági, pü-i elemzési tev-re fekteti a hangsúlyt
- a hitelintézetek különféle formában való folyamatos ellenőrzése a jellemző
- nagyobb lehetőség van a szabályozás és a felügyelet közötti szoros kapcs kialakításában
- az adatszolg-ok és a helyszíni ellenőrzések kombinációjára épülő felügyeleti tev jellemzik
A magyar bankfelügyelet szervezete
1987-től a kétszintű bankrendszer indulásától kezdve MO-on is működik bankfelügyelet.
Hatásköre:
- a belföldi székhelyű pénzintézetekre,
- a külföldi székhelyű pénzintézetek képviseleti irodáira,
- a belföldön és belföldi pénzint-ek által külföldön folytatott pénzintézeti és képviseleti tevékenységekre terjed ki.
1996-ban az Országgyűlés megalkotta
A hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló CXII. Törvényt, ehhez kapcsolódóan döntött a korábban különváltan működő bank- és értékpapír-felügyeletek összevonásáról.
E törvény feladatává teszi a prudenciális szabályok teljes körű ellenőrzését, tehát a nyitott devizapozícióra vonatkozó limitek betartását is.
2000. ápr 1-én kezdte meg működését Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete . Az egységes felügyeletek szervezési elvei közül a funkciónkénti szervezetet követte, így megtaláljuk a központi szervek mellett a Felügyeleti, Információs, Koordinációs, Engedélyezési és jogi valamint az Ügyfélkapcsolati Igazgatóságot is.
A felügyeleti ellenőrzés módszerei MO-on:
A felügyeleti ellenőrzés három fő pillérre támaszkodik:
- a hitelintézetek adatszolgáltatásán alapuló rendszeres egyedi értékelésekre
- a helyszíni ellenőrzésekre
- a hitelintézetek vezetőivel folytatott konzultációkra