A hiteligénylés és a cenzúrabizottság döntése

A hiteligénylő ügyfél a bank rendelkezésére bocsátja a szükséges dokumentumokat és információkat, melyek hitelességét a bank kijelölt ügyintézője ellenőrzi.

A banki ügyintéző feladata:

  • Ellenőrzi az iratok hitelességét
  • Megvizsgálja a mérlegadatokat
  • Helyszíni tapasztalatok felmérése, jegyzetelése
  • Megbecsüli az ügyfél hitelképességét, az esetleges kockázatokat
  • Pozitív vélemény esetén összeállítja a cenzúrabizottság részére az előterjesztést a hitel engedélyeztetéséhez:
    Az előterjesztésnek a jogszabályi előírásokon kívül további szigorú formai és tartalmi követelményeknek kell megfelelni, melyeket minden intézmény belső szabályzata határoz meg.

Íme néhány példa a tartalmi követelmények tekintetében:

  • azonosítók
  • az ügyfél jogi státusza
  • az ügyfél korábbi kapcsolata a bankkal
  • az ügyfél gazdálkodása
  • az ügyfélminősítés eredménye
  • az ügyfél bemutatása
  • likviditási terv a futamidő alatt
  • fedezet és hitelbiztosítékok
  • javaslat a hitel paramétereire
  • ügyintéző véleménye, hogy javasolja-e a hitelt
  • hitellel kapcsolatos kondíciók
  • felszámított kamat
  • kezelési költség
  • különböző díjak és jutalékok
Az előterjesztésben szereplő információk birtokában a cenzúrabizottság képes lesz kiértékelni a kockázatokat és döntést hoz a hitelösszeg folyósítására, vagy a hitelkérelem megtagadására.