Funkciójuk a munkahely-teremtésre és az elkerülhető munkahely-megszüntetés támogatására, illetve a mobilitási esély és mobilitási képesség javítására irányulnak. Hatékonyabb megoldás, emelkedhet az aktivitás, javulhat a munkaerőpiac egyensúlya.
Feltételei:
- költségvetési forrásokat kötnek le
- meghatározó a kormányzat szociális érzékenysége és mennyire tekinti fontosnak, központilag kezelendőnek ezt a feladatot
- az aktív eszközök egyes csoportjai a munkanélküliség más és más típusai ellen lehetnek hatásosak. A preventív eszközök csak átmenetileg csökkentik a mobilitást, csak a súrlódásos munkanélküliségen segítenek, a globális munkanélküliségen nem
- a munkahelyteremtő támogatások csak lehetnek eredményesek, ha nem járnak ezzel párhuzamosan kiszorító hatással, nem indukálják más munkahelyek megszüntetését
- felléphet az ún. holtteher-veszteség: a foglalkoztatási célú támogatást olyanok is igénybe veszik,
- akiknél az nem lenne indokolt
- akiknél a támogatás nélkül is megvalósult volna a mobilitás
- akik munkanélküliek foglalkoztatását, munkahelyek teremtését ígérik, de azt nem tudják megvalósítani
- akik azért veszik igénybe a foglalkoztatáspolitikai eszközöket, mert más eszközrendszereket még nem épített ki a gazdaság
A magyar foglalkoztatáspolitika által alkalmazott eszközök:
- a foglalkoztatás feltételeit, a mobilitást elősegítő támogatások
- a foglalkoztatást elősegítő támogatások
- hátrányos helyzetű csoportok foglalkoztatásának támogatása
- második piac típusú támogatások
1. a foglalkoztatás feltételeit, a mobilitást elősegítő támogatások
A. Foglalkoztatást elősegítő képzésben történő részvétel támogatása
Iskolában tartja, csökkenti a munkaerő-kínálatot. Segít áthidalni a kereslet és kínálat közötti szakmai meg nem felelést. Preventív eszköz lehet, tehát mobilitást lehetővé eszköz.
Támogatható a képzése annak,
- aki álláskereső
- aki 25. életévét (felsőfokú végzettségnél 30) nem töltötte be, és tanulói jogviszonya megszűnését követően munkanélküli járadékra nem szerzett jogosultságot
- aki gyermekgondozási ellátásban részesül
- akinek munkaviszonya várhatóan egy éven belül megszűnik
- aki közhasznú munkát végez és a képzésben való részvételt vállalja
- aki munkaviszonyban áll és rendszeres foglalkoztatása képzés nélkül nem biztosítható
A támogatás lehet:
- keresetkiegészítés: oktatásban való részvétel miatt kieső keresetrészt téríti meg (a képzés alatt és előtt elért átlagkereset különbözete)
- keresetpótló juttatás: azoknak jár, akiknek nincs más munkajövedelmük (összege a minimálbérrel azonos)
A munkaügyi központ meghatározza azokat a képzési irányokat, amelyekhez támogatást nyújt.
B. A területi mobilitást segítő támogatások
A munkahely távolsága gyakran akadályozza a munkavállalást, ennek csökkentésére a következő támogatások nyújthatók:
- a helyközi utazás támogatása: megtéríthető az utazás egészben vagy részben, de legfeljebb egyéves időtartamra
- a csoportos személyszállítás támogatása: annak a munkaadónak adható, aki a munkavállalóinak utazását csoportos személyszállítással oldja meg.
C. A csoportos létszámleépítés hátrányos következményeinek enyhítését célzó támogatás
A támogatás feltétele, hogy a munkaadó megkezdte a törvényben előírt konzultációt, és vállalja, hogy az érintett telephelyen a létszámleépítéssel érintett munkavállalók munkába helyezését elősegítő bizottságot (MEB) hoz létre, és működtet. Képzést szervez azokban a szakmákban, ahol van elhelyezkedési lehetőség.
II. A foglalkoztatást elősegítő támogatások
A. Az álláskeresők vállalkozóvá válását elősegítő támogatások
Annak adható, aki legalább három hónapja nyilvántartott álláskeresőnek, aki munkaviszonyon kívüli tevékenységgel gondoskodik önmaga foglalkoztatásáról. A támogatás pályázati úton nyerhető el.
Maga a támogatás lehet:
- 3 millió Ft-ig terjedő tőkejuttatás vissza- vagy vissza nem térítendő formában
- Legfeljebb hat hónap időtartama, havonta a kötelező legkisebb munkabér összegéig terjedő támogatás
A tőkejuttatás további feltétele a beruházás költségének legalább 20%-át elérő saját forrás megléte.
B. A foglalkoztatás bővítését szolgáló támogatások
Módja ún. bértámogatás. Feltétele, hogy a vállalkozó a létrejött új munkahelyeket hátrányos helyzetű személyekkel töltse be. Ezzel megelőzi a munkahely elvesztését vagy a tartós munkanélküliség kialakulását növeli a foglalkoztatást.
Hátrányos helyzetű, aki:
- álláskereső: alapfokú végzettséggel rendelkező 50. életévét betöltött, vagy 25. életévét be nem töltött
- munkavállaló, akit munkahelyének elvesztése fenyeget, alapfokú iskolai végzettséggel rendelkezik és 50. életévét betöltötte
C. A munkahelyteremtés és munkahelymegőrzés támogatása
Új munkahelyek teremtéséhez, a meglévő munkahelyek megtartásához, valamint a munkaerő korszerűsítéséhez fűződő foglalkoztatáspolitikai célok elérésére nyújtható.
Munkahelyteremtés támogatása (vissza nem térítendő):
- regionális beruházási támogatás formájában
- a beruházáshoz kapcsolódó foglalkoztatási támogatásként
A támogatás központi pályázati eljárás alapján vagy a Szociális és Munkaügyi Minisztériumhoz benyújtott egyedi kérelem alapján nyerhető el.
A munkahelymegőrzés támogatása (vissza nem térítendő)
Annak a munkaadónak nyújtható, aki működésével összefüggő okból a munkavállaló munkaviszonyát rendes felmondással kívánja (kényszerül) megszüntetni.
Feltétele, hogy a munkavállalót a kérelem benyújtását megelőzően min. 6 hónapja foglalkoztatja és a támogatás folyósítása alatt foglalkoztatja, valamint azt követően legalább a folyósítással megegyező időtartamban továbbfoglalkoztatja.
D. Az alkalmi munkavállalás támogatása
Alkalmi foglalkoztatásnak az minősül, ha a munkáltató ugyanazzal a munkavállalóval naponta:
- legfeljebb öt egymást követő munkanapig, és
- egy naptári hónapon belül legfeljebb tizenöt naptári napig
- egy naptári éven belül legfeljebb kilencven naptári napig
létesít munkaviszonyt.
A munkavállaló összesen 120 napot számolhat el. A munkaszerződés helyettesítésére ún. alkalmi munkavállalói könyvet vált ki és a beragasztott közteherjeggyel teljesítheti a béreket terhelő összes fizetési kötelezettséget.
III. Hátrányos helyzetű csoportok foglalkoztatásának támogatása
A. A START-kártya
A fiatal munkanélküliek foglalkoztatásának támogatása.
A munkaadót különböző járulék-kedvezmények igénybevételére jogosítja fel. Ösztönzi a munkaadókat, hogy a munkahelyeket ezekkel a személyekkel töltse be, illetve ez a támogatás kompenzálja számukra a hátrányos helyzetűekkel való kiemelt foglalkoztatás terheit.
Kiváltására az jogosult, aki:
- 25. életévét (felsőfokú végzettségnél 30) még nem töltötte be
- Tanulmányait befejezte, vagy megszakította
- Tanulmányainak befejezését követően még nem végzett munkát
A munkaadót a következő kedvezmények illetik meg:
- a tételes egészségügyi hozzájárulás alóli mentesség
- a munkaadói járulék és a tb-i járulék együttes összege helyett a foglalkoztatás első évében a bruttó munkabér 15%-ának, második évében 25%-ának megfelelő fizetési kötelezettség
START-plusz kártya
A gyermek gondozása mellett munkát keresők és a tartósan álláskeresők foglalkoztatásának kedvezménye. A munkáltató a START-kártyánál említett kedvezményeket veheti igénybe. A kedvezmények felső határa a minimálbér kétszeresének megfelelő járulékalap.
START-extra kártya
A munkaerő-piacon halmozottan hátrányos helyzetben lévő álláskeresők foglalkoztatásának kedvezménye. Kiváltására az jogosult, aki az ötvenedik életévét betöltötte, vagy legfeljebb alapfokú végzettséggel rendelkezik. A munkaadót egészségügyi hozzájárulás megfizetése alóli mentesség illeti meg. A foglalkoztatás első évében mentesül a munkaadói- és tb-i járulék alól, a második évben a bruttó munkabér 15%-ának megfelelő járulékfizetési kötelezettség terheli.
Az ösztöndíjas foglalkoztatás
A felsőfokú végzettség megszerzését követően egy alkalommal, legalább 9 és legfeljebb 12 hónapos határozott időre lehet létesíteni. Az ösztöndíj mértéke nem lehet alacsonyabb a mindenkori minimálbérnél.
IV. Második piac típusú támogatások
A. A közhasznú munkavégzés támogatása
Rövid időre és a non-profit szférában, vagy az infrastruktúra kialakításában teremt munkaalkalmat. Tartós munkanélküliség megszakítása a cél. A támogatás folyamatosan legfeljebb egy évig állapítható meg.
A foglalkoztatásból eredő közvetlen költségei 70%-ának megtérítését kérheti az, aki:
- közfeladat ellátása érdekében
- az állami foglalkoztatási szerv által kiközvetített álláskereső foglalkoztatását vállalja
- foglalkoztatottainak számát bővíti
- a szolgáltatás ellenértékeként más szervtől díjazásban nem részesül
B. A közmunkaprogramok támogatása
Lényege a munkanélküliség csökkentésére alkalmas fejlesztési, felújítási, valamint elmaradott térségek felzárkóztatását célzó közfeladatok támogatása.
Feltétele, hogy legalább 100 fő többletlétszám foglalkoztatását biztosítsa. 10% önrészt és a támogatás 80%-ának az adott személyek munkabér és közteher-kifizetésére fordítását vállalja.
C. A munkaerő-piaci programok támogatása
Biztosíthatja olyan programok megvalósításának pénzügyi fedezetét, amelyek térségi foglalkoztatási célok megvalósítására, munkaerő-piaci folyamatok befolyásolására, a munkaerő-piacon hátrányos helyzetben lévő rétegek foglalkoztatásának elősegítésére irányulnak.
Általában egy meghatározott személyi kör, meghatározott térségen belüli, több programelemből álló összetett programot készítenek, esetleg egy hosszabb időszakra. Előnye a komplexitás.
Az oldal tartalmát részletesen ld. László Gyula: Munkaerő-piaci politikák, Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar, Pécs 2007.