Jogforrási hierarchia
A különböző típusú, és jogalkotó által létrehozott jogszabályok egymással hierarchikus (alá-fölé rendelt) kapcsolatban állnak. Lényege, hogy az alacsonyabb szintű jogszabály ne legyen (nem lehet) ellentétes a magasabb szintű jogszabállyal. Ezen elv a jogrendszer ellentmondásmentességét, kiszámíthatóságot és a jogbiztonságot segíti elő.
Elsődlegesen az Alkotmánybíróság „őrködik” a jogforrási hierarchia betartása felett
A hierarchia felülről kezdődően: A hierarchia csúcsán:
„Alaptörvény”
Rögzíti az egyén és állam viszonyait: (lásd. Az Alaptörvény korlátozza az államot, és jogi keretet szab az állam hatalomgyakorlásának az emberi jogok, a politikai és szabadságjogok meghatározásával.)
Elfogadásához, módosításához az összes országgyűlési képviselő kétharmadának egyetértése szükséges.
Főbb részei:
- Az állampolgárok alapvető jogait, kötelezettségeit. Az emberi szabadságjogokat. Ezek garanciáit, korlátozásuk szabályait
- Az egyes állami szervtípusok fő jellemzőit, felépítését, ezek egymáshoz való viszonyát
Az Alapvetések rész tartalmazza: az ország elnevezését,államformáját, címerét, zászlaját, ünnepeit,....stb.
Törvények
Törvényt csak az Országgyűlés alkothat. Vannak olyan témák, amelyeket csak törvényben lehet szabályozni, ezeket nevezik kizárólagos törvényhozási tárgyaknak.
A törvényhozási folyamat:
- kezdeményezési,javaslattételi , benyújtási szakasz:
lásd. Törvénykezdeményezői kör: köztársasági elnök, a Kormány, minden országgyűlési bizottság és bármely országgyűlési képviselő
1, Törvényhozatali szakasz:
Habár az Országgyűlés alkotja a törvényt, (lásd. Általános és részletes vita, zárószavazás) mégis csak a „ törvény javaslat „ megnevezéssel kerül át az újabb törvényalkotási fázisba.
2, Aláírási szakasz: az országgyűlési képviselők nevében és helyett az Országgyűlés elnökének aláírása
3, Szentesítési szakasz: a köztársasági elnök zárja a törvényalkotási folyamatot az aláírásával.
Ha a köztársasági elnök a törvénnyel (valamelyik rendelkezésével) nem ért egyet, azt megfontolás végett visszaküldheti az Országgyűlésnek( egyszeri vétójog), vagy az Alkotmánybíróságtól kérhet normakontrollt.
6, kihirdetési szakasz: A törvényeket a Magyar Közlönyben hirdetik ki.
Törvény erejű rendelet (tvr.)
A belső jogon belül a törvények és rendeletek között helyezkedik el.
– Jelenleg nincs olyen jogszabályalkotó,aki ilyen típusú jogszabályt alkothatna, hiszen 1989-ig alkothatott ilyet a Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsa. De az érvényben lévő, illetve hatályon kívül nem helyezett tvr-ek a jogrendszer részei.
Rendeletek
A másodlagos jogalkotók a feladatkörükben eljárva, vagy törvényi felhatalmazás alapján alkotnak rendeleteket.(lásd. ezek körét az 1. tételben!!!)
A JOGSZABÁLYOK ÉRVÉNYESSÉGE:
Annak a lehetőségét jelenti, hogy a jogszabályból jogok és kötelezettségek származzanak.
Egy jogszabály érvényességi kritériumai:
1, az adott jogszabály megalkotója az adott életviszonyra nézve rendelkezik jogalkotói hatáskörrel, azaz felhatalmazással az adott jogszabály létrehozását illetően
2, a jogszabály megalkotása során betartotta a jogalkotás eljárási szabályait
4, a jogszabály magasabb jogszabállyal nem ellentétes, vagyis nem ütközik a jogszabályi hierarchiába.
3, továbbá a jogszabályt megfelelő módon kihirdették
lásd. Általánosan kötelező magatartási szabályt az Alaptörvényben megjelölt, jogalkotó hatáskörrel rendelkező szerv által megalkotott, a hivatalos lapban kihirdetett jogszabály állapíthat meg.
Jogszabályok kihirdetése:
A törvényeket és az országos rendeleteket a Magyar Közlönyben hirdetik ki.
Az egyes minisztériumok rendeleteiket a tárcalapjukban is közzéteszik.
Az önkormányzati rendeleteket a helyben szokásos módon hirdetik ki (pl. hirdetményként kifüggesztik).
JOGSZABÁLY HATÁLYOSSÁGA
A Jogszabály hatálya” ALKALMAZHATÓSÁGOT jelent , amely ezáltal többféle értelemben - tárgyi, területi, személyi, időbeli - használatos. Csak érvényes jogszabály lehet hatályos!
1, A jogszabály tárgyi hatálya: azokat a társadalmi viszonyokat értjük alatta, amelyeket szabályoz. A mire(?) alkalmazható kérdésre adja meg a választ
Például a polgári törvénykönyv (Ptk.). személyek vagyoni és személyi viszonyait , míga Munka Törvénykönyve a munkaviszony létrejöttét, megszűnését, munkáltató és munkavállaló jogait, kötelezettségeit szabályozza.
2, A területi hatály: azt határozza meg, hogy hol kell a jogszabályt alkalmazni, hol érvényesül az. A magyar jogszabályokat általában Magyarország egész területén alkalmazni kell, ugyanakkor az önkormányzati rendelet hatálya csak az adott önkormányzat illetékességi területére terjed ki.
3, A személyi hatály: azt határozza meg, hogy a jogszabályt a személyek milyen körére (kire?) kell alkalmazni.
4, Az időbeli hatály: az a meghatározott időtartam, amely alatt (amikor) a jogszabály alkalmazandó, betartandó.
Ezért a jogszabály hatálybalépésének napját meg kell határozni.
A hatálybalépés napját általában maga a jogszabály tartalmazza.
A hatálybalépés típusai:
a, Általában a jogszabály a Magyar Közlönyben való kihirdetéssel egyidejűleg lép hatályba, ezt nevezik azonnali hatálynak.
A kihirdetés napján és a kihirdetéstől kezdődően nyomban ,EX NUNC hatállyal ALKALMAZHATÓ. (Ez esetben nincs mód a jogszabályban foglaltakkal való „ismerkedésre”, hanem a benne foglaltakat nyomban alkalmazni is kell.)
b, Előfordulhat, hogy a jogszabály a kihirdetésénél későbbi időpontban lép hatályba – PRO FUTURO jövőbeli hatály.
Ez esetben a jogalkotó IDŐT ad a jogszabályban foglaltak „előzetes” megismerésére, és a jogszabály „élesben” történő alkalmazása már egy vélhető megismerést követően következik be.
C, Kivételesen egy jogszabálynak lehet visszamenőleges, ún. EX TUNC hatálya is, azonban a kihirdetést megelőző időre nem lehet kötelezettségeket megállapítani, továbbá valamely magatartást jogellenessé nyilvánítani. (Tehát visszamenőleg csak jogokat, kedvezményeket lehet adni (pl. nyugdíjemelés).
d, Az is megengedett, hogy a jogszabály különböző részei eltérő időpontokban lépjenek hatályba.(lásd. 2012. évi I. Tv- új Mt. Bizonyos rendelkezései
A jogszabály megszüntetése/megszűnése:
Jogszabály akkor veszti hatályát,:
a, ha más jogszabály hatályon kívül helyezi,
b, ha a jogszabályban megállapított határidő lejár,
c, valamint ha az Alkotmánybíróság megsemmisíti. A jogszabály ettől még érvényes lesz, de már nem kell/lehet alkalmazni.