Mi a minőség?

A szolgáltatás hasznosságát meghatározó tulajdonságok együttes hatásfoka, a felhasználásra való alkalmasság. A hasznosság mértéke a fogyasztói értékítélet.

A minőség sajátosságai

  • Egyszerre objektív és szubjektív, ezért korlátozottan általánosítható
  • Összetevői részben mérhetőek, részben csak becsülhetőek
  • Vannak manifeszt (észlelhető) és látens (rejtett) haszonhatásai

A minőségfogalom alapértelmezései

  • a specifikációnak való megfelelés,
  • felhasználási alkalmasság,
  • felhasználói elégedettség,
  • megfelelő ár-teljesítmény viszony,
  • felhasználói ráfordítások (költség, erőfeszítés) megtérülése

A minőségmenedzsment feladatai

  • Fel kell tárnia a szolgáltatás-specifikus minőség jellemzőket és azok fontosságát
  • Az alkalmazottak számára egyértelműen meg kell fogalmazni a minőség szempontjából fontos teljesítménycélokat
  • A minőségfilozófia beépítése a vállalati kultúrába
  • A menedzsment és a frontvonal közötti közvetlen kommunikáció kiépítése
  • Alkalmazottak motiválása a minőségcélokkal összhangban

A minőségorientált vállalatnál

  • A minőségügyet befektetésként kezelik
  • A minőség ktg-k pénzügyileg követhetők
  • Létezik az ún. minőségügyi túlköltekezés
  • A minőségügyi ráfordítások nem egyenértékűek más ráfordításokkal

A minőség általános paraméterei

  • Hitelesség
  • Biztonság
  • Hozzáférhetőség
  • Kommunikáció
  • Megértés
  • Tárgyi elemek
  • Megbízhatóság
  • Hozzáértés
  • Udvariasság

A minőséggel kapcsolatos tevékenységek

Ellenőrzés

  • A termék vagy szolgáltatás megfelel-e a követelményeknek
  • Végrehajtás: mérés, összehasonlítás

Minőségszabályozás

  • Operatív módszerek, melyek a minőségi követelmények teljesülését szolgálják
  • Gyártási szolgáltatási folyamat állandó megfigyelése

Minőségbiztosítás

  • A minőségügyi rendszeren belül alkalmazott minden olyan tevékenység ami a minőségi követelmények teljesülését segíti

Minőség irányítás:

  • Magában foglalja a minőségbiztosítást, minőségtervezést, minőségfejlesztést

TQM:

  • Irányítási koncepció, melynek középpontjában a minőség áll. A vállalat vezetését a minőségorientált szemléletnek rendeli alá, és a vállalat összes egységét, tagját bevonja az irányításba.