A TQM fogalomrendszere, miért használjuk a TQM-et?

TQM:

  • o    olyan irányírási koncepció, mely középpontjában a minőség áll, a szervezet összes tagjának részvételén alapszik.
  • o    Célja a hosszú távú siker elérése, szervezet és a társadalom hasznára.
  • o    Minőségirányítás az egész vállalatra kiterjedően a vevő megelégedettségének megszerzésére.

A TQM legérdekesebb kérdése, hogy miként lehet a minőséget a tökéletességig vinni, miközben a termelés költségei csökkenek. A középpontban a fogyasztó áll. A TQM-filozófia egyik legfontosabb üzenete, hogy a minőséget nem a vállalati belső előírások, azoknak történő megfelelés határozza meg, hanem a vevő. Minőséget a vállalat akkor termel, ha a vevő elégedett. A TQM-filozófia nem csak külső, hanem belső fogyasztókról is beszél.

A TQM a minőséget menedzseli

Olyan értelemben, hogy a minőség központi szerepet játszik és minden mást maga alá rendel. A minőségi termelés feladata a folyamatba épül be, a termelési folyamatot le kell állítani, ha abban selejtes termék készül. A termelékenység fontos, de másodlagos kérdés. A terméktervezés egyformán kiemelt szerepet játszik.
A TQM teljeskörű, átfogja az egész vállalkozást, valamint a termék minden vonását. o    A

TQM statisztikai eszközei:

  • o    PI
  • o    Pareto diagram
  • o    TQM halszálka diagram (Ishikawa) – ok-okozati diagram