A TQM fogalomrendszere, miért használjuk a TQM-et?
TQM:
- o olyan irányírási koncepció, mely középpontjában a minőség áll, a szervezet összes tagjának részvételén alapszik.
- o Célja a hosszú távú siker elérése, szervezet és a társadalom hasznára.
- o Minőségirányítás az egész vállalatra kiterjedően a vevő megelégedettségének megszerzésére.
A TQM legérdekesebb kérdése, hogy miként lehet a minőséget a tökéletességig vinni, miközben a termelés költségei csökkenek. A középpontban a fogyasztó áll. A TQM-filozófia egyik legfontosabb üzenete, hogy a minőséget nem a vállalati belső előírások, azoknak történő megfelelés határozza meg, hanem a vevő. Minőséget a vállalat akkor termel, ha a vevő elégedett. A TQM-filozófia nem csak külső, hanem belső fogyasztókról is beszél.
A TQM a minőséget menedzseli
Olyan értelemben, hogy a minőség központi szerepet játszik és minden mást maga alá rendel. A minőségi termelés feladata a folyamatba épül be, a termelési folyamatot le kell állítani, ha abban selejtes termék készül. A termelékenység fontos, de másodlagos kérdés. A terméktervezés egyformán kiemelt szerepet játszik.
A TQM teljeskörű, átfogja az egész vállalkozást, valamint a termék minden vonását. o A
TQM statisztikai eszközei:
- o PI
- o Pareto diagram
- o TQM halszálka diagram (Ishikawa) – ok-okozati diagram