A kapacitások minőségét szűkebb és tágabb megközelítésben értelmezhetjük. A tágabb megközelítés magában foglalja a termék minőségét, hiszen minőségi terméket csak annak létrehozására alkalmas kapacitással lehet előállítani. A kapacitások minőségének szűkebb értelmezése a folyamat minőségét jelenti abban az értelemben, hogy mennyi a selejtes termékek aránya a termelési folyamatban. Egy folyamat minősége elviekben még lehet rossz, azonban nem biztos, hogy a fogyasztó ezt érzékeli, hiszen egy megbízható minőségellenőrzési rendszer a hibás termékeket kiszűrheti.
A termék minősége
- A minőséget mindig a fogyasztó határozza meg, és az értékítéletet nem a termék vagy szolgáltatás termelője hozza meg, a minőségnek van értéke, hiszen szinte minden vásárlás esetén végzünk minőségi összehasonlítást.
- A fogyasztó benyomására több tényező hat, ráadásul a fogyasztó benyomását nem csak a termék jellemzői alakítják, hanem az érzet, a benyomás maga több síkon mozoghat.
- Ha egy termék megfelel az ígért specifikációknak, még nem biztos, hogy a fogyasztó várakozásait is kielégíti.
- A vásárlók a minőséget az értékkel hozzák szoros összefüggésbe, és minőséginek tekintenek egy terméket, ha az az ára alapján legalább annyit vagy többet nyújt, mint amit elvárnak tőle.
- A pszichológiai benyomások igen fontos képét képezik a kialakult teljes képnek.
A minőség dimenziói: a fogyasztó számára fontos termék-tulajdonságok
- a termék vagy szolgáltatás teljesítménye
- speciális funkciók
- megbízhatóság
- tartósság
- a forma, a külső megjelenés
- a temékhez kapcsolt szerviz és annak elérhetősége
Megbízhatóság (%): a termék teljesítményének az a mérőszáma, mely azt mutatja, hogy a termék mennyire látja el a termék funkcióit előre meghatározott feltételek mellett.
Három fontos eleme van: a mérőszám, a tervezett funkció ellátása, vagyis annak megállapítása, hogy mikor nem látja el a termék a funkcióit, és a működés előre meghatározott körülményei.
A minőség mint versenytényező:
Általában igaz, hogy az üzleti siker szükséges feltétele a vállalkozásnak az a képessége, hogy ki tudja alakítani, meg tudja határozni a képet, amit a fogyasztó a termékkel illetve szolgáltatással kapcsolatban elvár és ki tudja alakítani azt a termelési kapacitást, mely képes ezen fogyasztói igényt kielégíteni.
A minőség költségnemei:
- hiba megelőzési költségek
- a minőség ellenőrzésének költségei
- belső javítási költségek
- külső javítási költségek
- alacsony minőség miatt elvesztett kereslet
- TQM (teljeskörű minőségirányítás)
- A TQM PDCA
- A TQM statisztikai eszközei:
- PI
- Pareto diagram
- TQM halszálka diagram (Ishikawa) – ok-okozati diagram
Egy új minőség megjelenése ( A „3V” világa)
- Az eladók és a vevők között erőviszonyok megváltoztak
- A vevők „kerekedtek” felül. Igényekhez illő egyedi termékeket és szolgáltatásokat kerestek.
- A vevők előtérbe lépésének okai:
- A versenytársak olcsóbb és jobb minőségű termékei
- Az információk mennyisége megnőtt, a hozzáférési idő pedig drasztikusan lecsökkent.
- V: VEVŐ
- V: VERSENY
- V VÁLTOZÁS