Turizmus és területfejlesztés    

  • –    Elmaradott térségek felzárkóztatásának eszköze
  • –    Fejlesztések tovagyűrűző hatásai
  • –    Turisztikai adottságokkal rendelkező térségek részére kitörési pont
  • –    Alternatív, kiegészítő jövedelemforrás
  • –    Népesség megtartó hatása van
  • –    Új vidéki helyszínek bekapcsolása a (turizmus) gazdaságba
  • –    Térségi együttműködések elősegítése (turisztikai célterület (desztináció) fejlesztés)

A turizmus település- és területfejlesztő hatása Magyarországon

Történeti áttekintés

  • 19/20. század fordulója:
    • Az akkori ország keretben 260 üdülő- és fürdőhely,
    • Trianon ennek ¾-ét elcsatolta,
  • I-II. vh. Között:
    • Fejlesztések megindulása a Mátra-Bükk, Duna-kanyar, Sopron térségében,
  • 1960-as évektől
    • Frekventált üdülési területeken,
    • Agglomerációkban,
    • Nyugati-országrész előnyben,
    • Kistérségi – háttértelepülések bevonása,
    • Települési központok rehabilitációja, építészeti értékek.

Relatíve gyors mennyiségi növekedés, de a minőségi mutatók gyengék:

  • Szakmai oldalon a kínálat bővítése,
  • Települések oldaláról a környezeti feltételek javítása.

Turizmus és önkormányzatok

  • Adóbevétel
  • Munkahelyteremtés
  • Serkenti a helyi vállalkozásokat, elősegíti a településen belüli és települések közötti együttműködést
  • Turisztikai fejlesztések befektetés ösztönző hatása
  • Hozzájárul a település és környezetének természeti, kulturális értékeinek megőrzéséhez
  • Településkép javítása
  • Kedvező imázsformáló hatás

Az idegenforgalmi területfejlesztési koncepciók történeti áttekintése

  • VÁTI (26)
    • BKI (27) – KSH – T – STAR
    • 1971/1006. Korm. határozat a területfejlesztésről,
    • Idegenforgalmi területfejlesztésről:
    • Külföldi: Balaton, Budapest, gyógyfürdők,
    • Urbaniz. körzetben: hétvégi rekreáció,
    • Fejlesztések kulturális igények kielégítését is szolgáljanak,
  • OTK – 23 üdülési területet határolt le + NP-ok és tájvédelmi körzetek (23-ból 6 volt működő – Balaton, Velencei-tó, Duna-kanyar, Ráckevei Duna-ág, Mátra-Bükk, Nyugat-Dunántúl egyes részei)
  • BKI (1979)
    • 24 idegenforgalmi tájegység – kiemelés szempontjai:
      • Üdülésre való alkalmasság,
      • Sportolási lehetőség,
      • Kulturális nevezetességek,
      • Természeti adottaágok,
      • Gyógytényező,
      • Gazdasági-politikai jelentőség,
      • Idegenforgalmi szálláshelykínálat,
      • Határátkelés.
  • 930 település:
    • 895 település tartozik a 24 körzetbe,
    • 1 település – Budapest kiemelt,
    • 34 település körzeten kívüli,
  • Javaslat egy adatbank létrehozására,
  • Területi kereslet nagyságának megbecslése, relációs és tartózkodási összetételét – tájegységek relatív sorrendje,
  • Kutatás folytatására javaslat:
    • Területek idegenforgalmi karaktere,
    • Egyes régiók, egyes terek súlya,
    • Kereslet-kínálat összhangját javító tennivalók,
    • Fejlesztések ütemezése.
  • MT 3241/1979. sz. hat.- Országos Üdülőterületi Terv (1983-ig)
    • Magyarország üdülésre alkalmas tájegységeinek vonzásjellege, alapvető keresleti és kínálati helyzete (1981),
    • 26 körzet (Bp + 619 település).
  • OIH-BKI-VÁTI (1981): „Üdülés-idegenforgalom hosszútávú fejlesztési koncepció”
    • T-STAR rendszerbe sorolta az idegenforgalmi településeket:
      • Idegenforgalmi szerepkörű (határ, tranzit, kiránduló),
      • Kiépítettségük,
      • Fontosabb adottságok (zöldterület, víz, gyógy, kultúra).
    • Javasolta:
      • További 10 körzet fejlesztését a már kiemelt Balaton, Mátra-Bükk, Duna-kanyar, Velencei-tó mellett (Ny-Dunántúl, Hortobágy, Mecsek-Villány, Alsó-Tisza, Ráckevei régió),
  • Az 1980-as években a finanszírozás oldáról 3 üdülőterület-típus jellemző:
    • Kiemelt üdülőkörzetek,
    • Regionális jelentőségű üdülőterületek,
    • Helyi és kistérségi jelentőségű üdülőterületek.
    • 1987: 30 kisebb-nagyobb összefüggő térség,
      • Fogalmi osztályozás: tájegység (16), laza üdülőkörzet, település,
    • 1998: 1007/1998. sz. Kormány határozat
      • IB-ok megszüntetése,
      • 9 turisztikai régió létrehozatala.

A tervek fajtái és tartalmi követelményei

  • Kettős integráció követelménye,
    • Turizmus környezetébe,
    • Turisztikai kínálatot alkotó valamennyi alkotóelemet együttesen kell megtervezni,
  • Turizmus jelenlegi és az adottságok tükrében a potenciális jövőbeli szerepének meghatározása – szoros kapcsolat a területfejlesztéssel,
  •  A hierarchia elvek figyelembe vétele – az összhang kiemelten fontos!A turizmus és területfejlesztés kapcsolatrendszerének elvi alapjai

A tervek fajtái – a koncepció

  • Fő célja: a hosszú távra szóló célok meghatározása,
    • Tervet megalapozó szakmai dokumentum az eredeti jelentése,
    • Ma inkább kistérségi szinten kidolgozott tervdokumentum,
    • Nemzeti szinten stratégiának, illetve turizmuspolitikának nevezik (kormányzati elfogadás után).
    • Rendszerváltás után az első – 1993. Balaton,
    • Elfogadás rendjének hiánya miatt ált. nem váltak hivatalos tervvé – közvetett módon voltak képesek a turizmus fejlesztését befolyásolni.

A fejlesztési program

Középtávra vonatkozó,

  • A hosszú távra szóló koncepció megvalósításának elősegítése,
  • A távlati célok közül melyek azok, melyek hosszú távon megvalósíthatók,
  • A régiók részvételének elősegítése a hazai és nemzetközi források megszerzéséért,
  • További céljuk a régiók integrálása az országos fejlesztési programokba,
  • A vállalkozói tőke aktivizálása,
  • Szakmai irányadás a területrendezési tervek elkészítéséhez, a kistérségi és a helyi turizmusfejlesztési programok kidolgozásához.

A fejlesztési programozás

Stratégiai programozás:

  • a régió turizmusának, valamint természeti–társadalmi–gazdasági környezetének elemzése,
  • Az erős és gyenge oldalak vizsgálata,
  • Megállapítja az általános prioritásokat és célokat,
  • Meghatározza a munkaszervezést, megjelöli a finanszírozás forrásait.

Operatív programozás:

  •  a stratégiai programra épül, de konkrétabb annál,
  • a jövőbeli végrehajtás és működtetés kereteit is szabályozza:
    • al- és részprogramonként részletezi a célkitűzéseket és prioritásokat, tartalmazza a középtávú részprogramokra kidolgozott projekt javaslatokat,
    • kidolgozza a költségvetési forrástérképet,
    • meghatározza a megvalósítás ütemezését, menetét,
    • a végrehajtás figyelemmel kísérése és értékelése.

Projekt

  • Egy konkrét termékre, létesítményre vagy témára kidolgozott fejlesztési tervjavaslat,
  • Elemei:
    • Megvalósíthatósági előtanulmányok (környezetvédelmi, műszaki, pénzügyi, munkaerő),
    • Részletes gazdasági megvalósíthatósági tanulmány (piacelemzés, beruházási költségek, működési költségek, megtérülés),
    • Költség-haszon elemzések,
    • Finanszírozási terv,
    • Marketing terv,
    • Üzleti terv.

A tervek kidolgozásának és elfogadásának javasolható optimális sorrendje

  1. Hosszú távra szóló nemzeti szintű turizmus koncepció (stratégia, turizmuspolitika);
  2. hosszú távra szóló regionális, megyei és kistérségi koncepciók;
  3. középtávú kistérségi, megyei és regionális programok;
  4. középtávú nemzeti turizmusfejlesztési program, amely a fejlesztési prioritások mellett a turizmus általános működési rendszerének kialakítására is figyelmet fordít;
  5. a programokat konkretizáló (általában rövidebb távra szóló és konkrét helyszíneken megvalósítandó) projektek kidolgozása.