Bevezetés
- Magyarország regionális különbségei EU-s keretekben nem látványosak – periféria része,
- Magyar régiók – fikciók (nem szerves fejlődés eredménye),
- 2004-2006-os időszak felemás és ideiglenes megoldások,
- 2007-2013 tervezési időszak új kihívások elé állítja a területi tervezést, fejlesztést.
A magyar térszerkezetet alakító tényezők
- A szocializmus időszaka:
- Területi differenciáció a közigazgatás és iparpolitika alapján,
- Erős hatalmi erőkoncentráció – Budapest,
- 1971-es OTK fejlődés kereteinek kijelölése,
- A településhierarchiában elfoglalt hely határozta meg a fejlődési lehetőségeket,
- 1980-as években fokozatosan erősödött a vonzáskörzeti szemlélet,
- Ipari bázisok kőszén lelőhelyek mellett – új iparvidékek és városok – energiatengely,
- Sztálinváros helyének kiválasztásakor stratégiai szempontok
- Magyarország a globális piac működési rendjében
- Az állam gazdasági szerepvállalása csökkent,
- A külföldi FDI meghatározó a magyar térszerkezet differenciálásában,
- Felértékelődött a nyugati piacok közelsége – a közlekedési kapcsolatok milyensége
- Budapest és a Központi régió vonzza a legtöbb tőkét (Budapest – Bécs tengely)
- Az uniós integráció, mint a térszemlélelet formáló erő
- Az EU által támasztott igények a tervezést legitimmé tették,
- Átmeneti állapot jellemzi a területi politikát
- Fennmarad a beavatkozás ágazati logikája,
- A létrehozott területi testek gyengék,
- Integráció területi hozadéka szellemi – a területi szemléletmód megjelenésében és terjedésében fogható meg.
A területi programozás Magyarországon
- NFT I. tanulságai:
- A központi intézményeké a főszerep,
- A területi megközelítés gyenge (az OP-ok szintjén is horizontális prioritások vannak),
- Ellentmondásos a forrásszerzés lehetősége:
- a többletforrásokat felmutatni tudó régiók felé áramlik,
- Növelik a területi különbségeket,
- Térszemlélet a programozást megalapozó dokumentumokban,
- 3+1 pillérre épül (II. NFT, OTK, OFK, Brüsszeli nagyprojektek)
Pillérek
- Országos Fejlesztéspolitikai Koncepció,
- II. NFT (Nemzeti Stratégiai Referenciakeret),
- Országos Területpolitikai Koncepció,
- Brüsszeli nagyprojektek.
A decentralizáció forgatókönyvei
- Sor kerül érdemi decentralizációra
- A városok központi szerepköre a városkörnyéki területekre is kiterjed,
- A helyi gazdaságok erős térkapcsolatokkal integrálódnak az országos és európai hálózatokba, („régiók városokkal”)
- Megvalósul a decentralizáció, de a növekedés csak a városokban következik be
- a területi integráció elhúzódik,
- irányító szerep a régióközpontoknál („a városok régiókkal”),
- A decentralizáció gyenge marad,
- A regionális tartalom pár városra koncentrálódik,
- erős függés a fővárossal szemben. („régió városokból)
A területfejlesztési politika átfogó céljai 2020-ig
- Térségi versenyképesség,
- Területi felzárkózás,
- Fenntartható területi fejlődés és örökségvédelem,
- Területi integrálódás Európába,
- Decentralizáció és regionalizmus.
Középtávú országos területi célok 2013-ig
- Versenyképes budapesti metropolisztérség,
- A régiókat dinamizáló versenyképességi pólusok megerősítése és a városhálózati kapcsolatrendszer fejlesztése,
- Az elmaradott térségek, külső és belső perifériák felzárkóztatása,
- Országos jelentőségű, integrált fejlesztési térségek és tématerületek meghatározása,
- Határ menti területek fejlesztése és határon átnyúló térségi együttműködésük erősítése,
- Rurális (vidéki) térségek területileg integrált fejlesztésének előnyben részesítése.
-
-
-
-
Találatok: 1251