Bevezetés

  • Magyarország regionális különbségei EU-s keretekben nem látványosak – periféria része,
  • Magyar régiók – fikciók (nem szerves fejlődés eredménye),
  • 2004-2006-os időszak felemás és ideiglenes megoldások,
  • 2007-2013 tervezési időszak új kihívások elé állítja a területi tervezést, fejlesztést.

A magyar térszerkezetet alakító tényezők

  • A szocializmus időszaka:
    • Területi differenciáció a közigazgatás és iparpolitika alapján,
    • Erős hatalmi erőkoncentráció – Budapest,
    • 1971-es OTK fejlődés kereteinek kijelölése,
    • A településhierarchiában elfoglalt hely határozta meg a fejlődési lehetőségeket,
    • 1980-as években fokozatosan erősödött a vonzáskörzeti szemlélet,
    • Ipari bázisok kőszén lelőhelyek mellett – új iparvidékek és városok – energiatengely,
    • Sztálinváros helyének kiválasztásakor stratégiai szempontok
  • Magyarország a globális piac működési rendjében
    • Az állam gazdasági szerepvállalása csökkent,
    • A külföldi FDI meghatározó a magyar térszerkezet differenciálásában,
    • Felértékelődött a nyugati piacok közelsége – a közlekedési kapcsolatok milyensége
      • A K-Ny-i lejtő újjáéled,
    • Budapest és a Központi régió vonzza a legtöbb tőkét (Budapest – Bécs tengely)
  • Az uniós integráció, mint a térszemlélelet formáló erő
    • Az EU által támasztott igények a tervezést legitimmé tették,
    • Átmeneti állapot jellemzi a területi politikát
      • Fennmarad a beavatkozás ágazati logikája,
      • A létrehozott területi testek gyengék,
    • Integráció területi hozadéka szellemi – a területi szemléletmód megjelenésében és terjedésében fogható meg.

A területi programozás Magyarországon

  • NFT I. tanulságai:
    • A központi intézményeké a főszerep,
    • A területi megközelítés gyenge (az OP-ok szintjén is horizontális prioritások vannak),
    • Ellentmondásos a forrásszerzés lehetősége:
      • a többletforrásokat felmutatni tudó régiók felé áramlik,
      • Növelik a területi különbségeket,
    • Térszemlélet a programozást megalapozó dokumentumokban,
    • 3+1 pillérre épül (II. NFT, OTK, OFK, Brüsszeli nagyprojektek)

Pillérek

  • Országos Fejlesztéspolitikai Koncepció,
  • II. NFT (Nemzeti Stratégiai Referenciakeret),
  • Országos Területpolitikai Koncepció,
  • Brüsszeli nagyprojektek.

A decentralizáció forgatókönyvei

  • Sor kerül érdemi decentralizációra
    • A városok központi szerepköre a városkörnyéki területekre is kiterjed,
    • A helyi gazdaságok erős térkapcsolatokkal integrálódnak az országos és európai hálózatokba, („régiók városokkal”)
  • Megvalósul a decentralizáció, de a növekedés csak a városokban következik be
    • a területi integráció elhúzódik,
    • irányító szerep a régióközpontoknál („a városok  régiókkal”),
  • A decentralizáció gyenge marad,
    • A regionális tartalom pár városra koncentrálódik,
    • erős függés a fővárossal szemben. („régió városokból)

A területfejlesztési politika átfogó céljai 2020-ig

  • Térségi versenyképesség,
  • Területi felzárkózás,
  • Fenntartható területi fejlődés és örökségvédelem,
  • Területi integrálódás Európába,
  • Decentralizáció és regionalizmus.

Középtávú országos területi célok 2013-ig

  • Versenyképes budapesti metropolisztérség,
  • A régiókat dinamizáló versenyképességi pólusok megerősítése és a városhálózati kapcsolatrendszer fejlesztése,
  • Az elmaradott térségek, külső és belső perifériák felzárkóztatása,
  • Országos jelentőségű, integrált fejlesztési térségek és tématerületek meghatározása,
  • Határ menti területek fejlesztése és határon átnyúló térségi együttműködésük erősítése,
  • Rurális (vidéki) térségek területileg integrált fejlesztésének előnyben részesítése.