A területfejlesztés szereplői nyugat-európai modellek alapján
- Kormányzati, önkormányzati döntéshozó szervek
- Országgyűlés,
- nemzeti kormányzat,
- területi önkormányzatok, tanácsok,
- helyi önkormányzatok társulásai,
- helyi önkormányzatok.
- Magánszektor
- nagy társaságok,
- helyi (kis- és közepes) vállalkozások,
- vállalkozások egyesülése, kamarák,
- bankok.
- Önkéntes és közösségi szektor
- társadalmi szolgáltató csoportok,
- önsegítő csoportok,
- projektalapú érdekcsoportok,
- kistérség-fejlesztő szövetségek.
- A kormányzati ügynökségek és dekoncentrált szervei
- munkaügyi és átképző központok,
- természetvédelmi központok.
- Fejlesztési ügynökségek
- vállalkozásfejlesztési ügynökségek,
- megyei és regionális fejlesztési ügynökségek,
- kistérségi fejlesztési irodák.
- Szakmai szervezetek
- Európai Uniós szervezetek
A kapcsolatrendszerüket befolyásolja
- az államszervezet jellege, felépítése, a közigazgatási szintek hatásköre, a decentralizált hatalomgyakorlás szervezett formái
- a vállalati érdekképviseltek szervezettsége, a kamarai rendszer országos, regionális és helyi kompetenciái
- az állam és az üzleti szféra közti kapcsolatok minősége, a gazdasági szereplők részvételi lehetősége a gazdaságpolitika kidolgozásában, alakításában, irányításában.
Kormányzati, önkormányzati döntéshozó szervezetek
- A kormányzat motivációi a területfejlesztésben:
- a gazdaság húzóágazatai megteremtésének vagy megőrzésének elősegítésével a területi fejlődés generálása,
- a társadalmi és fizikális fejlesztések körének és nagyságrendjének növelése,
- A politikai konfliktusokat előidézhető területi különbségek mérséklése.
- A területi önkormányzat motivációi:
- a helyi gazdaság növekedésének elérése,
- közösségi előnyök elérése,
- a fejlesztés stratégiai lépéseihez szükséges erőforrások és segítség elérése,
- a kapcsolatok fejlesztése más ágazatokkal, ügynökségekkel és szervezetekkel.
- A helyi önkormányzatok motivációi:
- Tervengedélyezési hatalom,
- Földterületek és épületek birtoklása,
- Érzékenyek a foglalkoztatási és munkanélküliségi problémákra,
- A projektek legitimitása.
A magánszektor
- Meghatározóak a beruházásokban,
- Jelentős erőforrásokat tudnak bevonni (szaktudás, pénzügyi eszközök),
- Profitszervezetek,
- Kormányzati támogatásokhoz és kezdeményezésékhez való hozzájutás,
- Motivációik a területfejlesztésben:
- profitszerzés,
- kiskockázatú szervezetekkel, mint pl. a helyi önkormányzatok, való üzletkötés,
- kormányzati támogatásokhoz és kedvezményekhez való hozzájutás,
- benne lenni a megújulási és fejlődési folyamatokban.
Az önkéntes és közösségi szektor
- Gyakran dolgoznak együtt a helyi önkormányzatokkal, annak intézményeivel, de bevonásuk a nagyobb fejlesztési partnerségekbe még ritka,
- Kiemelt szerepűek: hátrányos helyzetű csoportokkal, térségekkel való foglalkozásban.
- Speciális közösségi előnyök elérése,
- Szociális projektjeikhez pénzeszközök vonzása
Kormányzati ügynökségek és dekoncentrált szervei
- A nemzeti kormányzat állítja fel,
- a költségvetésből finanszírozzák őket, de nem tartoznak a választott testületekre alkalmazandó döntéshozási szabályok hatálya alá - általában gyorsan és rugalmasan cselekedhetnek,
- Motivációik:
- a fejlesztési projektek tempójának és hatásának fokozása,
- magánpénzek vonzása a közszolgálati szektor projektjeihez,
- a helyi folyamatok katalizálása.
Fejlesztési ügynökségek
- Gyakran valamely központi ügynökség helyi változatai Pl. egy fejlesztési ügynökséget felállíthat egy helyi önkormányzat,
- A törvényhozás minden országban befolyásolja a fejlesztési ügynökségek speciális struktúráját és funkcióit,
- általában aktív partnerek a következő tevékenységek valamelyikében vagy mindegyikében:
- beruházás,
- ingatlanfejlesztés,
- kisvállalkozások támogatása,
- képzés és munkahelyteremtés.
- általában aktív partnerek a következő tevékenységek valamelyikében vagy mindegyikében:
Szakmai szervezetek
- Különösen a képzés, átképzés és oktatás terén fontosak,
- Finanszírozási forrásokat általában nem hoznak a fejlesztésbe ,
- Kiemelt feladatuk: az általános egyeztetési és egyetértési mechanizmusban tisztán kormányzati vagy vállalkozói kezdeményezések ellensúlyaként egyensúlyt teremtsenek a fejlesztésben.
Európai Uniós szervezetek
- Európai Bizottság egyre nagyobb szerepet szándékozik játszani a gazdaság- és foglalkoztatás-fejlesztési partnerségekben,
- a helyi fejlesztésben dolgozókat háromoldalú partnerség formálására ösztönözése (transznacionális partnerség),
- két vagy több országból együtt dolgozó szervezetek számára további prioritást adnak a pénzügyi támogatásban.
Országos Területfejlesztési Hivatal
- 2004 – től hozta létre a Kormány a területfejlesztési, a területrendezési, a területpolitikai és a regionális fejlesztési feladatok ellátása érdekében (akkori megnevezése: Magyar Terület- és Regionális Fejlesztési Hivatal),
- 2005. szeptember 1-től – Országos Területfejlesztési Hivatal,
- Országos hatáskörű államigazgatási szerv,
- A Kormány irányítja, regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős tárca nélküli miniszter felügyeli
Országos Területfejlesztési Hivatal feladatai
- Az országos területfejlesztési politika kidolgozásának irányítása,
- a gazdaságpolitikával, a struktúrapolitikával, az agrárpolitikával és a vidékfejlesztési politikával való összehangolása,
- a területfejlesztést szolgáló pénzeszközök felhasználásának szabályozása,
- az EU csatlakozással kapcsolatos regionális feladatok ellátása.
- Tevékenységének 3 pillére:
- Az Európai Unióhoz való csatlakozás;
- A területfejlesztési törvény és a terültefejlesztés intézményrendszerének továbbfejlesztése;
- A támogatáspolitika reformja.
Országos Területfejlesztési Tanács
- a területfejlesztésről és a területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény hozta létre az érdekegyeztetés az érdekképviselet és érdekérvényesítés magas szintű fórumaként,
- döntés-előkészítő, javaslattevő, véleményező, koordináló és döntéshozó szerv,
- Tagjai a törvény által taxatívan felsorolt személyek,
- Célja - hatással legyen az országos területi, - fejlesztési - és regionális politika folyamataira, összehangolja a politikai és szakmai érveket
Regionális Területfejlesztési Tanács
- a régió területfejlesztési koncepciója és programja kidolgozását, más közös fejlesztési feladatokat az Országos Területfejlesztési Koncepcióban meghatározott tervezési-statisztikai régiókban működő regionális fejlesztési tanácsok látják el.
- a tanács és munkaszervezet jogi személy, működésének törvényességi felügyeletét a székhely szerint illetékes fővárosi, megyei közigazgatási hivatal vezetője látja el.
- működéséhez a kormányzati hozzájárulás pénzügyi fedezetét a költségvetési törvényben kell biztosítani,
- feladatainak ellátásában együttműködik a megyei területfejlesztési tanácsokkal, a térségi fejlesztési tanáccsal, a régió fejlesztésében közvetlenül és közvetve közreműködő területi államigazgatási szervekkel, továbbá a területi gazdasági kamarákkal.
- nem jelentenek új adminisztratív egységet, nem "állnak" a megyei területfejlesztési tanácsok felett
Megyei Területfejlesztési Tanács
- a megyékben a területfejlesztési feladatok összehangolására megyei területfejlesztési tanácsok működnek
- a tanács és munkaszervezete jogi személy, székhelye a megyeszékhely
- részt vesz a Központi Statisztikai Hivatal megyei igazgatóságaival és más területi adatgyűjtő szervezetekkel együttműködve a területi információs rendszer kialakításában és működtetésében, valamint információkat biztosít a terület tervek készítéséhez.
Kistérségi rendszer
- Statisztikai kistérségek - 168 db, 1994-től,
- Az egész ország területét lefedő, megyehatárokat át nem lépő rendszer,
- települések között létező funkcionális - lakóhelyi, közlekedési, középfokú ellátási (oktatás, egészségügy, kereskedelem) - kapcsolatrendszerek összessége alapján behatárolható területfejlesztési-statisztikai egység,
- 244/2003. (XII. 18.) Korm. rendelet 1. § (1) alapján a kistérség területfejlesztési-statisztikai területi egység, amely a közigazgatás területi feladatainak ellátásához szükséges illetékességi területek megállapításának is alapja,
- Jogalkotás a területfejlesztés alapegységének tekinti.
- 1991-től kistérségi társulások (alulról szerveződő) – kb. 200 db.
- 2004. decembertől – többcélú kistérségi társulások