Mottó: „Megtaníthatsz egy pulykát fára mászni, de egyszerűbb, ha egyből egy mókussal kezdesz”
Kérdések / szervezeti, vezetői szempontból /
- milyen a sikeres szervezeti egyén
- hogyan befolyásolható magatartása szervezeti feltételek között
Vizsgálni szükséges
- milyen képességek és készségek szükségesek a jó teljesítményhez
- milyen tulajdonságok mentén írható le a szervezeti tagok személyisége
- milyen hiedelmek, értékek és attitűdök hogyan befolyásolják a szereveti cselekvést
- milyen tanulási módok vezetnek a magatartás megváltozáshoz, melyek ezek korlátai
- hogyan érzékeljük, észleljük a szervezeti valóságot, ezek alapján hogyan alkotunk ítéletet dolgokról, eseményekről, emberekről
- hogyan hozzuk döntéseinket
- hogyan hatnak mindezek a teljesítményre és a megelégedettségre
Lényeges-> a szervezetek és vezetőik, csak a munkatársaik révén lehetnek sikeresek, eredményesek. (Kompetencia menedzsment)
Képességek, készségek, tudás
Minden munkához sokféle képességre, készségre és tudásra van szükség
- született adottság szerepe
- tanulás szerepe
- fizikai – szellemi képességek
- általános – speciális képességek
- egyéni képességszintek összhangja
- különböző képességeket követelő feladatok összhangja
Szervezeti, vezetői cél: megfelelő képességű emberek kiválasztása
- milyen képességekre van szükség
- az elvárt képességek mérési lehetősége
- a várható teljesítmény előrejelzése, felvételi döntés, képzés
Személyiség
- jellemző tulajdonságaink stabil szerveződése
- meghatározza egyediségünket („milyenek vagyunk”)
- hogyan reagálunk másokra, környezeti változásokra
- hogyan lépünk interakcióba
Szervezeti, vezetői cél: „megfelelő embert a megfelelő helyre”
- milyen személyiségjegyek (tulajdonságok) szükségesek egy feladat megoldásához
- megfelelő személy megtalálása kiválasztása
Személyiségelméleti megközelítések
- Központi kérdés
- örökletes jellemzők szerepe
- tanult jellemzők szerepeszemélyiség jellemzők magatartást befolyásoló szerepe
- környezeti jellemzők magatartást befolyásoló szerepe
- Két megközelítés:
- Személyes vonásokra tulajdonságokra alapozott közelítés
- Az első személyiségtipológia (Hippokratész)
- melankolikus (depressziós)
- kolerikus (ingerlékeny)
- szangvinikus (derülátó)
- flegmatikus (nyugodt, közönyös)
- Kívülről, illetve belülről irányítottság (Extrovertált – Introvertált) /Riesman/
- Megállapítás: nemcsak viselkedésünket, de személyiségünket is megváltoztathatja a társadalmi környezet
- Az első személyiségtipológia (Hippokratész)
- Személyiségszerkezeti közelítés
- Freud :
- felettes-én (személyiségünk lelkiismerete, átvett értékek, normák)
- én (tudatos szint, közvetít)
- ösztön-én (tudatalatti, a kielégítésére törekvés az örömelv alapján történik)Összegző megállapítások
- személyiségünket meghatározzák:
- örökletes tényezők
- környezeti tényezők
- viselkedésünket befolyásolja
- személyiségünk
- Környezetünk
- személyiség ismerete
- Freud :
Hiedelmek, értékek, attitűdök
- szervezeti cselekvéseinkhez kialakítjuk személyes viszonyunkat is (jó- rossz, szeretjük vagy nem stb.)
- ennek alapján
- lelkesedünk
- ellenkezünk
- éppen megtesszük
- ezen magatartásformák forrásai:
- hiedelmeink
- értékválasztásaink
- attitűdjeink
- az ismeret hasznosítása
Hiedelmek (meggyőződések)
- belső térképek, stabilitást kölcsönöznek mindennapi viselkedésünknek
- összefüggések két dolog, vagy egy dolog és egy tulajdonság között
- forrásaik:
- szűkebb környezet (család)
- tanulmányok, neveltetés
- tapasztalatok, élmények stb.
- Példa:
- jó munka elnyeri jutalmát
- hazug embert hamarabb utolérik …
- a tőzsdén kölcsönpénzzel nem szabad befektetni
- Típusok
- alapvető hiedelmek (axiomatikusan elfogadott)
- elsőszintű hiedelmek (észlelésre alapozottak)
- magasabb szintű hiedelmek (logikus összefüggéseken alapulnak)
- Megállapítások
- magatartás fontos meghatározói
- hiedelem, meggyőződés változtatás-> magatartás változás
- viselkedés megértése, előrejelzése
- nem velünk születettek, változnak, fejlődnek
- változtatásuk nem egyszerű
Értékek
- alapvető meggyőződések
- az emberi élet végső céljaira (önmegvalósítás, szabadság, egyenlőség)
- az életvitel módjára (becsületesség, erkölcsösség, barátság) vonatkozó választásokat, preferenciákat tükrözik
- általuk határozódik meg, hogy mit tartunk jónak, fontosnak, követendőnek
Beállítódás (attitűd)
- értékelő megállapítások, érzelmi irányultsággal
- konkrétumokkal kapcsolatban
- kedvező vagy elutasító reagálások
- (pl. szeretem a munkámat, nem szeretem a főnökömet)
- gyökerei (összetevői)
- értelmi (kognitív)-> logikai következtetés alapján
- érzelmi (affektív)
- két eltérő pszichológiai alap
- behaviorista (azt választja, ami vonzza)
- kognitivista (az vonzza, amint választott)
- Szervezeti közegben legfontosabb attitűdök
- munkatársakkal való elégedettség
- munkával való azonosulás
- a szervezet iránti elkötelezettség
- Következmények
- elégedettség-> jobb teljesítmény
- elégedetlenség->
- kivonulás (a szervezet elhagyása)
- tiltakozás (aktív, konstruktív erőfeszítés)
- hűség (passzív, optimista várakozás)
- tagadás (csökkenő erőfeszítés, passzív kivárás)
Tanulás-> magatartás változtatás
- legtöbb viselkedésünk tanult
- tanulás eredményeként fejlődtek ki:
- hiedelmek
- értékek
- attitűdök is
- Értelmezése
- tapasztalatok eredményeként
- a magatartás tartós változása következik be
- Következtetések
- un. tapasztalati tanulás (gyakorlati kipróbálás) fontossága (experiential learning)
- vezethet kedvező és kedvezőtlen magatartás kialakulásához (pl. piackonform viselkedés – „sunnyogás”)
- a visszarendeződés veszélye
Miként tanulunk?
- un. klasszikus kondicionálás elmélete (inger – válasz reflexszerű kapcsolata) /Pavlov/
- az operáns kondicionálás elmélete ( magatartás-> következmény)
Skinner un. megerősítés elméletea
- társas tanulás (un. behelyettesítő tanulás)
- megfigyelés („utánzás”)
- szervezetben gyakori (szocializáció)
- komplex tanulás (intelligens)
- un. gondolati szimulációk alapján
- a változások tanulása
- kiolvasztás – változtatás-visszafagyasztás
A tanulás korlátai, az egy és kéthurkos tanulás
- Általános gyakorlati probléma: azt vizsgálja, hogy
- egy magatartás miért nem hatékony
- hogyan lehetne hatékonyabbal kicserélni
- Nem vizsgáljuk
- miért alakulnak ki az adott magatartások
- miért maradtak fenn eddig
- Következmény
- hibás gyakorlat korrekciója
- generáló okok megszűntetése nem történik meg
Következtetés:
- tanulásról akkor beszélünk, ha a várt eredmény is teljesül
- csoportos tanulás, szervezeti tanulás (kéthurkos)
Érzékelés, észlelés, ítéletalkotás (különbözőség)
- érzékelés -> egyszerű ingerek érzékszervi tapasztalat
- észlelés -> folyamat, érzékszervi tapasztalatainkat egységes képpé rendezi (értelemmel bíró belső kép.)
- téletalkotás:
- oksági tulajdonítás (attribuciós elmélet)
- az észlelés szerepe (különbözőségek)
- viselkedés okainak megítélése (teljesítményértékelés)
- saját erőfeszítés
- külső feltételek
- attribuciós hiba (vezetői)
- kizárólag belső okokra (személyes) visszavezetés (siker – kudarc)
- Egyéni döntés, probléma megoldás
- mi a probléma (értelmezés)
- hagyományos értelmezés
Megállapítások
- annyi probléma ahány résztvevő oka:
- kívánatos állapot mássága
- észlelt helyzet mássága
- problémamegoldás lényege
- a szervezetet átvezetni a jelenlegi helyzetből a kívánatos állapotba
- vezetői problémák
- célok bizonytalansága
- észlelt és tényleges állapot eltérése
- a problémák okait feltárni és megszűntetni