- Szó latin eredete: rego, regere, regno, regnare
- eredeti jelentése: a szuverén államnál kisebb, annak részét képező uralmi, kormányzati terület.
Régiótípusok
Régióképzés típusai:
- homogenitáson alapuló: közös tulajdonságok, adottságok, (elemzés, felülről irányított regionális politika)
- természeti földrajzi
- demográfiai
- gazdasági
- (fejlett térségek régiója, agrár térségek régiója stb.
- Az EU támogatási célterületei: azonos jellegű fejlesztési beavatkozást igényelnek.
- nodális régió vagy csomópont régió: belső kapcsolatok jellege, gyakorisága, intenzitása (területszervezés, alulról kezdeményezett regionális politika): addig tart, amíg a csomópont vonzáskörzete
- programozási régió (kettő kombinációja, komplex fejlesztés), kritériumai:
- statisztika és információ rendelkezésre állása;
- teljes közigazgatási egységek, vagy azok csoportosítása (EUROSTAT NUTS egységei megfelelnek ennek);
- irányító, koordináló és ellenőrző szervezet megléte.
Regionalizmus és regionalizáció
Régió-kialakulás módjai:
- alulról létrejövő szerveződés. Állam alulról is épül (USA, Svájc), vagy a szerveződés kölcsönös kötelezettségen alapul (feudális hierarchia, nemesi vármegye).
Jellemzője: alkalmazkodik a helyi viszonyokhoz, nem egészen egységes - kizárólag felülről való szerveződés: modern nemzeti állam területi egységei, először francia département. Teljesen a központi hatalomtól függtek, a nemzetállam homogenitásának érdekében
Nemzetállami centralizáció kialakulása 19. században. ↔ II. VH utáni törekvés: decentralizáció (mint a demokrácia egyik eleme)
- Szubszidiaritás: eredetileg katolikus dogmatikában kidolgozott elv: minden döntést és hatáskört arra a legalacsonyabb szintre kell helyezni, ahol az még szakszerűen ellátható
- Regionalizáció: az az állami, törvényhozási aktus, amely a hagyományos régiók identitásának és autonómiájának helyreállítására irányul
- Regionalizmus: az a mozgalom, amely a hagyományos régiók identitásának és autonómiájának helyreállítását tűzte ki célul
EU tagállamai a regionalizáció és decentralizáció szempontjából 4 fő csoportba sorolhatók:
- föderalizált (Németország, Ausztria, Belgium): a régióknak állami jellege van, saját kormánnyal, parlamenttel, adózással, törvényhozási kompetenciákkal
- regionalizált (Olaszország, Spanyolország, Nagy Britannia) országok: alkotmányos jogú régiók állami jelleg nélkül; politikai hatáskör megoszlás a központ és a régiók között
- decentralizált (Hollandia, Svédország, Dánia, Finnország) nem alkotmányos jogú régiókkal, ahol a régiókban vannak választott szervezetek, és azok bizonyos politikai hatáskörrel rendelkeznek
- unitáris (Görögország, Portugália, Írország) Ahol a régiókban csak közigazgatási szervek vannak, mindenféle politikai autonómia nélkül.
Európai Unió: a „régiók Európája” törekvés. csúcsa: 1993: Maastricht-i Szerződés:
- Régiók Bizottsága létrehozása: az Európai Tanács és az Európai Bizottság mellett tanácsadó, véleményező szervezet
- szubszidiaritás elvének explicit megjelenése
- régiók részvétele az Európai Tanácsban.
Régiók és decentralizáció
- regionális politika jellegének megváltozása a hetvenes évek második felétől Nyugat Európában: a fejlődés hajtóereje a mikrostruktúra, a műszaki fejlesztés, az innováció lesz, ezt központilag nehéz átlátni. egyedi mérlegelés, diszkrecionális döntések terjedése » regionalizáció belülről és alulról vezéreltté válik » csomóponti régiók előtérbe kerülnek
- decentralizáció előnyei és veszélyei Kelet-Európában: vonzáskörzet nem egyértelmű, vannak fehér foltok és átfedések. Körzeteket milyen típus szerinti szerveződéssel csoportosítunk?
Decentralizáció és demokrácia összefüggései
- Decentralizáció és gazdasági hatékonyság
- A decentralizációból nem következik egyenesen demokrácia, bár segítheti azt.
- Előnyök:
- helyi ismeretek, információk
- részvétel és azonosulás, helyi forrásteremtés nagyobb lehetősége
- hatalmi ellensúly a központi irányítással szemben
- Hátrányok:
- koordinálatlanság és párhuzamosság veszélyei,
- gyakran szakképzettség és felkészültség hiányai
- nemzeti (regionális) érdek és helyi érdek konfliktusai (adózás, környezet, stb.)
- Magyarországi fejlemények.
Megyék, régiók, kistérségek Magyarországon
Megye jellege és szerepe
- 1000-1350királyi vármegye
- 1350 – 1848nemesi vármegye
- 1867-1950törvényhatósági vármegye
- 1950-1990megyei tanács
- 1990 –önkormányzati megye
Pártok szerepe az önkormányzati megye „legyengítésében.
A felmerülő problémák (koordináció, tervezés, határmenti együttműködés) és a megye kismértékű megerősítése 1994.
A megye jelenlegi gazdasági, politikai problémái.
Megyei Területfejlesztési Tanács: korporatív és delegációs alapon szerveződő testület, funkciója a területfejlesztés és az ezzel járó támogatás kezelése
Kistérségek
- Kistérségi szerveződések 1990 után: statisztikai és alulról szerveződő kistérségek.
- Szerepük a területfejlesztésben és a közigazgatásban.
- A kistérségek előzményei a járások. Létrejöttük a helyi, községi tanácsok szétaprózódása és bizonyos közös gondok, fejlesztések koordinációjának szükséglete hozta létre.
Régió
- Magyarországi tradíciók, ill. tradíciók hiánya
- Tervezési régiók a tervgazdaságban. Ellenpólusok.
- Köztársasági megbízotti régiók.
- Az 1996. évi területfejlesztési törvény, majd annak módosítása útján létrehozott régiók.
- Az Európai Unió befolyása és annak értelmezése.
- Regionális Fejlesztési Tanácsok
- Területfejlesztés és közigazgatás.
- A városrégiók (Bíbó István, Erdei Ferenc)