- Premchard költségvetési gazdálkodás-rendszere
- Gazdasági koordináció alapján
- Eltérő a gazdasági rendszer és az alrendszerek közötti kapcsolatok
- 7 típus: brit, francia,európai, amerikai, latin-amerikai, távol-keleti rendszer, központi szervezésű országok
Brit rendszer
- 1929-33-as válság után dolgozták ki
- Nagy-Britannia+Nemzetközösség számos tagja átvette
- Viszonylag kevés jogszabály
- Költségvetési kiadások szabályozása a tradíciókon alapul
- (a volt gyarmatok jogi szabályozása átfogóbb)
- Költségvetés egy nagy alapból áll
- Nincsenek elkülönített pénzalapok, „pántlikázott” pénzek
- Elkülönítve folyik a bevétel-és kiadástervezés
- Kiadások: minden tétele jóváhagyást igényel
- Bevételek:szerkezetük nem részletezett, és elfogadásig titkos
Nagy-Britannia közigazgatása
- Államforma:alkotmányos monarchia
- Négy alkotó nemzet
- Mindegyiken belül megyék, de ma már inkább a NUTS II. szintet használják (9 régió)
- Törvényhozó:
- Parlament
- Lordok Háza
- Alsóház (Labour, Tory, Whig)
- Végrehajtó hatalom: kormány és a kabinet
- Kétszintű önkormányzat (kivétel a 32 londoni kerület és 36 egyéb városi kerületet)
- Jogrendszer: „common”, „equity”
Francia rendszer
- Franciaországban,volt gyarmatain, néhány latin-amerikai és közel-keleti országban
- Erősen centralizált finanszírozási rendszer
- Erősen bürokratizált
- Cél: közpénzek begyűjtése és elköltése szigorúan ellenőrzött keretek között
- Kitüntetett szerepe van a kincstárnak (minden pénzforgalom a kincstárhoz kapcsolódik az önkormányzatokon keresztül)
- A kincstár területi hálózatán egy dekoncentrált intézményi rendszer jön létre központi irányítással.
- Kevés elkülönített pénzalap van, mert mindent megold a kincstár.
Franciaország közigazgatása
- Demokrácia
- államfő különleges státussal rendelkezik
- Parlament: kétkamarás szerkezetű
- Nemzetgyűlés („l'Assemblée Nationale”)
- Szenátus („le Sénat”)
- Kormány: működési formája a Minisztertanács
- 26 régió (egyes régiók alá 2 – 8 megye tartozik )
- 100 megye (franciául département )
- Ebből 4 a tengerentúlon (Guadeloupe, Martiniques, Francia-Guyana, Réunion)
- A megyék összesen 342 kerületre (arrondissement) oszlanak.
Európai rendszer
- Németek dolgozták ki
- Átvették: Olaszország, Portugália, Hollandia, észak-európai országok
- Kevésbé centralizált és rugalmasabb
- De!mindenre kiterjedő, átfogó jogi szabályozás érvényesül a kiadási oldalon
- Bevételi oldal: nagyobb önállóságot ad a szervezeteknek
- Vállalkozói szemléletet követ
- Előtérbe kerül a hatékonyság, méretgazdaságosság, kapacitás kihasználása
- 5-10 féle elkülönített pénzalappal dolgozik
- Országonként vannak eltérések
Amerikai rendszer
- USA, Kanada
- Piaci szemlélet és a civil szféra bevonása
- Erősen piaci logikára épül
- Non-profit szervezetek: bevonják őket a költségvetés készítésébe és a közpénzek elköltésébe
- a kongresszus a kormányzattól teljesen eltérő költségvetési javaslatot dolgozhat ki
- Kisebb a központi költségvetés jelentősége
- Itt a legkisebb a redisztribúció aránya
Latin-amerikai rendszer
- Spanyol befolyás mellett alakult ki
- Bevételek „megpántlikázása” (bevételi évek között átvihetők)→ rugalmasság
- Erősen centralizált
- Alig beszélhetünk egységes kormányzati költségvetésről
- Egyes minisztériumok költségvetései jelentősek
Távol-keleti rendszer
- Dél-Korea, Thaiföld, Fülöp-szk.
- Japán és az USA gyakorlata befolyásolja
- Általános költségvetés+sokféle elkülönített pénzalap
- költségvetésen kívüli tételek
- Kormányzati beruházásokra
- Állami kölcsönök programjaira
- Forrás: hitel → államadósság
Központi szervezésű országok
- Volt szocialista országok
- Magas arányú redisztribúció
- Állam magas arányú szerepe
- Költségvetés mindenre kiterjedő szabályozása
- Helyi feladatok finanszírozása is a központi költségvetési rendszeren keresztül (fő funkciója: pénzelosztás)
- Korlátozza:
- helyi kezdeményezéseket
- településszintű önálló gazdálkodást
- költségvetési intézmények gazdálkodási feladatkörét
-
-
-
-
Találatok: 1884