A helyi feladatok finanszírozásának lehetőségei

  1. Kizárólag állami támogatással
    • Az állam szedi be a pénzt és célhoz kötött támogatásként adja vissza az önkormányzatoknak (pántlikázott pénzek)
    • Az önkormányzat függ az államtól, csak végrehajtó szervként működik
    • Az önigazgatás nem valósul meg
  2. Kizárólag saját bevételekből
    • Megvalósul a teljes önállóság
    • Korlátozott állami befolyási eszközök-> feszültségek a helyi és a központi politika között
    • Erősíti az eltérő adottságokból következő differenciálódást
  3. Duális rendszer
    • Az állam bizonyos területeken átengedi az adóztatás jogát az önkormányzatoknak
    • A nagy bevételt jelentő adónemeknél az összeget megosztják.
    • Utóbbi esetben az önkormányzat mentesül a terhek egy részétől (tv. alkotás, adóigazgatás), egyszerűsödik az adóbevallás
    • Csökken a lehetséges feszültségpontok száma
    • Korlátozottan, de érvényesül az önálló gazdálkodás

Nemzetközi gyakorlat (Németország)

  • Az állam, a tartományok és az önkormányzatok a közös adókat részesítik előnyben
  • Figyelembe veszik a piacgazdasági igényeket
  • A helyi adók, csak részei az önkormányzatok finanszírozásának
  • A helyi adók kivetésére joguk van, a közös adók esetében az arányról a tartomány dönt
  • Az adóbevételek megoszlása:
  • Iparűzési adó (80%)
  • Általában a üzleti eredmény 5%-a és a vagyon 0,2%-a
  • Ingatlan adó
  • forgalmi érték lapján számolják, 3,5-6‰
  • Ingatlan átruházási adó
  • A magyar vagyonátruházási illetéknek felel meg
  • Megosztott adók
  • Béradó és jövedelemadó
  • Összességében 15% az önkormányzat részesedése
  • Jelentős stabilizáló szerep
  • Az iparűzési adó hullámzását mérsékli
  • Visszaosztása a helyben „megtervezett” jövedelem alapjánkedvez a kis önkormányzatoknak
  • Egyéb adók
  • helyi fogyasztási és luxusadók:
  • Ebédadó, vadászati adó, italmérési adó, második lakás utáni adó stb.

Nemzetközi gyakorlat (USA)

  • Legfontosabb jellegzetessége, hogy az önkormányzatok a  helyi erőforrásoknak megfelelő adófajtákat választják
  • A helyi önkormányzat saját adókat nem vethet ki, csak a szövetségi állam által ajánlottakat

Adófajták

  • Jövedelem adó
  • Az államok és községek saját tarifa alapján szedik, igazodva a kiszámított jövedelemhez
  • Társasági adó
  • Községek saját társasági adót is kivethetnek
  • Mértéke 1-2%, de New Yorkban 8,85%
  • Nyereség alapján határozzák meg
  • Iparűzési adó (franchise tax)
  • Alapja: nyereség, tőke, engedélyezett koncesszió, bérösszeg
  • Vállalkozásforma szerinti differenciáció engedélyezett
  • Vagyonforgalmi adó
  • Az adóalany a birtokai alapján fizet, amit a helyi adóhatóság vet ki
  • Az állandó lakhellyel rendelkező lakosok fizetik
  • Vagyonadó
  • A községek vetik ki    
  • Az iparűzési-, a testületi, vagy telekadó jegyeit hordozzák
  • Az adó az ingóvagyonra is kiterjed
  • Telekadó (property tax), a franchise tax-el együtt a pénzügyi rendszer alapját képzi
  • Az adóalapot autonóm módon állapítják meg, de az alkotmány és a törvények figyelembe vételével
  • Erősen ingadozó mértékű
  • Egyéb helyi adók: gépjárműadó, söradó, dohányadó

A magyar rendszer sajátosságai

Tanácsi adórendszer jellemzői:

  • Az alanyok természetes személyek voltak
  • Az adók tárgyi jellegűek voltak
  • A tanácsok mozgástere minimális volt
  • A tárgyév eleji állapotot vették figyelembe
  • Kikényszeríthető volt

Adóalany:

  • magánszemély,
  • jogi személy,
  • jogi személyiség nélküli gazdasági társaság,
  • magánszemélyek jogi személyiséggel nem rendelkező egyesülete

Nem adóalany:

  • MNB,
  • ÁPV Rt.,
  • BV vállalat,
  • külföldön tevékenységet végző társaság

Feltételesen adómentes:

  • társadalmi szervezet,
  • egyház,
  • alapítvány,
  • közszolgáltató szervezet,
  • köztestület,
  • kht.,
  • önkéntes kölcsönös biztosító pénztár,
  • magán-nyugdíjpénztár,
  • költségvetési szerv

Adófajták

  • Házadó
    • Alapja a lakás alapterülete, mértéke az elhelyezkedéstől függött
  • Nem lakásra vonatkozó adó (1986-1992)
    • Tárgya: üdülő vagy más nem lakáscélú épület
    • Alany: az épület tulajdonosa
    •  Alapja az ingatlan alapterülete
    • Mértékét az elhelyezkedés és a méret határozta meg

Adófajták II.

  • Földadó (1976-1992)
    • Alanya a terület használója
  • Telekadó (1970-1992)
    • Tárgya: beépítetlen telek
    • Alanya: tulajdonos és részben a haszonélvező
    • Alapja: alapterület
  • Gépjárműadó (1966-tól)
    • Tárgya: gépjármű és a pótkocsi
    • Alanya: tulajdonos, vagy üzemeltető
    • Alapja: teljesítmény (szgk.), önsúly (tgk.,busz),

Adó jellegű bevételek

  • Út és közműfejlesztési hozzájárulás (1983-1992)
  • Településfejlesztési hozzájárulás (1984-1992)
  • Gyógy- és üdülőhelyi díj (1984-1992)

Önkormányzati törvény

  • 1990. C törvény: megteremti az önkormányzatok adóztatási jogát
  • Célja: az önkormányzatok finanszírozásának biztosítása
  • A helyi adó kivetése az önkormányzatoknak csak lehetősége

A helyi adóztatás jellemzői

  • A jogot az Alkotmány, a keretet a Htv. biztosítja
  • Az önkormányzat jogalkotó lesz, végrehajtásról az adóapparátus gondoskodik
  • A Htv-ből a közterhekhez való hozzájárulási kötelezettség nem következik
  • Az önkormányzat, csak saját területére vonatkoztathatja
  • A befizetett adó az önkormányzatot illeti, nagyságáról tájékoztatást kell adni
  • A Htv. csak az adó maximumát határozza meg  

Az önkormányzatok adómegállapítási joga kiterjed

  • A Htv-ben meghatározott adókra
  • A bevezetés időpontjára, tartamára
  • Az adó mértékére, helyi körülményekhez igazítására
  • Mentességek, kedvezmények biztosítására
  • Részletes szabályozás megalkotására

Adó megállapítás korlátai

  • Adótöbbszörözés tilalma
  • Vagyoni típusú adók egységes adóalapja
  • Az adó maximumát nem lehet átlépni
  • Évközi adórendelet módosítás nem növelheti az alanyok terheit