A borfogyasztás
- A borfogyasztás a többi alkoholos ital, sőt ma már az ásványvíz és az üdítőitalok függvényében is vizsgálható.
- A mai ember átlagban kb. 600 liter folyadékot fogyaszt el egy évben.
- Mivel ez a mennyiség nem növelhető, a kérdés csupán az, hogy milyen lesz az éves italfogyasztásunk szerkezete.
Az alkoholfogyasztás
- Az alkohol fogyasztás szerkezete jelentősen változik.
- A bor--szesz--sör háromszög
- borivónemzetből vegyes alkoholfogyasztókká váltunk
- Ez a folyamat szinte minden bortermelő országban végbement, a sörivók szintén vegyes alkoholfogyasztókká lettek.
- A magyarok borfogyasztók voltak. A „borsarokból” indultak az ábrán, az 1950-es években.
- Ma már a sör és az égetett szesz is forrásává vált az alkoholnak.
- A versenytárs alkoholos termékeknél eltérő a fogyasztók összetétele
- A verseny ennek ellenére igen éles a termékcsoportok között, mivel jelentős az átfedés is.
- Az egyes életmód, fogyasztói i csoportok között érthetően eltérő a bor, a sör és az égetett szeszes italok fogyasztása
- A hagyományosan és a s a szűkösen táplálkozóknál magasabb a bor fogyasztása.
- Az előbbinél élvezeti tartalma, az utóbbinál táplálék szerepe miatt.
- A rendszeres fogyasztók között a borfogyasztók nagyobb gyakorisággal szerepelnek, mint a sör és a s a szeszesital fogyasztók.
- Ez azt jelzi, hogy bor a mindennapok itala
Borfogyasztás demográfiai jellemzése
- az egyik legfontosabb az egyik legfontosabb tudnivaló
- a leginkább borfogyasztói csoportok:
- a 60 a 60 év felettiek,
- de nagyon fontosak a de nagyon fontosak a fiatalok is, akik egyrészt már kedvelik a bort, másrészt belőlük lesz a középkorosztály borfogyasztó csoportja is.
- Iskolai végzettség szerint:
- az alacsonyan és a
- magasan végzettek a legfőbb borivók, más borfogyasztási kultúrával.
- Településeket tekintve:
- a vidéki városok,
- falu és
- Budapest a sorrend.
A borfogyasztás motivációi és módja
- A borfogyasztás gyakorisága a fogyasztás mennyiségét jelentősen befolyásolja
- a kiegyenlített de rendszere borfogyasztás azaz ágazat számára a legszimpatikusabb borfogyasztási mód
- A nemzetközi tendencia az, a gyakori borfogyasztók száma csökken
- Széles körű marketing kutatások folynak a borfogyasztás alakulását befolyásoló tényezők meghatározására
- Akik nem fogyasztanak bort, miért nem teszik?
- két nagy csoport létezik, akikkel a bortermelőknek és borkereskedőknek sokat kellene foglalkozni:
- „„aki nem kedveli a bort: "ízét, illatát”:: fogyasztók
- felvilágosítása, oktatása ezen sokat segíthet
- "az antialkoholista tehát elvből nem iszik" közvetlen módszerekkel őket megnyerni nem lehet a jó, a társaságában tapasztalt borfogyasztási példa tudja a legjobb eredményt adni.
A borvásárlás és szempontjai
- a fejlődés illetve a nemzetközi tendenciákhoz való közelítés a borvásárlások helyszínét illetően szembeötlő és a folyamat vélhetően nem ért véget
- a hiper- és szupermarketek térnyerése
- a kis alapterületű boltok ellenére rendkívül dinamikus
- ez egy nemzetközileg is megfigyelhető irány
- A nagy alapterületű és a diszkontjellegű boltok együttesen jelentős teret nyertek
- Az igazi vesztesek az ABC boltok.
- Ők nem elég nagyon hogy koncentráltan nagy választékot tudjanak bemutatni és
- nem elég kicsik hogy szolgáltatásaik speciálisak és egyediek legyenek mint pl borszaküzletekben.
A borvásárlás motívumai/pszichológiai motívumok
- magabiztosnak érezni magát
- társaság által elfogadottnak lenni
- stresszt oldani
- elismerés, barátság
- relaxáltnak érezni magát
- Informáltnak lenni/funkcionális motívumok
- „Szomjat oltani”
- főzéshez használni
- az ételek ízét kiemelni
- emésztést elősegíteni
- „véd az infarktus ellen”
Kedvelt borfajták, bormárkák, borvidékek
BORFAJTÁK
- Tokaji Aszú
- Egri bikavér
- Olaszrizling
- Kékfrankos
- Egri leányka
- Szürkebarát
- Tramini
BORVIDÉKEK
- Egri borvidék
- Tokaji
- Villányi
- Szekszárdi
- Soproni
- Badacsonyi
KEDVELT BORÁSZOK:
- Gerepincészet,
- Gál Tibor,
- Bock József,
- Szőke Mátyás,
- Tiffán Ede,
- Szeremley Huba,
- Teleki pincészet,
- Polgárpincészet
Mennyit hajlandó fizetni egy palack borért?
AJÁNDÉKBA
- Közeli barát 1148,-Ft
- Távoli ismerős 1030,-Ft
- Szülők 1467,-Ft
- Testvér 1315,-Ft
- Közeli rokon 1198,-Ft
- Kollégák 1168,-Ft
- Külföldi ismerős 1863,-Ft
ALKALMAK
- Születésnap 1205,-Ft
- Névnap 1112,-Ft
- Karácsony 1324,-Ft
- Baráti vacsora 1084,-Ft
- Rokonlátogatás 1102,-Ft
- Külföldi vendéglátása 1812,-Ft
A borfogyasztó
Magyarországon a következő borfogyasztói csoportokat különböztethetjük meg:
-
- különféle szűrőfeltételekkel különítettük el őket
- így bizonyos átfedések, esetenként hasonlóságok is fedezhetők
Minőségi bort fogyasztók
- A minőségi jelző egyaránt vonatkozik:
- a fogyasztott borra és
- a fogyasztóborral kapcsolatos attitűdjeire.
- Fogyasztási szokások:
- csak minőségi, palackozott bort
- csakis tisztán, keverés nélkül fogyasztanak.
- A minta 22%-a került ebbe a csoportba.
- A minőségi borfogyasztók háromnegyede rendszeres fogyasztónak tekinthető,
- A csoporthoz tartozók harmada hetente legalább egyszer,
- közel fele havonta fogyaszt bort,
- jellemzően baráti társaságban és családi körben, ünnepekhez kapcsolódóan.
- Demográfia:
- a nők enyhe többsége figyelhető meg a csoporton belül.
- a középfokú, mind a felsőfokú végzettségűek aránya messze meghaladja a minta átlagát, mintegy másfélszeres.
- A lakhely szerinti megoszlásban is magasabb a városi, ezen belül a fővárosiak aránya.
- A falun lakók és az idős (60 év feletti) korosztály alulreprezentált.
- A kulturált borfogyasztás hívei.
- Bortípus:
- 60%-a az édes, félédes borokat kedveli,
- száraz bort csak 15% iszik,
- a csoport közel fele úgy nyilatkozott, hogy szívesen megkóstol újdonságokat, különleges borokat is.
- A borok kiválasztásában általában:
- a fajta a legfontosabb náluk,
- de a termőhely is ebben a csoportban az átlagnál magasabb pontot kapott.
- Számukra a bor egy olyan kellemes ital:
- amely a társadalom kultúrájának része,
- gasztronómiai élvezet, a szín, az illat és az íz harmóniája.
Az értelmiségi borfogyasztók
- A csoportba tartozik:
- a diplomások
- a tovább tanulóérettségizettek
- ők 23%-át tették ki a teljes mintának.
- A csoportból mintegy 15% nem borfogyasztó
- Demográfia:
- a nemek aránya kiegyenlített,
- a képzettségükből adódóan általában magasabb beosztásúak,
- és jelentős a szellemi munkát végzők aránya.
- Ebben a körben a minta átlagánál többen laknak városban.
- Az értelmiségi borfogyasztók
- 40%-a legalább heti,
- 40%-a havi rendszerességgel fogyaszt bort.
- társaságban és családi ünnepekkor, s egy-egy alkalommal kevesebbet isznak az átlagnál (3,3 dl).
- Bortípus:
- Az édes borokat kisebb arányban választják, bár a legkedveltebb körükben a félédes.
- Általában palackozott minőségi borokat választanak.
- A borok kiválasztásánál a legfontosabb szempont:
- a fajta, majd ezt követi a minőségi kategória, s a termőhely.
- harmóniát sugárzó, gasztronómiai élvezetet nyújtóital,
- a kultúra része, s egyben kapcsolatokat is jelent ebben a körben.
Elit fogyasztók
- Az elit fogyasztók köre:
- a diplomás végzettségűek
- az összes közép-és felsővezető
- tehát jelentős átfedés van az értelmiségi fogyasztók kategóriával.
- A teljes minta 29%-a került ide.
- Demográfia:
- A férfiak aránya egy kicsit magasabb a nőkhöz képest.
- Magas a felsőfokú végzettségűek aránya,
- a városi életmód dominál,
- a csoport fele vezető beosztású,
- kormegoszlás a középkorúak esetében tapasztalható kiugrás.
- Rendszeres borfogyasztóknak tekinthetők:
- közepes gyakorisággal az átlagnak megfelelő mennyiséget fogyasztanak,
- főleg társaságban, ünnepi alkalmakkor és étkezéshez.
- Bortípus:
- az átlaghoz képest a szárazabb borok preferálása
- a palackozott minőségi borokat részesítik előnyben.
- kialakult ízlésvilág, az étkezéshez való borfogyasztás.
- Az átlaghoz képest kevésbé motiválják a fogyasztásukat a bor egészséges hatásai.
- Az újdonságokat a csoport fele szívesen kipróbálja.
- A borban főleg a gasztronómiai élvezetet és a kultúra formáló erejét igyekeznek felfedezni.
Fiatalok csoportja
- A fiatalok csoportja:
- a 15—29 éves korosztályt öleli fel,
- a megkérdezett 29%-át teszi ki.
- Demoíg
- 70%-uk ennél is ritkábban.
- Viszont az átlagos mennyiségnél egy-egy alkalommal jóval többet fogyasztanak (közel 4 és fél decit).
- Bortípus:
- kifejezetten az édes borokat kedvelik.
- Kiemelkedő a vörösborhoz valóvonzódásuk, közel 60%-a a csoportnak ezt preferálja.
- Folyóbort csak 10%-uk vásárol.
- Elsősorban baráti körben iszogatnak,
- a családi borozgatás kevésbé fordul elő esetükben.
- A motivációik között:
- a borfogyasztás kulturált mivolta szerepel és szívesen hivatkoznak a bor pozitív egészségügyi hatásaira is.
- Újdonságra a többségük (60%) fogékony.
- Ők már kevésbé a gasztronómiai élvezetet, mint inkább az alkoholt vélik felfedezni a borban,
- az átlagnál nagyobb részük érzi a bort a kultúra részének.
Falun élőfogyasztók
- A falusi fogyasztók speciális jellegzetességei
- A minta 37%-át jelentik ők.
- Elég nagy részük 26%-uk nem fogyaszt egyáltalán bort,
- egyötödük csak ritkán.
- Demográfia:
- A képzettségi mutatójuk valamelyest eltolódik a képzetlenebb kategóriák felé.
- Borfogyasztási szokásaik:
- többsége alig fér el az átlagtól,
- asztali és folyóborokat az átlaghoz képest gyakrabban fogyasztanak.
- A kialakult ízlésvilág:
- kevésbé jellemző rájuk,
- a borfogyasztásukat az átlagosnál erősebben határozza meg a családi hagyomány.
- Számukra a bor kevésbé számít az étkezés izgalmas részének, inkább társalgási téma.
Az italboltok fogyasztói
Kocsmai fogyasztók:
- akik vásárolnak vagy fogyasztanak bort italboltban ill. kocsmában (18%).
- Demográfia:
- 80%-uk férfi,
- az átlaghoz képest a szakmunkások
- a megye székhelyen élők aránya nagyobb.
- Végzettség terén erőteljes eltolódást várnánk a képzetlenebb
- A felsőfokú végzettségűek aránya átlagos.
- a fiatalabbak, 15—29 évesek többsége a csoporton belül, őket a
- 40—59 évesek követik.
- A 60 év feletti az átlagnál jóval kisebb arányban vannak jelen ebben a csoportban.
- Alapvetően társasági borfogyasztóknak tekinthetők:
- bár itt a legnagyobb a magányosan borozgatók aránya (5%).
- Ők borozgatnak a leggyakrabban
- 60 %-uk legalább hetente néz a pohár fenekére, és olyankor elég mélyre, az átlagos fogyasztás másfélszeresét (6 dl) csorgatják le a torkukon.
- Motivációik:
- a feszültségoldás és a szomjoltás erőteljesen megjelenik, de
- a családi hagyomány szerepe is jelentős.
- Az újdonságokra fogékonyak:
- a minőségre kevésbé,
- 14% nem nagyon válogatós, ami a kezébe kerül, azt issza.
- Bortípus:
- a fehér száraz és félszáraz borokat kedvelik.
- A bor jelentése:
- sok mindent jelent kellemes italt, élvezeti cikket, alkoholt,
- társalgási témát, a kapcsolatok katalizátorát.
- A vásárlási helyszínek:
- ők keresik fel a legtöbben a termelői méréseket,
- az élelmiszerüzletekben vásárolnak,
- az éjjel-nappal nyitva tartóüzletekben és a benzinkutaknál is ők a leggyakrabban vásárlók.
Bort nem fogyasztók
- A nem fogyasztók csoportjába:
- a mintasokaság 24%-a tartozik.
- Demográfia:
- A csoport 70%-a nő,
- a 8 általános alatti végzettségűek aránya az átlaghoz képest kiugró
- a magasabb végzettségűek rovására, és
- a 60 év felettiek aránya is elég magas,
- de a legfiatalabb korosztály is túlreprezentált.
- A csoportba sorolás eredményeként négy jól elkülöníthető csoportot találtunk, az ötödik pedig a minta 35%-át kitevő, szeszesitalt nem fogyasztócsoport volt.
A borfogyasztói csoportok II.
- Eseti borfogyasztók az egészség érdekében
- Alkoholt nem kedvelik igazán,
- bort ritkán fogyasztanak, alkalmanként egy pohárnyit.
- Ha fogyasztanak bort inkább egészségük védelmére, kevésbé a feszültségek oldására.
- A borfogyasztók harmada tartozik ehhez a csoporthoz.
- A demográfiai jellemzők:
- a csoport háromnegyede nő,
- a kvalifikáltsági ismérvek sajátossága: az átlagostól elmarad a szakmunkások aránya,
- az érettségizettek relatív többsége.
- A fiatalabb korosztály az átlaghoz képest nagyobb arányban képviselteti magát.
Sörivó borfogyasztók
- Inkább a sört részesítik előnyben,
- de szívesen fogyasztanak bort is,
- nem tekinthetők rendszeres borfogyasztóknak, de havonta többször is borozgatnak, alkalmanként 1—2 pohárnyit megisznak.
- Az okok közül egyik sem meghatározó, talán az étkezéshez valófogyasztás szerepét lehetne említeni.
- A borfogyasztás kulturális szerepe háttérbe szorul.
- A borivók negyedét öleli fel ez a csoport,
- Demográfia:
- háromnegyed részben férfiak alkotják,
- Főleg szakmunkás vagy annál magasabb végzettségűek túlsúlya dominál.
- A középkorúak szintén nagyobb arányban vannak jelen.
Rendszeres kultúrált borivók
- A szeszes italok közül csak bort isznak,
- legalább heti rendszerességgel közepes mennyiségben (1—2 pohárnyi),
- főleg étkezéshez.
- Itt a legerősebb a fogyasztás kulturális meghatározottsága:
- viszont a bor egészséges volta nem érinti őket.
- Demográfia:
- az idősebb korosztályok felé tolódik el, kétharmada 40 év feletti, negyede pedig 60 év feletti.
- A borivók valamivel több, mint ötöde sorolható ide.
Sokat és bármit fogyasztó alkoholisták
- Alkoholos italok közül szinte bármit szívesen fogyasztanak:
- bort napi rendszerességgel
- nagyobb mennyiséget isznak, átlagosan 3 pohárral,
- többnyire étkezéshez, de a borozgatás feszültség oldószerepe érzékelhető esetükben.
- a bor kulturális vonatkozásai alig érintik őket,
- az egészséget befolyásoló tényezői pedig még kevésbé.
- Az alkoholos italokat fogyasztók ötöde tartozik ebbe a csoportba.
- Demográfia:
- A férfiak egyértelműtúlsúlya jellemző,
- az alacsonyabb végzettségűek, beosztásúak és
- a munkanélküliek képviseltetik magukat.
- Érdekes jelenség a felsővezetők átlaghoz képesti túlreprezentáltsága.
- A középkorúak a csoport kétharmadát teszik ki,
- megyeszékhelyen élők túlreprezentáltsága az átlaghoz képest,
- főleg a falusiak és kisebb részt a budapestiek rovására.
Borfogyasztói csoportok III.
Az egyes borfogyasztói csoportok a borpiacon szegmenteket is alkotnak. A következőcsoportosítás ezt mutatja be.
- A szegment a piacon lévő, jelen esetben
- fogyasztónak olyan csoportja, amelyek nagyon hasonlóan viselkednek egymáshoz, hasonlóborokat azonos árkategóriában keresnek és fogyasztanak.
A „borbarát” szegment
- szeretik a bort,
- a fogyasztása hozzátartozik a mindennapokhoz, a szórakozásukhoz, a meghitt pillanataikhoz.
- Úgy érzik kiigazodnak a hazai borvidékek és borfajták között
- de a valóságban sokszor nem.
- Nyitottak arra is, hogy borkülönlegességeket, import borokat kóstoljanak meg.
- Nem zavarja őket, ha társaságukban valaki alkoholt fogyaszt, sőt, aki bort iszik, azt nem tartják rossz embernek, hiszen saját maguk is szívesen isznak.
- Rendszeresen, a leggyakrabban (átlag 4,3%) ez a szegment fogyaszt bort.
- Bortípus:
- minden köznapi bort fogyaszt,
- nem jellemző, hogy borkülönlegességeket vagy pezsgőt inna.
- a kimért borokat leginkább ez a csoport fogyasztja
- többnyire kannás és műanyag palackos borokat, valamint palackozott asztali borokat vásárolnak.
- Palackozott minőségi borokat is fogyasztanak.
- Ünnepi alkalmakkor (70,3%), az otthoni étkezéshez kapcsolódóan (67,9%), amikor vendég van (66,3%), valamint amikor kedvük tartja (54,9%), továbbá szórakozóhelyen, étteremben és szüreten isznak bort.
- a szegment:
- a bor legnagyobb és legelkötelezettebb híve,
- A válaszadók körülbelül 17,6%-a tartozik ebbe a szegmentbe.
- Demográfia:
- 83%-ban férfiak, középkorúak, főleg szakmunkások, magasabb iskolai végzettséggel s magasabb jövedelemmel, jellemzően városban élők tartoznak.
- Nagyon alacsony a fiatalok aránya a szegmentben, 6,8%,
- 50 ezer Ft alatti jövedelemmel rendelkezők, ahol az átlag
- 11,4%, a Borbarátok aránya pedig 4,7%.
A „gourmet” szegment
- „ínyenc”
- válogatva, kalandot keresve kóstol és vásárolja a borokat.
- szívesen isznak bort.
- Nagyon szívesen kóstolnak borkülönlegességeket, import borokat,
- szeretik a különleges „csemegéket”.
- a borfogyasztás:
- nem annyira a mindennapi élet része, inkább különlegesebb pillanat,
- különbözőalkalmakhoz kötötten isznak bort.
- a bor elegáns ital, kiemelkedik a többi alkoholos ital közül,
- a prémium szegment
- érdemes a drágább, minőségi borokkal megcélozni.
- a különlegességre, exkluzivitásra, minőségre kell építeni.
- A válaszadók 17%-át lehet ebbe a szegmentbe sorolni.
- Fogyasztás:
- kimért bort isznak továbbá palackozott minőségi borokat és pezsgőt
- Ünnepi alkalmakkor (79%), az otthoni étkezéshez (30,1%), amikor vendég van (70,1%), amikor kedvük tartja (25,9%), továbbá szórakozóhelyen, étteremben és szreten fogyasztanak bort.
- Demográfiai:
- nincs jelentős különbség a nők és a férfiak aránya között,
- főleg Budapesten vagy városokban élnek
- Magas iskolai végzettségűek
- valószínűleg magas jövedelmi kategóriába tartoznak
- alacsony az idős, 65 év feletti korosztály, a 8 általános iskolai végzettségűek,
A „középkategóriát kereső” szegment
- az átlagnál szívesebben isznak bort,
- de számukra a borfogyasztás nem jelent különleges élményt,
- nem valamilyen alkalomból isznak bort, hanem akár minden este.
- Számukra a bor nem annyira az elegáns, a különlegesebb italt jelenti, hanem egy átlagos alkoholos italt.
- Az alacsonyabb, közepes kategóriájú borokat keresik.
- Őket a középkategóriás (ár, minőség), egyszerűbb borokkal lehetne megcélozni,
- csoport (17,6%).
- vélhetően az ára alapján kiválasztják a palackozott asztali borokat, s azt fogyasztják.
- Borfogyasztási alkalom otthon, ha vendégek vannak (55,9%).
- Demográfia:
- a férfiak aránya magasabb, akik a szakmunkásképző és a felsőfokú végzettség tekintetében kissé az átlag fölött vannak
- jövedelem tekintetében pedig az átlaghoz tartoznak
Az „ajándékozó” szegment
- Ebbe a csoportba azok a válaszadók tartoznak, akikre kevésbé jellemző, hogy bort isznak, vagy szeretik a bort.
- Elismerik azonban a bor értékét valamilyen szinten, magas arányban tartják tradicionális nemzeti italnak, s elegánsnak.
- Szívesen adják ajándékba, vélhetően a férfiaknak, mert elsősorban férfiaknak valóitalnak tekintik.
- Ez a szegment tehát nem zárkózik el teljesen a borfogyasztástól:
- érdemes lenne megszerettetni velük a bort, hogy ne csak ajándékba vásárolják, hanem saját fogyasztásra is.
- A csoporthoz tartozók 60,8%-a nem iszik soha bort, ami azt is jelenti, hogy közel 40% —ha ritkán is —de megkóstolja azt.
- Őket valószínűleg a közepes kategóriájú borokkal lehetne megcélozni, melyet először csak ajándékba vásárolnak, ám, ha megszeretik a bort, akkor akár a gyakoribb borfogyasztók táborát is gyarapíthatják.
- Demográfia:
- főleg a nők,
- a falun élők,
- alacsonyabb iskolai végzettségűek, kisebb jövedelemmel rendelkezők,
- akik között a legfiatalabbak és a legidősebbek enyhén túlreprezentáltak.
„Absztinens”
- az alkoholfogyasztást is elutasítják
- azt sem kedvelik, ha környezetükben valaki alkoholt iszik
- Nem szeretik a borokat, nem tartják elegáns italnak, nem érdeklik őket a borok,
- attitűdjük a borokhoz tehát negatív, de az alkoholfogyasztástól is elhatárolódnak.
- Egyáltalán nem képeznek célcsoportot, nem lehet őket a borfogyasztásra rábírni.
- A válaszadók egyötödét (20,3%) teszik ki.
- A csoporthoz tartozók 84,5%-a saját bevallása szerint nem iszik soha bort, de ez azt is jelenti, hogy kb15% azért nagy ritkán kézbe veszi a poharat, s legyőzi a bor iránti ellenszenvét.
- Demográfia:
- Főleg a nők, idősebbek, alacsonyabb státuszúak tartoznak.
- Vélhetően a borral szembeni elutasításukat táplálják a viszonylag rossz anyagi körülmények, amelyek mellett, ha szeretnék, akkor sem engedhetnék meg maguknak a borfogyasztást.
A hazai alkoholfogyasztás
- Európa közepén
- tőlünk nyugatra több bor-sör fogy
- tőlünk keletre több tömény-szesz fogy
- kb. Ausztriával, Svájccal azonos szinten (svájci bor, osztrák sör, magyar pálinka)
- Összetétele árfüggő, a fajlagosan olcsóbb alkoholból fogyaszt többet
- Borfogyasztói típusok:
- A „Borbarát” szegmens
- A „Gourmand” szegmens
- A „Középkategóriát kereső” szegmens
- Az „Ajándékozó” szegmens
- „Absztinens”
Lehetőségek
- Új fogyasztói szegmensek
- Nők
- nőknek szólóajánlatok –kereskedelmi csatornákon keresztül
- Fiatalok
- fiatalokat megcélzó rendezvények –élményszerzés lehetősége
- Alkalmi fogyasztók körének bővítése
- Nők
- Borászattal kapcsolatos élmények, ismeretterjesztés
- Bizalom megteremtése az ágazat iránt
- Borfogyasztók számára nagyobb kínálat
- nagy területű üzletek akciói
- borvidékek közös akciói