Cukortartalom szerint:
- száraz (0-4 g/l cukor)
- félszáraz (4-12 g/l cukor)
- félédes (12-45 g/l cukor)
- édes (45 g/l felett)
A bor színe szerint:
- Fehér
- Rosé
- Siller
- Vörös
Régi minőség szerinti kategóriák :
- asztali,
- táj,
- minőségi
- különleges minőségi bor
2004. évi XVIII. törvény szerinti minőség kategóriák:
- asztali,
- táj,
- meghatározott termőhelyről származó minőségi bor
- védett eredetű bor
A termékeket a csoportosítása jellemzőjük szerint:
- tartósság, tárgyiasultság;
- felhasználási terület.
Ezek mindegyike más marketingmix stratégiát igényel.
Tartósság és tárgyiasultság szerint a termékek három kategóriába sorolhatók.
- Nem tartós javak: olyan tárgyiasult termékek, amelyeket általában egyszer vagy néhány alkalommal lehet felhasználni.
- a javakat rövid időn belül elfogyasztják és gyakran vásárolják
- a megfelelő stratégia, ha sok helyen, kis haszonréssel árusítják,
- a fogyasztói rokonszenv elnyerése érdekében erőteljesen reklámozzák.
- Pl.: a bor, a sör, az élelmiszerek stb.
- Tartós javak: olyan tárgyiasult termékek, amelyeket rendszerint többször használatunk.
- Pl.: a hűtőszekrény vagy a ruhanemű.
- általában személyes eladást és szolgáltatásokat,
- komolyabb mértékű jótállást igényelnek,
- amihez magasabb haszonkulcsra van szükség.
- Pl.: Borhűtő
- Szolgáltatások: nem tárgyiasultak, nem választhatók szét, változékonyak.
- szükség van minőségellenőrzésre, szavahihetőségre, alkalmazkodó készségre
- Pl.: javítások, a banki szolgáltatás, termékhez kapcsolt szolgáltatás, a vevő tájékoztatása a termék egészségre gyakorolt hatásáról
- pl.: a vörösbor jótékony hatása a szívre
A felhasználási terület szerint a termékek két csoportra oszthatók:
- A termelőeszközök:
- olyan termékek, amelyek újabb termékek előállítására és szolgáltatások nyújtására alkalmasak.
- A fogyasztási cikkek
- azok a termékek, amelyek egyéni és háztartási felhasználásra kerülnek,
- nem igényelnek további feldolgozást.
- Pl.: bor
- A fogyasztók nagyon sokféle terméket vásárolnak.
Ezeket a termékeket a fogyasztók vásárlási szokásai alapján osztályozhatjuk:
- hétköznapi termék,
- megfontolást igénylő termék,
- luxustermék,
- nem keresett termék.
A termékek csoportosítása fogyasztók vásárlási szokásai alapján
- A hétköznapi termék jellemzői:
- nagy vásárlási és fogyasztási gyakoriság,
- alacsony ár, a beszerzésre fordított energia kevés.
- Pl.:alapszükségleti cikkek (tej, kenyér, egyszerű bor),
- impulzuscikkek (pillanatnyi elhatározás alapján vásárolják, ezért olyan elárusítóhelyre kell tenni, ahol felkelti a vevő érdeklődését)
- A megfontolást igénylő termékek:
- vásárlásakor a fogyasztók az ár, a minőség, a termék alkalmassága alapján válogatnak,
- a beszerzésre fordított idő és energia magas.
- a vásárlók döntését gazdasági és pszichológiai megfontolások egyaránt befolyásolják.
- a vevők informálása és tanácsokkal való ellátása érdekében jól képzett eladókat kell alkalmazni.
- Pl.: az igényesebb italok, a bútor, a ruha
- A luxustermékek:
- egyedi jellemzőkkel vagy márkatulajdonsággal rendelkeznek, ami miatt a vevő megszerzésükre törekszik.
- A minőség és az ár közötti kapcsolat nem erős,
- a pszichológiai tényezők a meghatározóak.
- Nem szükséges különleges marketingtevékenység, ha a potenciális vevő tudja, hol található a kívánt termék.
- Pl.: különleges márkájú, egyedi italok, ritka évjáratok, luxusautó
- A nem keresett termékek:
- a fogyasztók nem tudnak a termékről vagy nem szándékoznak azt megvenni.
- A nem keresett termékeknek széles körű reklámra, személyes eladásra van szükségük.
- Pl.: új termékek, amelyekre a reklámok még nem hívták fel a figyelmet → új bor, új márka, új pincészet bevezetése
- a régi (erkölcsileg vagy funkcionálisan elavult) termékek.
Termékvonal
- A vállalkozások szinte mindig többféle terméket értékesítenek.
- Ha ezek a termékek egymáshoz kapcsolódnak, termékvonalnak hívjuk.
- Az egymással szoros kapcsolatban álló termékek csoportja.
- A kapcsolat alapja lehet, hogy:
-
- kiegészítik egymást, illetve együtt használatosak,
- ugyanazon fogyasztói csoportnak kínálják,
- azonos csatornákon forgalmazzák őket,
- árfekvésük hasonló.
- a vállalkozás hosszú távú céljai befolyásolják döntéseit:
- a piaci részesedés növelése a cél, az eladott mennyiség fokozása a cél: akkor a termékválaszték bővítését, vagyis a termékvonalba tartozó termékek számának növelését határozza meg.
- a nyereségesség növelése a cél: akkor gondosan kiválasztott cikkekből álló szűkebb termékvonalat alakítanak ki.
A termékvonal bővítésének két módja:
- a termékvonal nyújtása és
- a termékvonal kiegészítése (kiteljesítése)
A termékvonal nyújtásával a vállalkozás három módon emelheti termékeinek számát:
- bővülés lefelé: Ha a vállalkozás a piac, az ár és a minőség szempontjából a felső szegmenteket foglalja el, kibővítheti termékválasztékát az alacsonyabb szegmentekbe történő belépéssel
- bővülés felfelé: A piac alsó részén elhelyezkedő vállalkozás termékeivel beléphet a felső régióba. Vonzhatja a nagyobb növekedési ütem, a magasabb haszonkulcs.
- bővülés mindkét irányba: A piaci középmezőnyben elhelyezkedő vállalkozások mindkét irányba bővíthetik termékvonalukat. Elmozdulhatnak termékválasztékukkal a minőség és ár szerinti felső kategóriák felé, de növelhetik az olcsóbb termékek arányát is.
A termékvonal kiegészítése:
- ennek lényege, hogy a termékvonalon belül további cikkekkel jelennek meg.
- A kiegészítésnek különféle indokai lehetnek,
- pótlólagos nyereséget akarnak elérni
- kapacitások jobb kihasználása
- teljes termékcsaládot szeretnének kínálni és ezzel piacvezetőkké válnának,
- termékvonaluk kiszélesítésével riválisaikat kívánják a piacukról kiszorítani
Termékmix
- Termékmix – termék választék
- a termékmix tartalma:
- mindazon termékek, amelyeket az eladó kínálatában tart.
- a piacon forgalmazott termékek és termékvonalak összessége.
- A termékmix jellemezhető:
- szélessége - a vállalkozás hány termékvonalat forgalmaz;
- mélysége - az egyes termékvonalakon belüli termékek száma
- összetétele - az egyes termékvonal értékesítési rendszere, ára, fogyasztói
- A vállalkozás termékmix tervezése, a termékstratégia meghatározása kiemelt jelentőségű döntés négyféle termékstratégiát követhet:
- újabb termékvonalak bevezetésével szélesítheti kínálatát,
- kiterjesztheti az egyes termékvonalakat,
- az egyes terméktípusokon belül újabb cikkek létrehozásával elmélyítheti kínálatát,
- meghatározza, hogy egyetlen területen kíván nagyobb hírnévre szert tenni, vagy több területen is ismert akar lenni. pl.: borértékesítés – vendéglátás – turizmus
Termékfejlesztés
- A piac kihívásai:
- éles verseny a vállalkozások között
- csak azok tudnak tartósan az élen maradni a versenyben, akik állandóan fejlesztik termékeiket.
- gyorsan változnak a fogyasztók igényei,
- új és még újabb technológiák jelennek meg,
- rövidül a termékek életciklusa,
- állandóan új termékeket kell kifejleszteni és bevezetni a piacra.
- A termékfejlesztés végeredménye: az új termék
- az összes termék kb. 10%-a
- jelentős a kockázat- és költségvonzatuk.
- A vállalkozások termékfejlesztési tevékenységének zöme a már meglévő termékei kiegészítésére, tökéletesítésére irányul.
Az új termék újdonságtartalma szerinti hat kategóriája:
- világszerte új termékek: teljesen új piacokat hoznak létre;
- Pl.: reduktív bor, barrique bor
- új termékvonalak: olyan új termékek, amelyekkel a vállalkozás első alkalommal lép egy már kialakult piacra (lényegük nem ismeretlen a fogyasztó számára);
- Pl.: cserszegi fűszeres: Hilltop Neszmély – Angol piac
- létező termékvonalak kiegészítése: a vállalkozás már bevezetett termékeit egészíti ki,
- Pl.: új csomagolással, új ízesítéssel (chips)
- meglévő termékek tökéletesítése, átalakítása: olyan új termékek, amelyeknek teljesítménymutatói, értéke jobb elődeinél, így azokat kiváltja, helyettesíti;
- Pl.: Cuveé
- újrapozícionált termékek: létező termékek, amelyekkel új piacokat vagy piacszegmentumokat céloznak meg, és a piac elfogadja;
- Pl.: bikavér
- költségtakarékos (csökkentett költségű termékek): olyan új termékek, amelyeknél egyes nem lényeges funkciókat a gyártó leépít (a költségek csökkentése érdekében), de végső soron megközelíti az eredeti teljesítményét.
- Pl.: újbor, tájbor – gr. Károlyi - Nagyréde
A termékfejlesztés folyamata
Ötletgyártás:
- Az új ötletek származhatnak egyrészt a vevői igények módosulásából, a piaci lehetőségek változásából, a versenytársak változásából, másrészt a források lehetnek belsők, mint K+F tevékenység, alkalmazottak, felső vezetők.
Ötletek szűrése, szelektálása
- értékelik az ötleteket a piaccal,
- más termékekkel összehasonlítva,
A koncepció kialakítása és tesztelése
- A termékkoncepció az ötlet kidolgozottabb változata.
- A termékkoncepciókat a megfelelő fogyasztói célcsoportok bevonásával tesztelik.
- Lényege, hogy a termék különböző jellemzőinek változó szintjeihez hasznossági értékeket rendelnek.
- A válaszadóknak rangsorolni kell,
- így megállapítható hogy melyik a legvonzóbb variáció
A marketing stratégia kidolgozása:
- a célpiac nagyságának, szerkezetének,
- a piacrészesedésnek,
- a nyereségnek vizsgálata
- a termék tervezett árát,
- értékesítési stratégiáját,
- marketing költségvetését tartalmazza.
A gazdaságossági vizsgálat:
- az értékesítési, költség- és nyereségtervek
A termékfejlesztés:
- az új termék fizikai létrehozása, a prototípus kialakítása
- a „lélektani” szempontokat is figyelem be kell venniük
- Pl.: hogyan reagál a fogyasztó a színekre, az ízekre, a kiszerelésre
- A marketingszakemberek informálják a termékfejlesztőket arról, hogy a fogyasztók milyen termékjellemzőket szeretnének
- A prototípust funkcionális és fogyasztói tesztelésnek vetik alá.
- A funkcionális tesztelést laboratóriumi és felhasználói körülmények között is elvégzik.
A piaci tesztelés:
- Felmérik, hogy a termék értékesítése megfelel-e az előzetes várakozásoknak:
- a fogyasztók (és a kereskedők) vásárolják-e,
- mekkora a piaci részesedése?
- az ellenőrzött piaci tesztelés:
- A terméket előállító cég meghatározza, hogy a kereskedelmi vállalkozás hol helyezze el, milyen reklámmal és milyen áron árulja az új terméket. Az értékesítés mennyiségét a pénztáraknál tudják mérni;
- a tesztpiacok módszere:
- a kiválasztott piacon nagyszabású reklám- és vásárló- ösztönző kampánnyal támogatják az értékesítést. Előnye, hogy megbízhatóbb előrejelzést ad.
- a teljeskörű piaci bevezetés:
- Egy új termék bevezetésekor a legjelentősebb költségvonzata ennek a szakasznak van. Az első évben az árbevétel felét is kiteheti.
- Stratégiai megfontolást igényel:
- az új termék piacra lépésének időzítése,
- a földrajzi stratégia, azaz a piacralépés helyének (egyetlen település, egész ország, nemzetközi) meghatározása,
- a célpiac potenciális fogyasztóinak kiválasztása,
- a bevezető piaci stratégia kialakítása, vagyis a cselekvési program kidolgozása.
- Az elfogadási folyamatra hatást gyakorol:
- az egyén innovációs hajlandósága (fogékony az újdonságra vagy nem),
- a személyes befolyásolás (másik személy attitűdje, hatása),
Termékéletciklus
- A piaci bevezetést követően a termék piaci életciklusa következik.
- A termék értékesítésének mennyiségét (értékét) az idő függvényében leíró görbét termékéletgörbének nevezzük.
- A termékek piaci sorsát (versenyhelyzetét) tehát a termékéletciklus-modelekkel írják le.
- A termékéletciklus jellemzői:
- a termékek életciklusa véges, azaz megújítása vagy piaci kivezetése válik szükségessé;
- a termékéletciklus egyes szakaszaiban a felmerülő költségek, az árbevétel és a nyereség alakulása más és más;
- a termékéletciklus egyes szakaszaiban a marketingfeladatok és -eszközök is különböznek egymástól.
Az életciklus különböző szakaszaiban a forgalom, a költségek és a nyereség alakulása eltérő lesz.
- Bevezetés:
- A termék piaci bevezetésének szakasza,
- lassan növekvő forgalommal.
- A termék kifejlesztésének és bevezetésének magas költségei miatt profit ekkor még nem jelentkezik.
- Növekedés:
- A piac elfogadja a terméket,
- a gyors forgalomnövekedés jelentős profitot eredményez.
- Érettség:
- A termék eléri piacának lehetséges határait,
- forgalma maximális, majd lassan csökken.
- A profit stabilizálódik vagy csökken a termék piacának versenytársakkal szembeni megvédésére fordítandó összegek növekedése miatt.
- Hanyatlás:
- A forgalom csökkenésével a profit fokozatosan csökken.
A különböző szakaszban a marketing stratégia is más:
- A bevezetés szakaszában
- a figyelem felkeltése, az új termék megismertetésére, a kipróbálás ösztönzésére törekednek erős bevezető kampánnyal.
- a növekedési szakaszba
- a termékjavítás, új szegmentekbe és csatornákba lépés a fő feladat
- Az érett szakaszban
- a piaci részesedést fenntartó marketing az eredményes.
- Előtérbe kerül az árharc, az értékesítés-ösztönzés különféle eszköze, az értékesítési utak bővítése a tömeges igények kielégítésére alkalmas értékesítési szervezeteken keresztül.
- a hanyatlás szakaszában
- Csökken a kereslet, telítődött a piac.
- Kétféle stratégiát lehet választani: javítást vagy a termék elhagyását.
- A piacról való kivonulásnál törekedni kell a veszteségek lehető legkisebb szintre csökkentésére.
A versenytársak és a versenystruktúra szakaszonként eltérő:
- a bevezetés szakaszában kevés a versenytárs, kevéssé intenzív a verseny,
- a növekedés szakaszában a piacra lépők száma nő, és erősödik a piaci verseny intenzitása, majd a verseny stabilizálódik,
- a hanyatlás szakaszában a versenytársak száma csökken.
A piaci életciklusok az életciklus élettartamával, illetve maximum-minimum értékeinek leírásával jellemezhetők.
- A kevésbé sikeres termék nyomottabb életgörbét ír le, mint a sikeres.
- A piaci verseny fokozódásával a termék életciklusok egyre rövidülnek.
A bor fejlődése – termék életpálya
- A bor élő termék – folyamatosan változik a palackban
- A bor fejlődése során finomodik, savai legömbölyödnek, aromái megérnek, kiteljesednek. Az élvezeti csúcsot elérve az idő múlásával elindul a hanyatlás.
- Az üde, reduktív borok érési ideje rövidebb, de hamarabb kezdenek hanyatlani.
- A testes és a magas cukortartalmú borok lassan érnek és értékeiket hosszú ideig megőrzik.
- Évjárat!