Információtartalom vázlata
- A direkt marketing lényege, jellemzői, eszközei
- Direct mail
- Telefonmarketing
- Televízió-, rádió, mint direkt marketing eszköz
- Internet és e-mail
- A direkt marketing akciók tervezése
- A cél és a célcsoport körülhatárolása
- Az eszközmegválasztás fontossága
Direkt marketing
Olyan célzott, az ügyfél számára „testre szabott” interaktív módszerek együttese, amely bárhol a marketing területén, és egy (több) reklámeszközt felhasználva olyan hatást ér el, ahol a vállalkozások és/vagy vásárlások száma jól mérhető
A direkt marketing lényege:
A direkt marketing lényege, hogy a hirdető a közvetítő médiumok (például tévé, sajtó, rádió) kihagyásával közvetlenül juttatja el üzenetét a fogyasztóhoz. Célja jellemzően közvetlen válasz (például vásárlás, regisztráció, árajánlatkérés) kiváltása. A direktmarketing-kampányok egyik legfontosabb előnye, hogy az eredmények nyomon követhetők, így mérhetővé válik a hatékonyság. A direkt marketing számos csatornán – e-mail, telefon, postai levél, fax, SMS – keresztül megvalósulhat.
A direkt marketing jellemzői:
- Személyes hangvétel
- Folyamatos kapcsolattartás
- Bizalmi kapcsolat kiépítése (vállalat és ügyfél között)
- Hagyományos kommunikációs eszközök használata
- Interaktivitás (visszacsatolás, párbeszéd)
- Mérhető eredmények
- Akciói kevésbé feltűnőek a versenytárs számára
A DM eszközei:
- Telefonmarketing: (fontos: kellően interaktív és mérhető)
- Kimenő hívás (vállalat> fogyasztó)
- Bejövő hívás (fogyasztó - vállalat)
- Mobil hívásformák (SMS, MMS, WAP stb.)
- Telefax
- TV-s kapcsolat (élő műsor, teletext)
- Rádiós kapcsolat
- Internet
- Sajtóhirdetés: (direct response hírdetés ) jelentkezési lap kitöltése után kap további információt, ill. jut el a szolgáltatáshoz, termékhez a vásárló (interneten is gyakran használják)
- Katalógus: csomagküldő kereskedelemből indult ki
- Telemarketing
- Interaktív média
- Postaládás anyagok: házhoz jön, de nem célcsoport irányítható (a geo marketing segíthet)
- Internetes hirdetések
- Ügyfélkártyák, vevőklubok
- Szórólapok: igen magas a meddőhányad
- Számlákkal postázott/átadott tájékoztató
- Direct Mail (névre szóló levél)
Direct Mail:
Lényege:
A Direkt mail (személyre szóló reklámlevél) lényege, hogy postai úton juttatunk el valamilyen üzenetet olyanok számára, akiknek legalább nevét és címét ismerjük.
A DM felépítése – levélcsomag
- Boríték
- Levél (névre szóló megszólítással)
- Melléklet
- Megrendelőkártya
Formai jegyei:
- Levélformátum
- Figyelemfelkeltő megjelenés
- Jó áttekinthetőség (kellő rövidség, tömörség, lényegre törés)
- Jó hordozó anyag és dekoratív megjelenés
- Vizuális látványelemek használata (szín, kép, különleges betűtípus stb.)
- Célcsoport beszédstílusának használata
Tartalmi jegyei:
- Pontos megszólítás (titulusok is)
- Sajátkezű aláírás vezető, vagy vezető menedzser részéről
- Meggyőző, hiteles érvelés
- Címzett érdekeire való hivatkozás
- Korrekt tájékoztatás (kondíciók, határidők, lehetőségek)
- Vállalat minden címe és elérhetősége
Telefonmarketing
Párbeszédes marketingnél több információt nyújt. Gyors és pontos tájékoztatást nyújt akciókról és termékekről.
Televízió reklám
Audiovizuális reklámeszközök azok az eszközök, amelyek a látás és a hallás útján egyaránt hatnak.
Televízió reklám jellemzői:
- Magas presztízs
- Befogadói szituáció a legkedvezőbb
- Nagyszámú ismétlésre van szükség
- Korlátozott mértékben irányítható
- Technikai adottságai rendkívül kedvezőek
- Leggyorsabb reklámeszköz
- A legköltségesebb médium
Rádióreklám
Auditív reklámeszközök azok az eszközök, amelyek hallás útján hatnak.
Rádióreklám jellemzői:
- Publicitása igen nagy
- Széles tömegekhez szól
- Presztízse az emberi hang meggyőző voltán alapul
- Háttérrádiózás
- Nem alkalmas sok adat, több cím és telefonszám közlésére
- Nincs lehetőség a „visszaalapozásra”
- Nagy a meddőszórás
- Rugalmas, gyors
- Egy főre jutó költsége alacsony
A rádióreklám hatáselemei:
- Szöveg: a rádióreklám legfontosabb összetevője, hiszen ez hordozza a reklám által közölni kívánt információkat. A szöveg rövid, tömör, figyelemfelkeltő, meggyőző és hatásos.
- Zene: A zene lehet bevezető zene, hézagpótló zene, aláfestő zene háttérzene vagy befejező zene.
- Zörejek, zajok: segítséget nyújthatnak a marketingüzenet eljuttatásában.
Internet
Az internet decentralizált számítógépes, interaktív kommunikációs hálózat.
Az internet jellemzői:
- A befogadói szituáció nagyon kedvező
- Technikai adottságai nagyon kiállóak
- Széles tömegek elérésére nem alkalmas
- Célozhatóság szempontjából kiemelkedő médium
- Rugalmas
- Nem költséges
Alkalmazásával a levelezőlistán szereplőket rendkívül alacsony költséggel lehet tájékoztatni az éppen aktuális akciókról, ajánlatokról.
A direktmarketing folyamata
1. Adatbázis kiépítése:
- Adatbázis kiépíthető saját adatbázisunkból vagy vásárolható is
2. A célcsoport meghatározása
- Célcsoport képzés lényege:
- Az a folyamat, amikor a vállalat kiválasztja a számára megfelelő szegmentumot és azt a tevékenységének középpontjába állítja, a célcsoport képzést megelőzi a piacszegmentálás
- A direkt marketing célcsoportjai lehetnek:
- Végső fogyasztók
- Kereskedelmi vállalkozások
- Termelő vállalkozások
- Közintézmények stb.
3. A célok kitűzése
- Célok lehetnek:
- Szükségletek kielégítése, igény felkeltése
- Jelenlegi fogyasztók, márka hű vásárlói kör stabilizálása
- Új kapcsolatok létrehozása
- Közvetlen értékesítés
- Az eladás megkönnyítése
- Tájékoztatás
- Follow up (után követés) stb.
4. Az üzenet, az ajánlat megfogalmazása
5. Lebonyolítás, végrehajtás megszervezése
- Eszköz kiválasztása
- Időzítés tervezése
- Visszajelzések kezelése, megrendelések teljesítése
6. Összegzés, hatékonyság mérése
- Visszaérkezési ráta, megrendelések nagysága stb.
- Szempontok melyeket figyelembe kell venni DM tervezésnél (tartalom meghatározásánál, eszköz kiválasztásnál)
- Belső tényezők:
- Kampány célja, tárgya
- A szervezet lehetőségei, rendelkezésre álló erőforrások ( pénz, tárgyi eszközök, humánerőforrás)
- A szervezet image
- A termék jellemzői
- A termék piaci pozíciója
- A termék elérhetőségei (értékesítési csatorna, logisztikai felkészültség)
- Egyedi eladási ajánlatok lehetőségei
- Versenyelőnyök stb.
- Külső tényezők:
- Célcsoport: Ki, mit, miért, hol, mikor, hogyan vásárol, mi az oka, hogyan lehet befolyásolni.
- Versenytársak
- Makro környezet