Információtartalom vázlata:
- A reklámtervezés folyamata
- A kampánydinamika meghatározásának fontossága
- A reklámkampány dinamikájának tipikus esetei, példái
- Marketingaktivitás
- A szezonalitás hatása
- A konkurensek aktivitása
A reklám fogalma, alapvető jellemzői
A reklám olyan, nem személyes kommunikációs tevékenység, amelynek célja a kiválasztott célcsoport befolyásolása, attitűdjeinek megváltoztatása.
Reklám alapvető jellemzői:
- Személytelenség: nagyközönségnek szól, a kommunikáció egyik legnyilvánosabb formája
- Tömegszerűség: nagy tömegeket ér el egyszerre, az élet minden területén jelen van
- Azonosíthatóság: az üzenet kibocsátója megkülönböztethető a többi cégtől
- Egyirányúság: a befogadók közvetlenül nem jeleznek vissza, az érdektelen befogadó fel sem figyel a reklámra
- Átfogó jelleg: olyan eszköz, amely lehetővé teszi az eladónak, hogy az üzenetet több alkalommal megismételje, lehetővé teszi, hogy a fogyasztó az üzenetet összehasonlítsa a versenytársakkal
A reklám funkciói és szerepe
A reklám funkciói:
- Tájékoztatás: a potenciális vevő szerezzen tudomást a termék létéről, jellemzőiről, előnyéről, áráról és helyéről
- Befolyásolás: pozitív kép kialakítása
- Emlékeztetés: a felejtés ellen küzd, felidézi a terméket és a márkát és tartós, jó benyomást alakít ki
- Megerősítés: enyhíti a bizalmatlanságokat, a vevőt igazolni kívánja, hogy a lehető legkedvezőbb döntést hozta
A reklám szerepe:
- szükségletet teremt
- új igényeket teremt
- hatással van a vásárló döntéseire
A reklámtervezés folyamata
Mielőtt a reklámkészítés elkezdődne, minden reklámozónak el kell döntenie, hogy mi legyen a reklámozás központi motívuma, s milyen legyen a reklámtevékenység iránya. A reklámtevékenység irányultságát a reklámkampány célja (a termék forgalmának növelése) és a termék vagy szolgáltatás pozicionálása (hogyan küzd a termék a versenytárs márkáival) befolyásolják. Ennek következtében létrejön a reklámtevékenység fókusza, majd pedig maga a reklámterv.
Reklámprogram tervezése (5 M):
- A reklámcél meghatározása (Mission): tájékoztatás, informálás, márkahűség, kedvező márkaimage kialakítása. A meggyőzés folyamata az érés szakaszban emlékeztető reklám útján történik. Az embereket különböző módon lehet meggyőzni, amely függ a témától, a tudásszinttől, az intelligencia szinttől és a tapasztalattól. Meg kell nyernünk a vevő bizalmát, előtérbe kell helyezni azt, amit vár, ill. amit hallani akar.
- A reklámköltségvetés meghatározása (Money): A legtöbb cég a forgalom százalékában határozza meg a reklámra fordítandó összeget. A reklámköltségvetés nagyságát befolyásolja a termék piaci életgörbéje és a piaci versenyhelyzet (sok versenytárs mellett nagyobb aktivitás szükséges).
- A reklámüzenet megalkotása (Message):
- Racionális: észérveket mutat fel a fogyasztó meggyőzésére.
- Emocionális: érzelemre ható felhívás.
- Morális: a közönség erkölcsi érzéseit veszi célba.
- A reklámeszköz kiválasztása (Media): A reklámeszközök olyan kommunikációs csatornák, melyet igénybe vehetünk saját információink közlésére, továbbítására. A reklámeszköz az üzenet kódolt megfogalmazása, alap- és kiegészítő eszközből áll.
- A reklámhatékonyság mérése (Measurement): A reklám elő- és utótesztelésével történik. Előteszt: fogyasztókat kérdeznek meg a reklámok várható fogadtatásáról. Utóteszt: mérhető, hogy milyen hatást váltott ki a fogyasztókból a reklámkampány.
A reklámkampány dinamikája
- Folyamatos: adott időszak alatt a reklám költségei vagy mennyisége állandó mértékű.
- Szakaszos: bizonyos időszakokban nem folyik reklámkampány.
- Pulzáló: folyamatosan hirdet a hirdető, de időnként többet / kevesebbet.
- Csökkenő: adott időszak alatt egyre csökkenő reklámköltségekkel vagy mennyiséggel hirdet.
- Emelkedő: adott időszak alatt egyre növekvő reklámköltségekkel vagy mennyiséggel hirdet.
- Csapongó