Információtartalom vázlata:
- A nyomtatott reklámeszközök fajtái, jellemzőik
- A nyomtatott reklám kreatív elemei
- Címsor, szlogen
- Szöveg
- Illusztráció
- Nyomdatechnikai alapfogalmak, pl.: pantonskála, tipográfia, imprimatúra, layout, proof, betűtípus, stb.
- A sajtótermékek fajtái
Nyomtatott reklámeszközök:
A nyomtatott reklámeszközök főbb jellemzői a publicitás ( nagy nyilvánosságnak szól), a periodicitás (szabályos időközönként jelenik meg), és az aktualitás (mindig a legujabb információkat tartalmazza).
A sajtótermékeket többféleképpen is csoportosíthatjuk:
- megjelenés gyakorisága szerint vannak:
- napilapok,
- hetilapok
- nem időszakos kiadványok
- tartalom szerint:
- politikai lapok
- folyóiratok
- társadalmi – kulturális lapok
- szakfolyóiratok
- músorlapok
- címtárak
- terjesztési kör szerint:
- országos
- regionális
- helyi lapok
- terjesztés módja szerint:
- előfizetéses
- utcai árusítású
- vegyes módon értékesített
- ingyenes kiadványok
A sajtóhírdetés jellemzői:
- Publicitás: azt mutatja meg, hogy a sajtó mekkora közönséghez jut el.
- Folyamatosság: általában húséges olvasótábora van, így folyamatos a kapcsolat a hírdető és a (potenciális) vevő között.
- Szelektálás: az olvasó számára térbeli és időbeli szabadságot biztosít. saját maga dönti el, hogy egy-egy cikk olvasásába mennyire mélyül el
- Kereshetőség. fennáll a visszakereshetőség lehetősége. Nagymértékben függ a következő sajtóanyag megjelenésétől is.
- Strukturáltság: elérhető, hogy a potenciális vevők a legnagyobb mértékben kívánjanak vásárolni.
- Gazdaságosság: a reklámráfordítás kiszámítható, tervezhető és növelhető, ha jövedelmező a tevékenység.
- Gyorsaság: a változó piaci környezethez rugalmasaan kell alkalmazkodni ésszerű reklámeszközök bevezetésével.
A nyomtatott reklám kreatív elemei:
- Főcím vagy szlogen: a reklám vezető helyén található, cél a figyelemfelkeltés
- Szővegtörzs: az üzenet tartalmát, lényegét hordozza. Cél: legyen olyan rövid, hogy az olvasó el is olvassa, és legyen olyan hosszú, hogy alkalmas legyen a teljes kifejtésre.
- Grafikus elemek: tipgráfia határozza meg az alkalmazott betűtipusokat, betűelemeket.
- Kép: tartalmazhat vállalati védjegyet, logót, fényképet, rajzot.
- Fotó: általában erős a hitele,- látszatre rögzíti a valóságot, de nem mindegy, hogy hol, hogyan történt a megörökítés.
- Színek:erőteljes szimbólikus értékkel, másodlagos jelentéssel rendelkező kódok.
- Önmagukban is van jelentésértékük.
- Hideg szín: kék – eltávolítja a tárgyat,
- meleg szín: piros – közelíti a tárgyat.
- Fekete – fehér környezetben szines FIGYELEMFELKELTŐ
- Színes környezetben fekete fehér FIGYELEMFELKELTŐ
- Üres felületek: szemvonzásértékük jelentős
- Túlzsufolt nyomtatványnál elsikkadhat a lényeg, a mondanivaló értékét veszti.
- Méret: össze kell hasonlítani a méretet és a felmerülő reklámköltséget.
- Elhelyezés: szövegoldali hírdetések érik el a legjobb hatást, legkevésbé eredményesek a hírdetési oldalak ömlesztett anyagai.
Nyomdatechnikai alapfogalmak:
Szorosan kapcsolódnak a nyomtatott sajtótermékekhez.
1. Tipográfia: könyvnyomtatás, nyomdászat, egy nyomtatvány előkészítésének módja
2. Tipometria: tipográfiai mértékrendszer, melynek alapja a francia DIDOT által kidolgozott tipográfiai mértékegység a pont, melyben a betűméretet adják meg (egy pont a méter 2660-ad része)
3. Betűtípus: egyazon elv szerint készített, azonos típusvonásokat viselő betűalkotás, amely magában foglalja a betűcsaládot (vagyis az azonos betűtípus minden összetartozó változatának együttesét) ill. annak tagjait, különböző betűváltozatokat (kicsi, nagy, dőlt, félkövér…). Verdana, Times New Roman…
4. Pantone skála: papírcsíkokból álló színskála, amelynek az egyik része fényes, a másik része matt papíron megjelenő színeket mutatja be. Rengeteg színt és árnyalatot vonultat fel, mindegyiket önálló számmal és betűjellel látnak el, valamint rövid kis leírással, miből kell kikeverni.
5. Színbontás: A színes képek négy nyomdai színre való felbontása: Cián- cyan, Bíbor- Magenta, Sárga- yellow, Fekete- key.
6. Korrektúra: külön ellenőrzés a szövegszedés helyességéről, főbb jellemzőiről.
7. Imprimatúra: nyomtatási engedély a kiadott sajtótermék kinyomtatására (aláírással)
8. Proof: a színkivonati filmről készített színhelyes nyomat, amelynek célja a megfelelő színek és tartalmak bemutatása a megrendelőnek, és mintaként szolgál a nyomda számára.
9. Layout: A reklám összes formai elemének (főcím, alcím, látvány, márkajelzés, szlogen, aláírás…) elrendezése. Célja: Elősegíti az ügynökség és az ügyfél számára a reklám végső formájának kidolgozását, értékelését illetve, hogy a kreatív csoport kifejleszthesse a reklám pszichológiai hatáselemet. Megmutatja a reklám minden elemének méretét és elhelyezkedését
10. Impresszum: adott sajtótermékkel kapcsolatosan tartalmazza a legfontosabb tudnivalókat: lapigazgató, főszerkesztő, felelős kiadó, elérhetőségek, terjesztés, auditált, nyomtatott példányszám, hirdetésszervezés, fotók…
11. Remittenda: az el nem adott példányszám. Általában 0% remittendára törekszenek, a sajtó igyekszik így kialakítani a mindenkori példányszámot, figyelembe veszik a korábbi trendeket, eseményeket (különösen a bulvársajtónál jelentős)
A sajtótermékek fajtái:
- napilapok,
- hetilapok,
- folyóiratok,
- szaklapok
Reklámnyomtatványok:
- árjegyzék,
- brossura,
- katalógus,
- ügyviteli nyomtatványok,
- névjegykártyák,
- prospektus,
- leporelló,
- Folder,
- naptár,
- vállalati folyóirat,
- szórólap,
- használati utasítás