A marketingkommunikáció célja:

A vállalkozás célpiacán szereplő fogyasztók informálása és meggyőzése.

A marketingkommunikáció – hasonlóan a marketing mixhez – meghatározott feladatok kombinációját jelenti.

Marketingkommunikáció-mix:

  • Reklám
  • Személyes eladás
  • Eladásösztönzés
  • Közönségkapcsolatok (PR)

1. Reklám:

A reklám olyan eszköz, amelyet a vállalat a fogyasztók és a közönség meggyőzése érdekében alkalmaz.

Alaptípusai:

  • Márkareklám
  • Cégreklám
  • Termékcsalád-reklám

A reklámokat a vállalat az úgynevezett reklámhordozók útján juttatja el a célcsoporthoz:

    1. elektronikus média,
    2. nyomtatott sajtó,
    3. plakátok,
    4. levelek, stb.

Szponzorálás:
A reklám sajátos változata. A vállalat azzal a céllal nyújt támogatást, hogy felhívja a figyelmet termékeire, vagy magára a cégre.

2. Személyes eladás:

A személyes eladás alapvetően értékesítési ajánlattétel a potenciális vevővel való személyes találkozás során. Különösen fontos pl. termelő berendezések, jogi szolgáltatások, tanácsadás, új gyógyszer, stb. értékesítésekor. A személyes eladáskor meghatározó jelentősége van az eladó (ügynök, üzletkötő, tanácsadó, újabban: key account manager) személyiségének → a vállalat számára kiemelkedően fontos a személyes eladók kiválasztása, képzése, ösztönzése, ellenőrzése.

3. Eladásösztönzés:

Különböző vásárlásösztönzési eszközök alkalmazását jelenti. Pl.:

  • áruminták,
  • kuponok,
  • vásárlói hűségkártyák,
  • utazási lehetőségek,
  • nyeremények,
  • a vendéglátásban bizonyos napszakokban adott engedmények (happy hours).

4. PR:

Célja, hogy a fogyasztóban illetve a társadalomban kedvező megítélés alakuljon ki a vállalatról, annak termékeiről és munkatársairól.

Jellegzetes eszközei:

  • Tájékoztató anyagok, prospektusok a vállalatról illetve a termékekről
  • Közszolgálati tevékenységek anyagi támogatása
  • Kiállítások, versenyek, rendezvények támogatása
  • Médiakapcsolatok kialakítása és ápolása, stb.