A marketingkommunikáció célja:
A vállalkozás célpiacán szereplő fogyasztók informálása és meggyőzése.
A marketingkommunikáció – hasonlóan a marketing mixhez – meghatározott feladatok kombinációját jelenti.
Marketingkommunikáció-mix:
- Reklám
- Személyes eladás
- Eladásösztönzés
- Közönségkapcsolatok (PR)
1. Reklám:
A reklám olyan eszköz, amelyet a vállalat a fogyasztók és a közönség meggyőzése érdekében alkalmaz.
Alaptípusai:
- Márkareklám
- Cégreklám
- Termékcsalád-reklám
A reklámokat a vállalat az úgynevezett reklámhordozók útján juttatja el a célcsoporthoz:
- elektronikus média,
- nyomtatott sajtó,
- plakátok,
- levelek, stb.
Szponzorálás:
A reklám sajátos változata. A vállalat azzal a céllal nyújt támogatást, hogy felhívja a figyelmet termékeire, vagy magára a cégre.
2. Személyes eladás:
A személyes eladás alapvetően értékesítési ajánlattétel a potenciális vevővel való személyes találkozás során. Különösen fontos pl. termelő berendezések, jogi szolgáltatások, tanácsadás, új gyógyszer, stb. értékesítésekor. A személyes eladáskor meghatározó jelentősége van az eladó (ügynök, üzletkötő, tanácsadó, újabban: key account manager) személyiségének → a vállalat számára kiemelkedően fontos a személyes eladók kiválasztása, képzése, ösztönzése, ellenőrzése.
3. Eladásösztönzés:
Különböző vásárlásösztönzési eszközök alkalmazását jelenti. Pl.:
- áruminták,
- kuponok,
- vásárlói hűségkártyák,
- utazási lehetőségek,
- nyeremények,
- a vendéglátásban bizonyos napszakokban adott engedmények (happy hours).
4. PR:
Célja, hogy a fogyasztóban illetve a társadalomban kedvező megítélés alakuljon ki a vállalatról, annak termékeiről és munkatársairól.
Jellegzetes eszközei:
- Tájékoztató anyagok, prospektusok a vállalatról illetve a termékekről
- Közszolgálati tevékenységek anyagi támogatása
- Kiállítások, versenyek, rendezvények támogatása
- Médiakapcsolatok kialakítása és ápolása, stb.