A marketingkommunikáció elemei egymástól nem elszigetelten, hanem összefonódva fejtik ki hatásukat. Ezért tervezésüket, működtetésüket gondosan össze kell hangolni. A marketing szakembereknek el kell dönteni, hogy az egyes célpiacokon a marketingkommunikáció egyes elemeit milyen mértékben célszerű használni. Különböző piacokon nem azonos hatásfokúak az egyes marketingkommunikáció elemek.
Elosztási csatornák: A vállalat által előállított termékek többféle úton juthatnak el a felhasználóhoz. A legtöbb vállalat nem közvetlenül juttatja el termékeit, hanem közvetítőkön keresztül. Közvetítő két csoportja a kis ill. nagykereskedők. Különböző elosztási csatornák működhetnek, attól függően, hogy a termelő és végső fogyasztó között hány közvetítő helyezkedik el. A vállalati vezetés lényeges feladata a lehetséges elosztási csatornák feltárása ezek értékelése, majd a legkedvezőbb kiválasztása.
Marketingkommunikáció elemei:
1. Reklámozás: fogyasztók és a közönség tájékoztatására használható. A reklám lehet országos vagy helyi jellegű, lehet termelői vagy kereskedői, tárgya szerint lehet: termék családot reklámozó, márkareklám, cégreklám Reklámhordozók lehetnek: tv, rádió, újságok, plakátok.
2. Vásárlásösztönzés: utóbbi időben gyorsan elterjedt. Eszközei igen sokfélék lehetnek. Például:
- vendéglátó helyeken bizonyos napszakban adott kedvezmények (happy hours)- készpénz visszatérítések
- áru minták
- kuponok
- reklámajándékok
- árubemutatók
Akkor a leghatásosabb, ha a marketingkommunikáció más eszközeivel összekapcsolva használják.
3. Public Relations (PR): célja, hogy a közvéleményben kedvező vélemény alakuljon ki a vállalatról és termékekről és az alkalmazottakról. Eszközei a következők lehetnek:
tájékoztató anyagok a vállalatról és termékeiről
közszolgálati tevékenységek
kiállítások, versenyek és más vállalati rendezvények lebonyolítása
nyomtatott és sugárzott sajtóban hírek közzététele
4. Személyeladás: es értékesítési ajánlattétel a reménybeli vevővel való személyes találkozás során, amely kedvezően esetben üzletkötéssel zárul. Ennek megszemélyesítője a kereskedelmi képviselő.