A vezetői tevékenység komplex, bonyolult feladat együttes, amely azonban különböző részekre, funkciókra tagolható. A funkciók mutatják meg, hogy mik azok a speciális szakismeretek, amelyek a vezetésnek, mint szakmának az összetevői. A funkció szerinti megközelítés már a klasszikus irányzatnál tárgyalt Fayonál megjelenik és osztályozása ma is érvényes bár az egyes funkciók tartalmilag jelentősen gazdagodtak.
5 funkciót különbözetünk meg:
- tervezés (mit akarunk elérni és hogyan)
- szervezés (megfelelő szervezet kialakítását ill. működését veszi célba)
- emberek irányítása (szervezet céljainak elérése közvetlen, személyes kapcsolatot jelent vezető és beosztottak között)
- koordináció (vezetői tevékenységként az egyes részleg megfelelő működésének összehangolását jelenti)
- ellenőrzés (visszacsatolás, az utólagos értékelés
Vezetői szerepek:
A vezetők munkájuk során különböző szerepeket töltenek be. Ilyenek például:
- Nyilvános megjelenések szerepe (látogatók fogadása, elismerések átadása, elnökölés értekezleten)
- Főnöki szerep (felvétel, elbocsátás, motiválás, beosztottak elismerése)
- Kapcsolatteremtés és ápolás: (politikus szerep, lobbyzás)
- Információ gyűjtő és szétosztó szerep ( gyűjtő: friss információk felkutatása, szétosztó: vezető adja át, a szervezet tagjainak az információkat)
- Szóvivő szerep (szervezeti célokat szem előtt tartva tájékoztat, informál, beszédet mond)
- Döntési szerepek
- a. Vállalkozóként: ötletei megvalósítási lehetőségeit keresi
- b. Zavarelhárító szerep: napi működési problémáira válaszoló vezetői szerep
- c. Erőforrás elosztó szerep: folyamatosa mérlegelés, milyen módón lehet felhasználni a szűkös erőforrásokat
- d. Tárgyaló-megegyező szerep: a vezető külső-belső szereplőkkel folytatott tárgyalásaira utal, kompromisszum keresés